Visites
FINESTRES DIGITALS i MOODLE
Etiquetes
anglès astronomia Aula Oberta Centres Competències coneixement del medi natural cooperativa d'alumnes CREDA CRP cultura Escola inclusiva Escoles Verdes esport Formació Formació del professorat Homenatge ILEC innovació Jocs florals jornades jornades solidàries Jubilació literatura Llengües música Nadal Orientació orientació professional PAP PFZ premi programació projectes digitals Science Tube Seminaris TAC Serveis Educatius Serveis Territorials tic/tac treball de recerca Trobada de Corals ÍtacaCategories
-
Articles recents
Calendari
setembre 2025 dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg. « oct. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Localització
Mostra Secció Serveis Educatius en un mapa més gran
5a Sessió del Seminari TAC del Baix Maresme
La 5a sessió del seminari s’ha desenvolupat seguint el següent ordre del dia:
Informacions:
Pla de formació de zona
Moodle 2.0
Aprendre i ensenyar en entorns digitals
Experiències:
– Experiència amb google apps: En primer lloc el coordinador d’un centre ha explicat tot el procés necessari per sol.licitar el servei google apps for Education pel centre. A continuació ha fet una descripció de les aplicacions disponibles i la utilització que en fa el centre. La valoració del centre és molt positiva.
– Sarda TIC: Evolució del projecte Sarda TIC (http://sardatic.blogspot.com.es/) és un projecte telemàtic que té com a objectiu principal fer arribar de manera moderna i lúdica la Sardana i la Cobla al màxim de nens i nenes en edat escolar de tot el territori de parla catalana, tot afavorint el treball col·laboratiu i en xarxa entre grups d’escoles mitjantçant les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
5 de juny: Dia Mundial del Medi Ambient
Enguany, el Dia Mundial del Medi Ambient es dedica a la prevenció del malbaratament alimentari i la promoció del consum responsable.
Segons un estudi sobre el malbaratament d’aliments, es calcula que cada any es llencen al voltant de 89 milions de tones d’aliments, la qual cosa equival a 179 kg d’aliments per càpita anuals. Per nivells de la cadena alimentària, el menjar es malbarata de la següent manera:
- les llars són responsables del 42% del total del malbaratament
- el sector de fabricació d’aliments, del 39%
- els sector de l’alimentació al detall i a l’engròs, del 5%
- els sectors de la restauració i dels servei d’àpats, del 14%
De tot el que es llença a les llars, un 60% és evitable, i es deu principalment a la falta de conscienciació, al desconeixement de l’ús eficient dels aliments, a les actituds (culturals, d’infravaloració), a la manca de planificació a les compres, a temes d’embalatge, etc.
RECURSOS I ACTIVITATS:
- Parlant del Consum Responsable, us recomanem una activitat que fa un temps que us vam recomanar: una activitat que podeu fer amb els alumnes de cicle superior de primària o amb els alumnes de secundària: “Un Regal per al Karim”. És una activitat sobre el consum responsable, molt interessant i que fa despertar en l’alumnat el diàleg i la conscienciació en el consumisme:
o Les explicacions de l’activitat les podeu trobar aquí: http://www.kaidara.org/upload/125/karim_Taller_de_consumo_responsable_cat.pdf
o Per descarregar-vos tot el material necessari (fitxes, mapa, catàleg, etc…)ho podeu fer aquí (en l’apartat arxius adjunts): http://www.kaidara.org/ca/recurso/125 - L’Escola del consum, són referent en treball sobre consum a Catalunya, on tenen oferta d’activitats per escoles amb diversos tallers gratuïts: http://www.consum.cat/escola_de_consum/tallers/primaria/index.html#a1
- Intermón té una proposta pedagògica sobre consum, molt interessant per a alumnes de secundària. Cada any s’obren les inscripcions a principis de curs i podeu participar-hi. Enguany ja s’ha acabat la proposta i s’ha fet la Trobada, però ho podeu valorar per apuntar-vos el curs vinent: http://www.conectandomundos.org/ca
- També us recomanem un capítol del programa “Salvados” titulat “Con la comida no se juega”. Està MOLT bé ja que es veu la quantitat d’aliment malbaratat, no tant de particulars sinó de Supermercats, de fruita que no és prou gran o prou bonica, etc… http://www.lasexta.com/videos/salvados/2012-diciembre-9-2012120700044.html
- A la pàgina de Medi Ambient del malbaratament alimentari, podeu trobar activitats a realitzar per a totes les edats: http://mediambient.bcn.cat/malbaratamentalimentari/material-pedagogic/
WEBS DE REFERÈNCIA:
- Pensa, menja, estalvia: redueix la teva petjada alimentària.
- Pensa, compra, cuina menja: el menjar no es llença.
- De menjar, no en llencem ni mica!
