L1

Scratch 2.0

entorn-scratch

 

PROJECTES I REPTES SCRATCH 2.0

Projectes Scratch

Anima el teu nom

Anima les lletres del teu nom, inicials o paraula preferida.

https://drive.google.com/file/d/1nl1zlSOfYHjXij2kPhh4QUaROALau94H/view?usp=drive_link

Fes-lo volar

Escull qualsevol personatge i fes-lo volar!

https://drive.google.com/file/d/1XCeZ-_PxSBC_yU8lFrXYxM-HH_2Xf2Ur/view?usp=sharing

Joc de Curses

Crea un joc en el qual dos personatges competeixen en una cursa.

https://drive.google.com/file/d/1svYOokIVUVcT1D0QxXYzy-kugrWdfqZk/view?usp=drive_link

Fer música

Tria instruments, afegeix sons, i prem tecles per a fer música.

https://drive.google.com/file/d/1mj_rWTQip17F_0FXOXrpHQVNffe7YyF0/view?usp=drive_link

Fet i Amagar

Crea un joc d’amagar amb personatges que apareixen i desapareixen.

https://drive.google.com/file/d/1D9j_ax_1DrAlQKj-a3czMscaAuc3KDw3/view?usp=drive_link

Crea una història

Escull personatges, afegeix converses, i fes que la teva història cobri vida.

https://drive.google.com/file/d/1VJlLipa4bE3ACPRytSMKlM1gfACA1OOh/view?usp=drive_link

Joc de la moda

Vesteix un personatge amb diferents peces i estils.

https://drive.google.com/file/d/1ho0e-ujWca4UYRcT5t5oLZl0YRxok-wR/view?usp=drive_link

Joc del Pong

Crea el joc d’una pilota que rebota amb sons, punts, i altres efectes.

https://drive.google.com/file/d/1YcA9dINt3YSE0iOZqgaWPBWhHtjmqL-H/view?usp=sharing

Joc Ballem

Dissenya una escena de ball animada amb música i moviments de ball.

https://drive.google.com/file/d/1HbOaMm75fxws-cMC3zj629WHhnjOWCeD/view?usp=drive_link

Joc d’Atrapar

Fes un joc en què has d’atrapar objectes que cauen del cel.

https://drive.google.com/file/d/1zztRtEQwz50aEfRoEXKjOo0_qImazRCw/view?usp=drive_link

Animaló virtual

Crea un animal de companyia interactiu que pot menjar, beure, i jugar.

https://drive.google.com/file/d/1uwliEmcf5JIGW-DTxpVNYrR5vjy1HwqX/view?usp=drive_link

Reptes Scratch

Reptes Scratch

Repte 1Hem d’aconseguir que el nostre personatge, el gat de l’Scratch, digui Hola, bon dia! quan es cliqui la bandera verda i Adéu! quan es cliqui la lletra “z”.

Icona pista Pista: Necessitarem dos blocs d’esdeveniments i un bloc d’aspecte que haurem d’utilitzar dos cops.
Bon dia Repte 1

Hem de fer aparèixer dos personatges més en el nostre projecte: hem d’establir una conversa entre els tres personatges. També hem de modificar l’escenari.

Repte 2El que hem d’aconseguir ara és construir un programa en el qual el personatge comenci a moure’s sempre des del centre de l’escenari, avanci cap a la dreta, en tocar la vora reboti i canviï de direcció.

Icona pista Pista: Quan el personatge arriba a la vora no pot anar més enllà, podem fer-lo “rebotar” i que canviï la seva direcció. En canviar la direcció pot passar-nos que el personatge no quedi com esperàvem. Podem utilitzar aquests blocs:
Rebota Rotació

Icona pista Pista: Podem fer referència a qualsevol punt de l’escenari de l’Scratch amb coordenades cartesianes. Les coordenades cartesianes ens permeten descriure un punt a l’escenari mitjançant dos números:

número x: ens indica la posició horitzontal. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -240 (el punt més a l’esquerra possible) fins a 240 (el punt més a la dreta possible)

número y: ens indica la posició vertical. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -180 (el punt més a baix possible) fins a 180 (el punt més amunt possible)
Coordenades cartesianes
En concret el centre de l’escenari és el (0, 0):

Ves a

Repte 3Triem un personatge de la galeria que tingui diferents vestits i fem-ne una petita animació de manera que es mogui per l’escenari i vagi canviant de vestit.

