1ª Sessió SEMTAC Vallès Oriental III

En aquesta primera sessió es van tractar aquests temes que comentem:

1.- Presentació del Calendari:

  • Es comprova que totes les dates van bé a la majoria dels assistents

2.- Espai TIC:

  • es presenten dues propostes de màquines, el ChromeBook i les tablets Tranformer. Es comenten les avantatges i inconvenients de cadascuna i tothom surt informat.
  • S’informa de l’aplicatiu Pautic: Tots els assistents es queixen de la poca eficàcia del servei de manteniment dels equips i les xarxes. S’obre un fòrum per recollir les aportacions i fer , en la propera sessió, un document consensuat que es presentarà a les direccions dels centres.
  • Es comenta la importància de mantenir actualitzat i en funcionament el correu xtec.

3.- Prioritats del Servei TAC per aquest curs:

Sessió 1  Code Week – Toolbox
 Sessió 2  Nodes
 Sessió 3  Gestió de Google Apps for Education
 Sessió 4  Edició de vídeo amb dispositius mòbils i en línia
 Sessió 5  Seqüenciació de continguts de la competència digital

4.- Proposta d’altres temes a tractar durant aquest curs.

  • Es fa un recull de propostes de les que surten:
    • Explicar a cada sessió experiències de centres
    • Oferir als centres el servei de videoconferència amb Webex des del CRP
    • Recollir propostes sobre robòtica educativa
    • Potenciar l’ús del Geogebra
Publicat dins de General | Deixa un comentari

1ª Sessió STAC Secundària 15-16 del Vallès Oriental I

Data:  dilluns 19 d’octubre   Horari: 15:00h a 18:00h  Lloc: ESC – COLORS (Les Franqueses del Vallès)

Adreçat a: Responsables TAC dels centres educatius i Equips directius de centre de la zona del CRP Vallès Oriental I

Objectius del Seminari

  • Aprofundir en el contingut del document elaborat pel Departament d’Ensenyament sobre la competència digital de l’alumnat com a competència transversal, i desenvolupament, seguiment i avaluació d’aquesta competència en el marc del Pla TAC de centre.
  • Debatre sobre les metodologies que es poden implementar a l’aula digital amb les TAC.
  • Desenvolupar les següents sessions a partir dels materials que es preparen des de l’Àrea TAC
    • Sessió 1: Aplicacions didàctiques dels Sistemes d’Informació Geogràfica. Geolocalització.
    • Sessió 2: Triar, difondre i compartir continguts a la xarxa
    • Sessió 3: Els dispositius mòbils a l’escola o institut
    • Sessió 4: La revista escolar: planificació, edició i difusió
    • Sessió 5: El canvi metodològic amb les TAC: BYOD, Flipped classroom…

Ordre del dia :

  1. Benvinguda i presentacions
  2. Concreció del Seminari de Coordinació en TAC
        1. Contextualització i informacions rellevant d’inici.
        2. Temporalització (dates i horari) . Com gestionarem el temps?
        3. Proposta del Departament d’Ensenyament (Àrea TAC) d’enguany.
        4. Proposat del SE Vallès Oriental I per enguany.
  3. Presentació de l’eina de comunicació (Moodle Odissea):
    1. Es presenta als assistents el curs de Moodle on es penjaran les informacions referents al seminari TAC.
  4. Concreció de Grups de Treball.
    1. Els grups de treball que es proposen seran :

      SOSTIC:  Creació de guies/protocols per solucionar coses bàsiques TIC (guia de supervivència com a Coordinador d’Informàtica). Estic pensant amb un Google Sites que reculli enllaços a protocols ja fets o que hi hagi entrades de coses noves (instal·lar Linkat, comprovar si hi ha Internet en el router, com fer una incidència al SAU-Model-, …)
      Noodes : Com donar d’alta i configurar l’espai Noodes  que ofereix el departament als centres.
      Pensament Computacional: Diferents aplicacions i programes per aprendre a programar.

