CESIRE-CDEC: Nous recursos a disposició del professorat

Acabem de penjar al web del CDEC un conjunt de recursos generats pel grup de treball C3 (Ciències, competència i context). Aquests recursos pretenen incorporar el treball competencial i contribuir a un canvi metodològic a les classes de ciències de l’ESO

Es tracta de propostes pràctiques d’actuació, són activitats individualitzades o agrupades en petites estructures que impliquen unes poques hores de classe, no constitueixen seqüències didàctiques llargues. Cadascuna de les propostes va acompanyada de la corresponent guia didàctica amb pautes per a l’actuació a l’aula.

Podeu consultar els recursos a:

http://www.xtec.es/cdec/innovacio/pagines/c3.htm

Presentació del CESIRE-CDEC al Seminari de Ciències de Catalunya Sud (SCICS)

El proper divendres 17 d’abril, en el marc de la Jornada Ciències per al Món Contenporani organitzada pel Seminari de Ciències de Catalunya Sud a Sant Carles de la Ràpita, Montserrat Cabello, directora del CESIRE-CEDEC, presentarà  aquest CESIRE i  donarà a conèixer les tasques que es desenvolupen en aquest centre de treball.

El grup d’innovació de Ciències per al Món Contemporani del CESIRE-CDEC presentarà el marc teòric de treball  i donarà a conèixer exemples d’activitats i seqüències elaborades i experimentades pels membres del grup.

Mesura del radi de la Terra (26 març de 2009)

medida1.jpgT’atreveixes a mesurar el Radi de la Terra?

Un dels projectes emblemàtics proposats amb motiu de l’Any internacional de l’Astronomia 2009 consisteix a repetir l’experiència d’Eratóstenes i determinar conjuntament el radi de la Terra comptant amb la participació de centres escolars repartits per tot el territori espanyol. És una experiència molt senzilla de realitzar i molt educativa per a l’alumnat.
L’experiència conjunta s’ha de realitzar un mateix dia per part de tots els centres que desitgin participar.
La data escollida és el dijous, 26 de març de 2009.
Per a més informació podeu consultar el web del CDEC

13 de març: dia de Pi

Ja sabeu que la gent de mates ocupa el seu cervell en coses del tot estranyes. Una d’elles és celebrar el dia de Pi. Als països anglosaxons escriuen abans el mes que el dia i el 14 de març és 3,14 que coincideix amb una aproximació a Pi.

Bon dia de Pi, i que sigui un dia molt rodó.

(Podeu veure més informació a la web del creamat)

PLA DE TREBALL DEL CESIRE CDEC: Actuacions curs 08/09

PLA DE TREBALL DEL CESIRE CDEC: Actuacions curs 08/09

Amb la finalitat d’aconseguir una major claredat en la redacció de les actuacions previstes per aquest curs, les classificarem en els apartats següents, tot i que algunes d’elles podrien classificar-se en més d’un apartat. Amb la finalitat de fer més visible el Programa d’Educació Ambiental les actuacions corresponents a aquest programa s’han classificat en un apartat apart.

a. Difusió de Recursos per a l’aula

b. Cambra de cria i préstec de materials

c. Planificació, gestió i realització de la formació en ciències

d. Suport a
la Innovació i Recerca
e. Educació Ambiental

f. Col·laboració amb d’altres serveis i unitats del Departament d’Educació

g. Col·laboracions i contactes amb entitats externes al Departament d’Educació

h. Organització i /o participació a congressos, jornades….

i. Participació en la redacció d’articles a revistes o altres   publicacions

ANY DARWIN: Proposta d’actuacions (document provisional)


 
CELEBRACIÓ ANY DARWIN: Proposta d’actuacions

(document provisional, amb dates pendents de confirmació) 

