El dimecres 4 de març el grup de treball de suport curricular dels CESIRE ens vàrem reunir per compartir i aprofundir en les diferents actuacions que cada CESIRE ha realitzat en relació al suport curricular. A continuació podeu llegir el resum.
Data: 4 de març de 2009
Assistents: A. Aubanell, M. Cabello, J. Rey, M. Torra, J. Regalés.
Han excusat la seva assistència: C.Casas, R.M.Tarin
RESUM:
El CESIRE CREAMAT ha centrat les actuacions de suport curricular en:
– Desenvolupament de l’aplicatiu digital ARC (Aplicació de Recobriment Curricular) l’objectiu del qual és posar en marxa una eina a través de la qual el professorat disposi d’un conjunt de recursos d’aula directament relacionats amb el currículum de matemàtiques. Des de primària fins al batxillerat. L’aplicació és flexible i configurable per a que pugui ésser adaptada a altres matèries.
– Documentació de suport disponible a la web, que es concreta en:
· Preguntes i respostes sobre el currículum.
· Indicadors de riquesa competencial.
· Orientacions per avaluar la riquesa competencial d’una activitat.
· Mostra de quatre activitats analitzades amb criteris competencials.
· Orientacions sobre el projecte de recerca de 4t d’ESO.
– Taula rodona: Parlem de competències. Quatre professores van presentar exemples de treball a l’aula amb l’òptica de les competències i la seva avaluació
El CESIRE CDEC ha centrat les actuacions de suport curricular en:
– Infantil i primària:
· Seminari d’elaboració de material curricular formatiu d’infantil i primària en col·laboració amb la Universitat de Vic.
· Disseny, adequació i experimentació de propostes didàctiques d’infantil i primària.
· Materials de suport a la formació/acompanyaments: 1. Com treballar les competències científiques en el marc de l’aula de ciències. 2. Observar més que mirar. 3. Mesurar per pensar, pensar per mesurar.
· Propostes didàctiques a la pàgina web del CDEC.
– ESO i batxillerat:
· Seminari d’exemplificació d’un currículum comú d’ESO en col·laboració amb la UAB i el Servei d’Ordenació Curricular.
· Grup de treball Ciència, Competència i Context.
· Projecte curricular: Física en context.
· Projecte curricular: Biologia en context.
· Projecte curricular: Química en context.
· Grup de treball Ciències per al món contemporani.
· Materials de suport per als cursos de formació: recursos didàctics en Biologia i Geologia i en Física i Química per a l’ESO.
El CESIRE Aulatec ha centrat les actuacions de suport curricular en:
– Sessió de treball de l’equip de persones formadores del programa de formació (L’ús metodològic dels projectes a l’aula de tecnologia) amb el Servei d’Ordenació curricular.
– Organització de la conferència: L’aprenentatge per competències. Del currículum a l’aula. Antoni Zabala. Cosmocaixa, 30.01.2008
– Elaboració del document “Aprendre amb la tecnologia. Les competències bàsiques. La multidisciplinarietat”, per l’equip de persones formadores del programa de formació.
– Sessió de treball de l’equip de persones formadores del programa de formació amb Antoni Zabala.
-I Jornades d’innovació a l’ensenyament de la tecnologia. Terrassa, 9-10.05.2008, es van tractar els temes:
· Conferència: “La didàctica de la tecnologia en el marc de les competències”. Xavier Carrera.
· Experiència: Treballs d’aula a l’IES Príncep de Viana. (Diversos)
· Conclusions de la taula de treball: Com treballem interdisciplinàriament els continguts i les competències bàsiques?
– Sessió de treball de l’equip de persones formadores del programa de formació “L’avaluació i les competències en els projectes de tecnologia” amb Xavier Carrera.
– Disseny i pilotatge del curs (15 h + 5 h) “Treballar la tecnologia per competències”.
El CESIRE de Socials i Humanitats ha centrat les actuacions de suport curricular en:
– Síntesi del nou currículum, delimitant-se els continguts bàsics de cada curs.
– Enquesta que s’està passant a professorat de Ciències Socials per establir les principals necessitats de recursos.
– Projecte de col·laboració amb tres Camps d’Aprenentatge sobre patrimoni.
– Projecte de treball d’Història Oral amb la finalitat d’incentivar el treball amb fonts històriques primàries.
– Estem contactant amb grups de treball on hi estan implicats professorat de primària, secundària i universitaris que treballen de manera innovadora per buscar models didàctics que serveixin per altres.
– Col.laborarem en donar unes orientacions didàctiques en un Atles del Món Rural que s’està elaborant en aquests moments.
S’acorda de contactar amb les companyes del CESIRE Cirel per a que, en la mida que sigui possible, hi hagi un representant en aquesta comissió.
Atès que al llarg de les exposicions han sortit temes que cada equip ha enfocat amb criteris diferents, es tractaran de manera més focalitzada per tal d’enriquir les pràctiques de cada CESIRE i alhora acordar criteris comuns en les qüestions que així ho requereixin.
Ens tornarem a trobar en el mes d’abril.