  5. Proposta Departament per la 1a sessió.
    1. Es presenten les diferents informacions que s’han aportat des de l’Àrea TIC  que es van presentar des del SMTAC. Es presenta  una infografia que estarà penjada al Curs de Moodle dins a l’apartat de la primera sessió amb els resum de totes les informacions .

      Es presenten les propostes de de l’Àrea TAC presentades en el seminari STAC.

      • -Presentació del Toolbox

      -Informacions relatives a la CodeWeek: Es demana que des dels centres facin visibles les qualsevol de les activitats que es portin a terme en relació a programació o pensament computacional.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

2ª Sessió STAC Secundària 15-16 del Vallès Oriental IV

Ordre del dia de la 2a sessió, 19 d’octubre:

  1. Seqüenciació de la competència digital – 1 hora

    1. Marquem objectius per a cada competència digital i els seqüenciem des d’Educació Infantil a Educació Secundària – 45 min

    2. Posada en comú – 15 min

  2. Toolbox – 1 hora

    1. Presentació de l’espai – 30 min

    2. Pràctica amb eines del Toolbox – 30 min

  3. Presentació de la CodeWeek – 20 min

  4. Informacions diverses del CRP – 10 min

Resum de la 2a sessió:

En aquesta segona sessió hem continuat el treball de seqüenciació dels objectius de les competències bàsiques de l’àmbit digital, treballant per grups internivells d’àmbits de competències. Prèviament, hem fet un repàs i posada en comú dels aspectes que contempla cada competència.

Per treballar la graduació dels objectius de cada competència treballarem amb aquesta taula.

A la segona part de la sessió, hem fet una presentació del repositori d’apps Toolbox d’mSchools. En aquest portal s’hi poden trobar més de 400 apps per a dispositius mòbils avaluades per experts del món de l’educació. Les apps estan classificades en funció de diferents paràmetres: android/ipad, etapa educativa, àrees, edats… També hi ha col·leccions de diverses temàtiques.

Es comenten dues presentacions sobre Toolbox que poden servir per explicar el portal i el seu funcionament als centres. Es proposa els assistents que pensen en una activitat didàctica que vulguin desenvolupar properament a l’aula amb els seus alumnes. Tenint en compte els objectius pedagògics de l’activitat, s’ha de buscar una app del Toolbox que ens pugui servir per dinamitzar l’activitat. S’haurà de fer una petita ressenya de l’activitat plantejada en el fòrum de la sessió, seguint el següent esquema:

  • Títol de l’activitat:

  • Objectius:

  • Nivell:

  • Nom de l’app:

  • Desenvolupament de l’activitat:

  • Valoració de l’app:

Es dedica una estona de la sessió a fer cerques d’apps al Toolbox i a provar-les.

Posteriorment, es presenten els recursos proposats per treballar la Codeweek.

També dediquem una estona a ajudar els coordinadors informàtics a obrir incidències en el nou portal del SAU, ja que sembla que se’ls està demanant una gran quantitat d’informació que d’entrada no disposen.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1ª Sessió STAC Secundària 15-16 del Vallès Oriental IV

Ordre del dia de la 1a sessió, 5 d’octubre:

  1. Presentació del Seminari TAC– 15 min

  2. Presentació dels assistents – 15 min

  3. Informacions diverses del CRP – 30 min

  4. Programació de les competències bàsiques de l’àmbit digital – 1 hora 30 min

    1. Els documents de les competències digitals – 30 min

    2. Taules de programació de les competències digitals – 30 min

    3. Organització i planificació del treball per grups – 30 min

Resum de la 1a sessió

Aquest any la temàtica principal que es tractarà al llarg de les sessions del Seminari TAC és la programació i seqüenciació de les competències bàsiques de l’àmbit digital.

Es tracta d’una proposta que es va realitzar en el Seminari del curs passat i que pretén crear unes taules on es marquin objectius TAC per a cada competència digital. Aquests objectius estaran graduats a través de l’Educació Infantil, Primària i Secundària. Per cada objectiu es marcaran indicadors d’avaluació i diferents propostes d’activitats per àrees.

Amb aquest treball es pretén donar resposta a una necessitat dels centres de la nostra zona, que en iniciatives diverses han creat o estan creant programacions semblants.

