SNEE

En aquesta pàgina podreu visualitzar el contingut de les sessions del Seminari d’Actualització en Tecnologia de la Informació per a l’Atenció a la Diversitat i Necessitats Educatives Especials.

Sessió 1

Sessió 2

• Cas de la sessió
  • Convertir presentacions a vídeo
  • Blocs educatius, xtecblocs
  • Caceres del tresor (materials dels tallers)
  • Dance Music música, estimulació i moviment
  • Vídeos i discapacitat
  • (http://www.xtec.net/dnee/satieee/0708/sessio2/revista_sessio2.htm )

El proper dilluns, 26 de novembre, realitzarem la segona sessió del Seminari al CEIP El Temple de Tortosa. Cada sessió tenim un cas que hem d’intentar resoldre o , si més no, intenta respondre unes opcions. Aquesta sessió proposo respondre’les a partir d’aquest bloc. Què us sembla? Us animeu?

El cas dels alumnes que es barallaven pel Messenger

Fa uns dies vaig rebre la trucada d’un centre d’educació especial queixant-se que els nois i noies es barallaven a l’hora del pati perquè, fora de l’escola, xatejaven i s’insultaven a través del Messenger.

Em vaig comprometre a informar-me sobre el tema i fer-los una visita. Unes converses preliminars amb el programa de Convivència i mediació escolar (http://www.xtec.cat/innovacio/convivencia/), em va permetre descobrir que això era un cas freqüent entre els adolescents però que ells no tenien experiència de mediació amb casos com aquest de centres específics.

Durant la visita els professors em va confirmar tot el que ja sabia però sorprenentment aquest nois i noies, a criteri seu, no disposaven d’ordinador a casa ni eren competents amb la lectoescriptura.

El professorat desconeixia de quina manera els nois podien xatejar, tot i que veien que a l’hora de classe es passaven uns paperets amb adreces i apuntaven que segurament anaven al locutori quan els pares i avis els donaven algun diner.

El que va quedar molt clar era que el professorat no era usuari del Messenger i desconeixia el seu funcionament a no ser pel que observava a casa amb el seus fills.

Darrerament he parlat d’aquest tema amb d’altres escoles i es tracta d’una situació habitual. La majoria no en saben res i/o pateixen les conseqüències, alguns entomen el tema i el treballen a l’aula i altres, con el CRAS de Sabadell en fan un us intensiu per la comunicació amb llengua de signes i també l’utilitzen per arribar a casa quan l’alumnat està malalt.

Qüestions

• Els vostres alumnes utilitzen el Messenger?
    • En poden aprendre tot sols?
    • Hi ha cap perill per aquest alumnat quan utilitza el Messenger?
    • El centre hauria d’assumir algun paper?
    • Quines habilitats es requereixen per xatejar amb el Messenger?
    • Com uns alumnes incompetents en la lectura poden xatejar?

SESSIÓ 3

EL CAS DE LA SESSIÓ: En Jonatan no hi veu prou

Aquest curs en Jonatan ,de 5 anys, va a la classe dels Coets . Es un noi espavilat que té força interès malgrat el dèficit visual que arrossega. Per això, regularment, rebem la visita de l’equip del Centre de Recursos de Educatius per la discapacitat Visual (CREDAV) que ens assessora i facilita alguns materials. Van ser elles qui ens van adaptar l’ordinador per en Jonatan.

Enguany la classe dels coets va cada setmana a l’aula d’orinadors a treballar amb el KidPix i una mica a escriure amb el teclat. En Jonatan no veia bé la pantalla ni el ratolí i difícilment podia manegar l’ordinador. S’asseia al costat d’un altre i s’ajudaven com podien.

El CREDAV ens va configurar el Windows amb un fons de color negre amb les lletres grogues i liles, i amb els botons i els menús molt grossos. També ens van instal·lar un cursor del ratolí que es veu molt gros i amb tot això en Jonatan treballa com els seus companys.

Ara el problema el tenim amb el coordinador d’informàtica. Diu que aquell ordinador no pot estar d’aquella manera. Que els nens d’altres classes, quan van a l’aula d’informàtica, no hi poden treballar i que és un luxe tenir reservat aquell ordinador només pel Jonatan. En tot cas en Jonatan hauria de tenir un ordinador per ell, però a l’escola no n’hi ha prou. Els pares l’haurien de comprar o que l’envií l’ONCE.

Preguntes

• Vosaltres que opineu?
    • Quina solució fora la més adequada?
    • Esperaríeu ja que en Jonatan és petit i encara no cal que faci anar l’ordinador
    • Adaptaríeu l’ordinador de l’Aula d’educació especial i que el Jonatan treballi allà mentre els seus companys estan a l’aula d’informàtica?