Icona pista Pista: Quan anem a veure la galeria de personatges de l’Scratch, en seleccionar-ne un podem veure quants vestits té:
Vestits ballarina
Moviment gat

Repte 4Anem a dibuixar un nou personatge. Fem clic a l’opció corresponent:

Dibuixa un nou personatge

Icona pista Pista: Quan hem fet clic a la icona ens trobem a la zona de vestits d’un nou personatge, on podrem dibuixar amb les eines que apareixen a l’esquerra:

Personatge dibuixat

És important marcar quin és el centre del personatge. Amb aquest centre indiquem també quin és el centre de rotació del personatge. Si quan es mou un personatge fa “coses rares” és molt possible que no tingui el centre ben indicat. Per fer-ho hem d’utilitzar aquesta opció:
Centre vestit

Repte 5Hem de cercar un personatge a internet i insertar-lo com un nou personatge a l’Scratch. Anem a importar aquesta imatge com un nou personatge. Fem clic a l’opció corresponent:
Importa un nou personatgeSi triem un personatge amb el fons transparent no caldrà que el retoquem. Fixem-nos com es veu el gat de l’Scratch darrera del nou personatge, veiem la diferència:
Personatge amb fons blanc
Personatge amb fons transparent

Icona pista Pista: Per retocar la imatge i eliminar el fons pots utilitzar aquestes opcions de la barra d’eines en mode mapa de bits:
Esborrar fons

Repte 6Hem de fer un projecte on hi hagi un personatge que faci aproximadament aquest recorregut per l’escenari. Cada cop que hi hagi un canvi de direcció ha de fer una pausa d’un segon:

Repte moviment

Icona pista Pista: Hem de fer servir la categoria dels blocs de llapis.

Blocs de llapis

Repte 7Hem de crear tres fons per l’escenari. Fem que l’escenari canviï de fons quan premem una tecla.

Icona pista Pista: Per dibuixar un fons:

Dibuixar un fons

Nou fons dibuixat

Repte 8Hem d’afegir 5 personatges diferents al nostre projecte i aplicar a cada personatge un efecte diferent de la categoria Aspecte:

Icona pista Pista: Hem de fer servir aquests blocs:

Aspecte

Repte 9Hem de crear dos personatges, per exemple un gat i un gos, i fem que mantinguin un diàleg en forma de sons, de manera que fins que un no acabi d’emetre un so no comenci l’altre.

Per solucionar-ho necessitem gestionar els temps d’espera durant el diàleg. Per fer-ho podem utilitzar aquests blocs:

Espera
En aquest bloc de la categoria Control el número de segons indica quant de temps espera el programa abans de continuar l’executi

Digues
En aquest bloc de la categoria Aspecte el número de segons indica durant quant de temps es mostra la bafarada

Cada personatge ha de tenir el seu programa i ha de tenir un temps d’espera sense fer res mentre l’altre personatge està parlant.

Icona pista Pista: Podem calcular quants segons han passat en total? De quina manera podem calcular quants segons ha d’esperar un personatge abans de parlar?

Tria de so

Repte 10Fem que l’Scratch ens faci una pregunta i que hi hagi dues possibles accions en funció de la resposta. Hem de triar un personatge que farà una pregunta.

Anem a la categoria Sensors i triem aquest bloc:
Pregunta i espera

A l’espai que hi ha en aquest bloc escrivim: “La nostra pregunta i Digues només S si és que Sí o N si és que No”.

Quan l’execució del programa arriba a aquest bloc, el personatge ens fa la pregunta que hi ha escrita i espera la nostra resposta. Quan escrivim la resposta l’Scratch es guarda el que hem escrit en un lloc que es diu resposta:
Resposta

Per programar les dues possibles accions, primer construïm la comparació que serà l’expressió lògica que posarem dins del bloc condicional:
Comparació

Icona pista Pista: Dins de la categoria Control hi ha un bloc condicional. Aquest bloc ens permet definir què és el que hem de fer si s’acompleix la condició i també si no s’acompleix:
Si ... llavors ... si no ...

Després de col·locar la condició al seu lloc, programem les dues accions:
Programa condicional amb si ... si no