ACTIVITAT PERIODE DE REALITZACIÓ QUÈ FA EL CDEC
1- Recull d’activitats relacionades amb l’evolució Tot el curs 09-10 Buscar-les i fer difusió a través del web 
2- Maleta d’evolució: elaboració d’una proposta didàctica per incloure la mirada evolutiva a tots els currículums S’elabora durant tot el curs 09-10. Es presenta el dia de la conferència de Lluís Serra i també al Congres d’Enseñanza Ciencias al setembre CDEC confecciona tot el material.
3- Evolution MegaLab: proposa de participar en una recerca al voltant de la distribució dels cargols bandejats en diversos hàbitats  A partir de Febrer 2009 Activitat internacional i adreçada a l’alumnat de tots els nivells educatiushttp://www.evolutionmegalab.org/ca/ 
4.- Xerrada evolució i presentació maleta “provisional” als formadors/es ICE UAB 2 de març 2009(ja realitzada) Planifica i realitza l’activitat formativa (M. Domènech)
5- Defensa amb arguments les teves idees: “concurs de textos argumentatius” Entre el 15 març aprox. i 15 de maig CDEC prepara tota l’activitat adreçada a alumnat de 4art d’ESO. Escollirem el millor text i regalarem al centre  l’edició que es fa enguany de l’origen de les espècies.
6- Reflexions didàctiques al voltant del tema de l’evolució: sessió al Departament d’Educació (Ramón Grau+Mariona Domèncech)  Finals d’abril 2009. Organitzar l’acte. Adreçada al tot el professorat de ciències. Fer difusió
7- Publicació IMEB: Tòpics, errades i novetats al voltant de l’evolució Abril-Maig Difusió dels materials. Hem revisat els ítems de la publicació. Queda fer propostes d’activitats aula
8- Conferència professorat + presentació de recursos al Parlament de Catalunya CDEC+Museu C.N.Lluís Serra 27 de maig (per confirmar) Organitzar l’activitat i difusió. Adreçada a professorat de ciències de tots el nivells
9- Conferència per alumnat de 4art ESO i batxillerat  al Parlament de Catalunya ( David Bueno) 27 de maig (per confirmar) Organitzar l’activitat. Adreçada a l’alumnat
10- Lectura pública “Origen de les espècies”. Museu de C.N. 23 Novembre Difusió de l’activitat
11-Teatralització: escenificació d’un diàleg entre dos personatges històrics. Museu C.N. Tardor 09 Difusió activitat.

Reunió Grup Llengua i àrees

ACTA reunió del 4 de març de 2009

Assistents:

Mariona Doménech – CDEC
Teresa Pigrau – CDEC
Montserrat Roca – CDEC
Enric Custodio – CDEC
Cati Mora – CREAMAT
Joan Jareño – CREAMAT
Francina Martí – CIREL

Resum dels acords presos:

  1. Creació d’una plantilla per ordenar les eines de suport al professorat, per al desenvolupament de les competències lingüístiques.
  2. Creació d’un document compartit al Google Docs, per treballar-hi fins la propera reunió, des de cada CESIRE.
  3. Fins a la propera reunió, cada CESIRE emplenarà els apartats acordats.

Propera reunió:

Dia – 22 d’abril
Hora – 9.30h. a 11h.
Lloc – CDEC

Segona trobada del grup de treball de suport curricular dels CESIRE

El dimecres 4 de març el grup de treball de suport curricular dels CESIRE ens vàrem reunir per compartir i aprofundir en les diferents actuacions que cada CESIRE ha realitzat en relació al suport curricular. A continuació podeu llegir el resum.

Data: 4 de març de 2009
Assistents: A. Aubanell, M. Cabello, J. Rey, M. Torra, J. Regalés.
Han excusat la seva assistència: C.Casas, R.M.Tarin

RESUM:

El CESIRE CREAMAT ha centrat les actuacions de suport curricular en:

– Desenvolupament de l’aplicatiu digital ARC (Aplicació de Recobriment Curricular) l’objectiu del qual és posar en marxa una eina a través de la qual el professorat disposi d’un conjunt de recursos d’aula directament relacionats amb el currículum de matemàtiques. Des de primària fins al batxillerat. L’aplicació és flexible i configurable per a que pugui ésser adaptada a altres matèries.

– Documentació de suport disponible a la web, que es concreta en:

· Preguntes i respostes sobre el currículum.
· Indicadors de riquesa competencial.
· Orientacions per avaluar la riquesa competencial d’una activitat.
· Mostra de quatre activitats analitzades amb criteris competencials.
· Orientacions sobre el projecte de recerca de 4t d’ESO.