PUBLICACIONS:
Article de l’Assessoria tècnica d’Escoles Verdes l’Esplai
(Vívian Escoda, Gisela Balanyà i Asun Gil)
Publicat dins de Escoles Verdes, Esdeveniments centres
Etiquetat com a Escoles Verdes
Deixa un comentari
5a Sessió del Seminari TAC del Vallès Oriental IV
A l’última sessió del Seminari TAC de Bigues i Riells hem treballat alguns dels continguts de la web “Aprendre i ensenyar en entorns digitals“. En concret, vam seleccionar dos aspectes:
- La proposta d’integració de les TIC en el currículum mitjançant el model CTPD (TPACK) Coneixement Tecnològic-Pedagògic-Disciplinar
- Els Entorns Personals d’Aprenentatge (EPA – PLE)
En el primer punt, vam veure i comentar el vídeo de Judi Harris on s’explica la metodologia del TPACK i es van fer propostes de treball seguint les 10 taxonomies del model CTPD i alguns exemples d’activitats.
A l’apartat dels Entorns Personals d’Aprenentatge vam veure la relació entre el PLE i les dimensions de la competència digital. També es van explicar els diferents apartats del PLE i com es poden treballar amb els mestres i els alumnes. A continuació, es van fer grups de treball per crear el PLE del nostre Seminari TAC. El resultat es pot veure en un mapa conceptual fet amb l’aplicació Cacoo i en aquests webmix públics de Symbaloo:
Finalment, i de forma breu, es va comentar l’esquema amb les principals característiques de la metodologia “Disseny Universal d’Aprenentatge” i una presentació d’aplicacions per crear mapes conceptuals.
També es va lliurar als coordinadors una presentació que està a disposició dels centres sobre “Com acompanyar els nostres fills per una Internet Segura“. Tots aquest continguts es poden consultar al curs de moodle del Seminari.
Com a valoració del Seminari TAC d’aquest curs els assistents van destacar:
- La proposta de continguts ha estat ben valorada. Es considera que els temes de les diferents sessions han estat interessants i amb aplicació a la pràctica docent i a la tasca com a coordinador TAC.
- La transferència de la formació a l’equip directiu i al claustre resulta complicada a causa de la sobrecàrrega de feina als centres. Tot i això, en general es realitzen reunions periòdiques amb els equips directius i estratègies diverses per traspassar les informacions als claustres: punts TAC a reunions, plafó de notíticies del Seminari TAC… La repercussió d’aquesta transferència depèn en gran mesura de la consideració per part de l’equip directiu del centre.
- De forma majoritària es valora que el Seminari TAC ha donat resposta a les necessitats dels coordinadors i que s’han pogut consultar dubtes i compartir aclariments. Algunes persones manifesten que s’hauria de deixar més temps de les sessions per resoldre problemes de caràcter tecnològic que tenen els centres.
- Els assistents valoren molt positivament el Seminari TAC d’aquest curs i desitgen continuar el curs vinent. No obstant, manifesten la necessitat que l’horari del Seminari TAC estigui dins de les hores de permanència al centre. La majoria del coordinadors TAC tenen les hores de reducció el dia i hora del Seminari i, per tant, no s’afecta a l’atenció directa als alumnes. Per altra banda, es considera que la formació del Seminari TAC repercuteix directament als centres i hauria de tenir el mateix tractament que altres seminaris de coordinació d’equips directius. Alguns coordinadors manifesten que no assistiran al Seminari TAC si es realitza fora de les hores de permanència al centre.
5a Sessió del Seminari TAC del Vallès Oriental III
S’ha realitzat l’última sessió del seminari seguint el moodle d’aquest.
– Com que a les darreres sessions es va plantejar el tema de les autoritzacions pels drets d’imatge dels alumnes i veien que hi havia el tema del You Tube per aclarir, es presenta el model de l’escola Pallerola que recull aquests serveis en el document que signen les famílies.
– Es presenten els temes proposats pels Serveis Centrals “Aprendre i ensenyar en entorns digitals” i per tal de focalitzar els temes que més puguin interessar es fa un resum que es comenta.
– S’avancen alguns dels temes a tractar a la sessió tècnica de migració de Moodle i es comenta que es farà un calendari que permeti als centres que vulguin, venir al CRP i fer la migració amb els tècnics d’aquest servei.
– Es comenta com quedarà l’oferta del PFZ per al curs vinent i concretament les ofertes en temes TAC i el seminari de coordinadors TAC. El curs vinent es farà en horari no lectiu.
– Finalment es dona temps per tal que es faci la valoració del seminari indicant amb un enllaç el lloc on es troba.
