El dimecres 20 de novembre es farà a l’Ajuntament de Balaguer a les 11,30h una conferència amb motiu del dia de la ciència. Aquest any anirà dirigida a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.
El títol de la conferència és: “Hi ha sempre el mateix cel nocturn?” a càrrec de Salvador José Ribas Rubio.
En aquesta xerrada es pretén introduir els estudiants en la idea que el cel no és estàtic, des de l’antigor s’ha vist que els astres es belluguen i fins i tot que alguns apareixen, d’altres canvien la seva llum i fins i tot alguns desapareixen. Fruit d’aquests moviments del cel la natura ens regala observacions privilegiades com els eclipsis, els trànsits de planetes o simplement l’observació de la Via Làctia.
Per tant es repassaran breument algunes qüestions històriques i també es veurà com es belluguen els astres més propers (la Lluna, el Sol, els planetes) i com poden produir fenòmens peculiars com els eclipsis. Preguntes com “És el Sol un estel més?“ o qüestions més especulatives com “Hi ha vida en altres punts de l’Univers?” poden tenir cabuda en aquesta anàlisi.
En Salvador José Ribas Rubio és el director científic del Parc Astronòmic Montsec del Consorci del Montsec. Nascut a Barcelona l’any 1978 es va llicenciar en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona l’any 2001. Realitza actualment la seva tesi doctoral en l’àmbit de l’Astrofísica Galàctica centrada en les regions centrals de la nostra galàxia a la Universitat de Barcelona, en la qual ha estat professor durant cinc anys.
Ha participat regularment en múltiples tasques de divulgació i seguiment de fenòmens astronòmics particulars, com són trànsits i eclipsis, fent servir les possibilitats de les noves tecnologies com Internet per apropar la ciència al carrer. És el creador del portal ServiAstro d’informació astronòmica del Departament d’Astronomia i Meteorologia de la Universitat de Barcelona. Actualment dirigeix el Parc Astronòmic Montsec centrant la seva tasca en les accions de divulgació i educació en aquesta infrastructura.
El format proposat és el de conferència – taller, dividit en tres fases.
1) Els professors preparen, amb els seus alumnes, la trobada amb els científics. Es fa una prospecció de les creences i idees de l’alumnat sobre el treball en el món de la ciència, sobre les persones que hi treballen i la feina que realitzen, amb la finalitat de contrastar-les en l’activitat posterior a la conferència
2) Es realitza la conferència del científic on a més a més d’exposar les seves línies i d’investigació, es transmeten idees, experiències, i altres valors orientats a desvetllar vocacions científiques i tecnològiques entre els alumnes. En acabar la conferència els alumnes poden formular preguntes a l’investigador. Cal destacar també que l’aproximació dels científics a les aules de secundària, possibilita que exposin la seva feina de forma planera i comprensible, i també puguin explicar les seves motivacions personals que els han impulsat a dedicar-se a la investigació científica i relatar la seva experiència personal durant la seva carrera científica.
3) En un treball posterior, s’aprofita la conferència per intentar arribar a conclusions i ampliar coneixements, en revisar algunes creences prèvies de l’alumnat sobre el treball científic.