Per altra banda, des de l’Àrea TAC del Departament d’Ensenyament es proposen com a temes els següents: Toolbox, Nodes, Gestió de Google Apps for Education, Edició de vídeo amb dispositius mòbils i en línea, Seqüenciació de continguts de la competència digital. La primera part de les sessions es dedicarà a fer la proposta de programació de la competència digital. A la segona part es tractarà la proposta de l’Àrea TAC.

Programació de les competències bàsiques de l’àmbit digital

Per treballar aquest tema es va proposar als assistents una dinàmica de flipped classroom, en què prèviament a la sessió havien de visualitzar els següents documents:

  • Infografia de les competències digitals.

  • Vídeo de presentació del document de competències bàsiques fins el minut 3’30”.

  • Llistat de les competències digitals de Primària o Secundària.

A l’inici de la sessió es va fer un qüestionari sobre les competències digitals amb l’aplicació Kahoot. A través de les preguntes vam estar parlant dels diferents continguts dels Documents de competències bàsiques de l’àmbit digital de Primària i de Secundària.

Podeu fer el qüestionari des d’aquest enllaç amb el Pin Game: 966224. O des d’aquest altre.

Es van presentar uns models de taules per a programar les competències digitals en els diferents nivells (educació infantil, cicle inicial, cicle mitjà, cicle superior i secundària) que farem servir al llarg del Seminari.

Vam crear quatre grups (un per a cada Dimensió de l’àmbit digital) i vam començar a fer una pluja d’idees sobre els objectius/continguts que pot haver a cada competència. Els grups són transversals i hi ha docents de Primària i de Secundària. Un cop els objectius estiguin esmicolats i graduats, es farà una revisió per grups d’etapes educatives.

El resultat d’aquesta primera sessió s’ha penjat en un dels fòrums del moodle del nostre Seminari.

Aquest any estem contents de que el Seminari TAC de la nostra zona hagi incrementat notablement el nombre de participants i d’haver incorporat professors de Secundària.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1ª Sessió STAC Secundària 15-16 del Maresme II

Sessió 1: 21 de novembre de 2015

Durant la primera sessió del seminari enfocada als coordinadors TAC de secundària es van tractar els següents punts:

  • Organització dels grups de treball:

    • Es decideix organitzar dos grups de treball centrats en Google for Education i mòbils a les aules.
  • Presentació dels contiguts de l’Àrea TAC:

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1ª Sessió STAC Primària 15-16 del Maresme II

Sessió 1: 19 de novembre de 2015

Durant la primera sessió del seminari enfocada als coordinadors TAC de primària es van tractar els següents punts:

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1ª Sessió STAC 15-16 del Maresme III

Sessió 1: 19 de novembre de 2015

La primera sessió del seminari d’enguany es va dedicar, pràcticament en la seva totalitat a l’aclariment de dubtes sobre les infraestructures i dels serveis que ofereix el Departament d’Ensenyament. Per fer aquestes explicacions vam comptar amb la presència d’en Manel Soengas, gestor TIC del ST Maresme – Vallès Oriental.

Els aspectes que es van tractar durant el seminari van ser:

Publicat dins de Formació, Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

Llegir per aprendre. Presentació de materials didàctics a l’àrea de Ciències Socials.

La presentació de materials didàctics dins l’àrea de Cienències Socials que es va fer el passat 21 d’octubre a Mataró,  és una actuació més inserida dins el  Pla Nacional de Lectura presentat pel Govern de la Generalitat i que té com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tot l’alumnat.

Un dels objectius és el de potenciar la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’escolaritat bàsica per augmentar la competència comunicativa i lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants i joves, sense oblidar que la competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

impuls_lectura
El material presentat treballa continguts de l’àrea de les ciències socials a l’ESO a partir de fonts primàries i secundàries.

A la Jornada de presentació també s’han ofert orientacions per aplicar aquest material a l’aula tenint en compte els  aspectes treballats a l’Impuls a la lectura.