– Taula rodona: Parlem de competències. Quatre professores van presentar exemples de treball a l’aula amb l’òptica de les competències i la seva avaluació

El CESIRE CDEC ha centrat les actuacions de suport curricular en:

– Infantil i primària:

· Seminari d’elaboració de material curricular formatiu d’infantil i primària en col·laboració amb la Universitat de Vic.
· Disseny, adequació i experimentació de propostes didàctiques d’infantil i primària.
· Materials de suport a la formació/acompanyaments: 1. Com treballar les competències científiques en el marc de l’aula de ciències. 2. Observar més que mirar. 3. Mesurar per pensar, pensar per mesurar.

· Propostes didàctiques a la pàgina web del CDEC.

– ESO i batxillerat:

· Seminari d’exemplificació d’un currículum comú d’ESO en col·laboració amb la UAB i el Servei d’Ordenació Curricular.
· Grup de treball Ciència, Competència i Context.
· Projecte curricular: Física en context.
· Projecte curricular: Biologia en context.
· Projecte curricular: Química en context.
· Grup de treball Ciències per al món contemporani.
· Materials de suport per als cursos de formació: recursos didàctics en Biologia i Geologia i en Física i Química per a l’ESO.

El CESIRE Aulatec ha centrat les actuacions de suport curricular en:

– Sessió de treball de l’equip de persones formadores del programa de formació (L’ús metodològic dels projectes a l’aula de tecnologia) amb el Servei d’Ordenació curricular.

– Organització de la conferència: L’aprenentatge per competències. Del currículum a l’aula. Antoni Zabala. Cosmocaixa, 30.01.2008

– Elaboració del document “Aprendre amb la tecnologia. Les competències bàsiques. La multidisciplinarietat”, per l’equip de persones formadores del programa de formació.

– Sessió de treball de l’equip de persones formadores del programa de formació amb Antoni Zabala.

-I Jornades d’innovació a l’ensenyament de la tecnologia. Terrassa, 9-10.05.2008, es van tractar els temes:

· Conferència: “La didàctica de la tecnologia en el marc de les competències”. Xavier Carrera.
· Experiència: Treballs d’aula a l’IES Príncep de Viana. (Diversos)
· Conclusions de la taula de treball: Com treballem interdisciplinàriament els continguts i les competències bàsiques?

– Sessió de treball de l’equip de persones formadores del programa de formació “L’avaluació i les competències en els projectes de tecnologia” amb Xavier Carrera.

– Disseny i pilotatge del curs (15 h + 5 h) “Treballar la tecnologia per competències”.

El CESIRE de Socials i Humanitats ha centrat les actuacions de suport curricular en:

– Síntesi del nou currículum, delimitant-se els continguts bàsics de cada curs.

– Enquesta que s’està passant a professorat de Ciències Socials per establir les principals necessitats de recursos.

– Projecte de col·laboració amb tres Camps d’Aprenentatge sobre patrimoni.

– Projecte de treball d’Història Oral amb la finalitat d’incentivar el treball amb fonts històriques primàries.

– Estem contactant amb grups de treball on hi estan implicats professorat de primària, secundària i universitaris que treballen de manera innovadora per buscar models didàctics que serveixin per altres.

– Col.laborarem en donar unes orientacions didàctiques en un Atles del Món Rural que s’està elaborant en aquests moments.

S’acorda de contactar amb les companyes del CESIRE Cirel per a que, en la mida que sigui possible, hi hagi un representant en aquesta comissió.

Atès que al llarg de les exposicions han sortit temes que cada equip ha enfocat amb criteris diferents, es tractaran de manera més focalitzada per tal d’enriquir les pràctiques de cada CESIRE i alhora acordar criteris comuns en les qüestions que així ho requereixin.

Ens tornarem a trobar en el mes d’abril.

Hem presentat el projecte ARC ) CercaMat

Dimecres dia 4 de març, a la seu del creamat, ha tingut lloc una sessió de treball al voltant del projecte ARC ) CercaMat: un contenidor i gestor de recursos docents vinculats amb el currículum. En aquests moments es tracta tan sols d’una primera versió de l’aplicació informàtica que li donarà suport. L’acte ha tingut tres parts: una presentació general a càrrec de l’Anton, una explicació de les línies mestres i dels aspectes tècnics de l’aplicació, a càrrec de l’Abraham de la Fuente i l’Arturo Valdivia que han col·laborat en el disseny i s’han encarregat de la implementació del programa, i un animat intercanvi d’opinions i valoracions entre els amics i amigues que ens acompanyaven.

Des del creamat volem agrair-vos l’assistència i compartir amb vosaltres algunes imatges de la sessió.