Manel de la Fuente
CRP Vallès Oriental III
Cardedeu, 27 de maig de 2013
5a Sessió del Seminari TAC de l’Alt Maresme
La darrera sessió del seminari TAC de l’Alt Maresme es divideix en tres blocs:
En el primer bloc, s’informa sobre la nova política de caducitat de contrassenyes i quins són els passos a seguir. També es recorda que dimecres 29 hi haurà la jornada de migració de Moodle a Sant Andreu de Llavaneres.
En el segon bloc, parlem i presentem el web Aprendre i Ensenyar en Entorns Digitals com a font d’informacions i recursos relacionats amb els entorns digitals. Ens repartim en grups per tractar diferents aspectes del web: Disseny Universal de l’Aprenentatge, Les metodologies, El PLE i el portafolis, Web 2.0 i Maquinari, infraestructura i dispositius. S’obre un debat sobre com incorporar en els centres aquests plantejaments i es destaca la importància d’introduir algunes de les metodologies de web 2.0 amb el claustre abans d’implementar-ho amb l’alumnat sense perdre de vista que primer és la pedagogia i després la tecnologia, ja que aquesta ha d’utilitzar-se per a afavorir un canvi metodològic a les aules.
En el tercer bloc, es treballen diferents aplicacions per escriure amb el dit a la tauleta mòbil [Papirus (Android),FreeNote (Android), Pensupremacy (Android, pagament),Penultimate (iPad)]. Com enregistrar en vídeo l’escriptori amb Screencast-o-matic (Windows i Mac) i RecordMyDesktop (Ubuntu). També es dóna a conéixer una aplicació per a utilitzar la PDI des de la tablet (Splashtop) i es proporcionen resum d’ofimàtica bàsica per aquells membres dels claustres que ho necessitin.
En finalitzar la sessió, s’acorda que es donarà a conèixer el lloc web “Aprendre i Ensenyar en Entorns Digitals” al centre i es recolliran les impressions dels claustres en el moodle del seminari.
Escriptura creativa
La tecnologia ens ofereix un gran recurs per reforçar la lectura i l’escriptura. Hi ha molts recursos, però en aquest article volem donar llum als recursos creatius d’escriptura.
Per començar a escriure i/o destacar alló més important d’un text podem utilitzar el Wordle o el Tagul: creadors de núvols de paraules.
D’altra banda, si el que volem és generar contes infantils: podem utilitzar, per exemple, “el caldero mágico”
Trobareu aquests i més recursos en aquest post.
Cerca d’informació
Una part molt important de la competència digital és la cerca i el tractament de la informació. El primer pas és triar bé el mitjà i font d’on extreure la informació: enciclopedia, llibres específics, Internet…
En el cas d’Internet cal escollir el cercador i tenir en compte algunes variables per fer una cerca ajustada:
– Escriure paraules clau. Agafar els suggeriments de cerca dels cercadors i concretar les paraules o frases que no es volen incloure a la cerca.
– Fer vàries cerques amb diferents paraules claus.
– Buscar diferents tipus de continguts: wbes, imatges, mapes, etc.
Linkat, l’aposta.
Des fa temps que des del Departament d’Ensenyament ha estès Linkat com una opció més a tenir-ne en compte quan es parla de sistemes operatius. Des d’una versió estable, que ha anat evolucionant en el temps, ha permès estendre progressivament el programari. La Linkat presenta un seguit d’avantatges com ara la qualitat, la seguretat i el baix cost
I en aquesta línia presentem l’aposta, i la seva justificació d’un centre de secundària INS El Sui de Cardedeu, per estendre i utilitzar Linkat.
Publicat dins de Pla TAC, Recursos, Software_lliure, TAC/TIC
1 comentari
Celebració del Dia Mundial de la Fascinació per les Plantes
El 18 de maig de 2013 se celebra la segona edició del Dia Mundial de la Fascinació per les Plantes. L’objectiu és sensibilitzar la societat sobre tot allò que obtenim del món vegetal i sobre la importància de potenciar la recerca en aquest àmbit.
Dia Mundial de la Fascinació per les plantes
Data: 18 de maig de 2013
Horari: 11-14 h
Lloc: Jardí Botànic de Barcelona (c/ Doctor Font i Quer, 2. 08038 Barcelona)
Organitza: Centre de Recerca en Agrigenòmica (CSIC-IRTA-UAB-UB)
Amb la col·laboració: Institut Botànic de Barcelona (CSIC) i Jardí Botànic de Barcelona
Programa:
Xerrada: Els gens de plantes que mengem (Pere Puigdomènech)
Descoberta Científica: Taller d’Extracció d’ADN de col-i-flor / Mostra de plantes ‘in vitro’ (J. Ignacio López i Victoria Marfá)
Més informació: www.jardibotanic.bcn.cat
Publicat dins de Escoles Verdes, Informacions
Etiquetat com a Escoles Verdes, jornades
Deixa un comentari