Publicat dins de Impuls a la lectura, Llengües | Deixa un comentari

Primera jornada de nous coordinadors TAC

El darrer 28 de setembre de 2014 es va realitzar la jornada informativa per a nous coordinadors/res TAC a la sala Polivalent de l’edifici de l’EOI al carrer Onofre Arnau 32 de Mataró on van assistir al voltant de cinquanta coordinadors/es TAC de centres d’ensenyament primari, secundari i escoles d’adults públics dels Serveis Territorials al Maresme i Vallès Oriental.

L’objectiu de la formació és remarcar la importància del coordinador/a TAC com a referent per promoure, dinamitzar i incentivar l’ús educatiu de les eines tecnològiques (TIC) per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC).

Aquesta jornada, la primera de les cinc que hi ha previstes entre setembre i novembre té l’objectiu d’ubicar els nous coordinadors d’informàtica dels centres en l’estructura de suport TAC de la que disposen i dotar-los d’eines que els permetin dur a terme les seves funcions relatives a la difusió de l’ús de les TAC en l’àmbit pedagògic.

Es va fer referència tant a serveis que s’estan potenciant darrerament com Nodes o Toolbox com altres eines com l’espai per desenvolupar el Pla TAC del centre, els diferents portals de suport a la coordinació, Educat, Portals dels seminaris o Alexandria entre d’altres. A continuació us adjuntem la presentació que es va utilitzar per realitzar la primera sessió amb vincles a les adreces d’interès que es van comentar.

En les properes sessions es parlarà d’eines de suport a la gestió dels equipaments i es facilitaran alguns materials per facilitar la gestió dels centres.

La propera sessió està prevista pel proper dilluns 5 d’Octubre.

Publicat dins de Educat2.0, Formació, Formació, Pla TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

S’inicia la formació per les aules d’acollida i el suport lingüístic i social

Els dies 4 i 8 de setembre de 2015 es va iniciar la I Jornada de formació inicial de tutors d’Aula d’Acollida (TAA) i Suport Lingüístic i Social (TSLS) a l’EOI de Mataró i a l’ Institut Premià de Mar. La finalització d’aquesta formació serà el proper 12 d’octubre amb la presentació, via telemàtica, d’un treball elaborat per cada assistent al taller.

foto1

L’objectiu d’aquesta formació

Un dels objectius principals va ser l’exposició dels criteris que defineixen i diferencien aquests dos serveis, oferint estratègies d’intervenció, eines i recursos per a desenvolupar la tasca dels tutors AA i SLS.

La diferenciació dels dos recursos

En l’àmbit dels nous tutors d’aula d’acollida, es prioritzà el procés d’acollida i d’integració de l’alumnat nouvingut a l’aula d’acollida, nascut a l’estranger, i que s’ha incorporat recentment al nostre sistema educatiu. En canvi, en els tutors del Servei Lingüístic i social es va definir per l’atenció a l’alumnat de procedència estrangera no castellanoparlant que requereix un suport docent a l’aula ordinària per a l’aprenentatge efectiu en les àrees no lingüístiques del currículum ordinari.

Representants dels equips directius també hi eren presents

En les dues primeres hores de la 1ª sessió també assistiren 22 representants dels equips directius. La finalitat va ser que les direccions i els tutors inscrits a la formació coneguessin els criteris generals i específics que defineixen els dos serveis, i especialment del Suport Lingüístic i Social, de nova implementació per a aquest curs 2015-2016.

L’agraïment a la direcció i al tutor AA de l’Institut Premià de Mar

En la 2ª sessió d’aquest taller formatiu realitzat a Premià de Mar va intervenir el Sr Andreu Porta, per exposar a tots els assistents la seva experiència professional durant 10 anys d’aula d’acollida en el seu centre.

foto2

La valoració dels assistents a la formació

A l’espera dels resultats de la valoració individual dels assistents a través del qüestionari telemàtic, els formadors Carme Expósito i Josep Vila varen distribuir una avaluació interna específica per a conèixer més acuradament el grau de satisfacció general dels següents apartats: objectius, continguts, metodologia i dinàmica, organització, professorat i comentaris. La valoració ha estat molt positiva.

Publicat dins de Escola inclusiva, Formació, General, Llengües | Deixa un comentari