Quan proposo introduir els patins a l’escola és perquè des del punt de vista educatiu és una activitat que ens permet millorar els nostres nivells de condició física, i sobretot de la coordinació i l’equilibri, i que ens evita un problema habitual en les classes pel que fa a diferències de nivell inicial en els alumnes / es, ja que majoritàriament parteixen de zero.
D’altra banda aconseguir el domini d’uns patins és una activitat molt motivant pel que té de nova i d’actual, i pot animar a molts dels nostres alumnes a gaudir del seu temps lliure d’una manera diferent de l’habitual, ja que cada vegada són més els que en les seves estones de lleure es calcen uns patins i practiquen l’hoquei sobre patins o simplement es fan una passejada, pràctiques aquestes que a més poden mantenir de per vida, atès que el nivell d’exigència física el marca el propi individu, és a dir, estem parlant d’una activitat que no discrimina entre sexes ni edats.
Objetius:
· Desenvolupar capacitats físiques i motrius a través de la pràctica del
patinatge.
· Aconseguir un domini del propi cos sobre els patins.
· Iniciar-se en l’aprenentatge de les frenades sobre patins.
· Aconseguir l’alumne / a una disposició favorable cap a la pràctica
habitual d’exercici físic.
· Gaudir sobre d’uns patins.
· Col· laborar amb els companys per assolir una millora i crear un
ambient de treball positiu.
Activitats
1. Familiarització
Conèixer el patí a utilitzar, com és la posició de les rodes, on és el fre, com posar-se els patins i com cordar-se.
Lligar-se els pattins correctament serà un dels primer exercicis a fer, l’èxit de la sessió està condicionat per aquest punt, si els patins estan mal cordats no aconseguirem un bon ajustament i els patins no obeiran.
2. Iniciació al patinatge
Posició bàsica: genolls semiflexionats i mirant endavant, peus en paral·lel provocant que el centre de gravetat quedi adelantat.
Caigudes: el més aconsellable es no intentar rectificar la caiguda i ajupir-se perquè l’impacte sigui menor.
Equilibri sobre una cama: qualsevol moviment (girs, frenar, saltar…) que volguem fer ho farem amb un bon equilibri.
3. Activitats d’introducció
Ø Aixecar-se de terra
Ø Com frenar
Ø Desplaçaments amb un patí
Ø Lliscar: Generalment els nens/es ja tenen la noció de lliscament però va bé que per parelles (un amb patins i l’altre sense) s’ajudin. Qui porta els patins es deixa portar i l’altre el va dirigint. És important que qui va dirigint ho faci per les mans, mai hem d’empènyer per l’esquena.
Després qui porta patins intenta fer un impuls i es deixa lliscar.
Ø Caminar: és evident que amb patins no és pot caminar igual que sense, però és important que els nens/es experimentin aquesta sensació i mantinguin l’equilibri mentre caminen amb patins.
4. Activitats pràctiques o de perfeccionament (segons els nivells dels alumnes)
Ø Desplaçaments lliures per l’espai cap endavant o cap enrere (fent el 8: creuant un peu sobre l’altre).
Ø Zig-zag amb conus
Ø Circuits varis
Ø Saltar obstacles
Ø Patinar fent una altra tasca: botar una pilota, portar un sac de pes al cap per mantenir l’equilibri, portar una raqueta amb una pilota a sobre…
Ø Jocs amb certa dificultat: El Rei; el mirall, transport de material, el cuc, paquets de…; color-color…
Ø Jocs clàssics adaptats als patins (hem de tenir en compte de flexibilitzar les normes): atrapar cues; 1,2,3 pica-paret; la cadena; pilla-pilla; el comecocos
Ø Esports amb patins: hoquei…
Ø Esports adaptats (normes flexibilitzades): futbol; bàsquet; handbol…
CONCLUSIONS FINALS
Segurament molts mestres no saben patinar i creuen que això és un obstacle per ensenyar als alumnes, crec que pel mestre/a pot ser tota una experiència si ho practica alhora que els seus alumnes.
De vegades l’inconvenient és el material, jo aviso als pares que a partir del segon trimestre farem patins i així Els Reis Mags ens ajuden a aconseguir-ho.