Excursió a la Serra del Corredor

1. Introducció

1.1 El marc físic

Dins de l’educació física té cabuda un aspecte sovint oblidat perquè cal desenvolupar-lo fora de l’escola. Es tracta de la muntanya.

Tanmateix, la distància que separa les escoles del Vallès Oriental de la muntanya és francament reduïda. En alguns casos, fins i tot, és possible començar una excursió caminant des de la pròpia escola. En d’altres, es tractarà d’un trajecte d’autocar inferior a una hora.

Som una comarca privilegiada per a la pràctica excursionista en la baixa i la mitja muntanya. Les escoles estem a tocar (o directament dins) del massís del Montseny a una banda, i a la Serra Litoral (Montnegre, Corredor, etc.) de l’altra.

1.2 El marc social i cultural

Una funció de l’escola és transmetre els trets socials i culturals propis. Catalunya té una important tradició de muntanyisme i excursionisme impulsada des de fa més de 100 anys, per clubs i associacions esportives i cíviques. En temps més moderns, l’impuls per anar a la muntanya s’ha eixamplat a altres tipus d’agrupacions socials que, entre altres coses, es beneficien d’ internet com a instrument de difusió de les activitats.

Entenem que portar els nostres alumnes de primària a la muntanya és una forma d’activitat física original, divertida, ben arrelada en el nostre entorn sòcio-cultural i ben privilegiada per la situació geogràfica de les nostres escoles.

2. Implicacions didàctiques d’anar d’excursió a la muntanya

2.1 En l’àrea d’educació física

Caminar durant unes quantes hores és la feina principal que desenvoluparan els nostres alumnes.

En l’apartat dels valors la tasca principal serà respectar la natura. Un dels elements més remarcables serà el de tenir cura de no embrutar. També el respecte a la flora i a la fauna.

Un important valor és el de la convivència. Sovint alumnes conflictius suavitzen i milloren la forma de relacionar-se amb els companys i mestres.

Un altre valor és el de la constància. Arribar al cim d’una muntanya o a un indret en concret és una feina gens immediata, demana un esforç continuat en el temps.

2.2 En altres àrees

Sortir a caminar a la muntanya és un moment magnífic per a obrir bé els ulls i parar atenció a allò que ens envolta. Es tracta d’una descoberta del medi feta de primera mà. I quan parlem de medi ens referim a l’entorn més immediat.

Sortir a la muntanya pot propiciar un variat i interessant ventall d’ítems de medi natural, social i cultural. Alguns exemples: les grans unitats de relleu, el bosc (flora, fauna i fongs), l’aigua, la influència dels elements climàtics, orientació i punts cardinals, el poblament i les seves manifestacions.

Des del punt de vista de bastir un treball didàctic, cadascun d’aquests ítems és perfectament adaptable a tres grups de variables:

el temps disponible: la prioritat és caminar; en funció del temps sobrant podrem dedicar més o menys temps a les reflexions sobre allò que es descobreix

els nostres alumnes: bàsicament edat i interessos; en aquest sentit proposarem un tipus de treball de descoberta diferent per a cada cicle o bé el reduirem a la mínima expressió (augmentant la càrrega d’activitat física) si el grup que tenim és mogut

la pròpia competència del professor: la nostra capacitat de comprendre i interpretar el bosc o la muntanya ens donarà també una mesura de construcció d’un treball didàctic complementari al de la caminada per la muntanya; no importa que sigui modest, amb els anys anirem incorporant elements

3. Itinerari per la Serra del Corredor

3.1 Descripció

El recorregut surt de la masia de Can Bosc, voreja la finca de Can Miloca, travessa el sot del Fangar, passa pel dolmen de Ca l’Arenes i puja per un sender de carena fins la gran esplanada del Santuari del Corredor.

Prescindirem de la part de recorregut que marca la Diputació per tornar a la masia de Can Bosc i li demanarem a l’autocar que ens ha deixat al punt de sortida (masia) que ens reculli al punt d’arribada (Santuari). Aquest luxe logístic ens permetrà aturar-nos a dinar i a jugar en l’esplanada del Corredor.

3.2 Objectius

La caminada s’adreça a un grup d’alumnes de Cicle Inicial. Preferentment de 2n de primària però prou flexible per fer-la entre 1r i 4t de primària.

L’objectiu de procediment principal és caminar durant uns 5 km per terreny boscós i superar un desnivell positiu aproximat de 300 metres.

Els objectius de treball en valors:

conviure amb els companys i mestres de forma adequada, saludable i divertida en un entorn diferent de l’escolar

respectar i gaudir de la natura

aprendre el valor d’un esforç continuat durant una estona llarga

Objectius d’altres àrees:

conèixer la funció dels antics pous de glaç

conèixer algunes espècies de bolets (en funció de la temporada)

identificar alzines, sureres, roures, pins, arboç i bruc

causes i efectes de l’erosió en el sòl

saber què és un dolmen i quina funció tenia

Sortida al corredor