Scratch 2.0
PROJECTES I REPTES SCRATCH 2.0
Projectes Scratch
Anima el teu nom
Anima les lletres del teu nom, inicials o paraula preferida.
https://drive.google.com/file/d/1nl1zlSOfYHjXij2kPhh4QUaROALau94H/view?usp=drive_link
Fes-lo volar
Escull qualsevol personatge i fes-lo volar!
https://drive.google.com/file/d/1XCeZ-_PxSBC_yU8lFrXYxM-HH_2Xf2Ur/view?usp=sharing
Joc de Curses
Crea un joc en el qual dos personatges competeixen en una cursa.
https://drive.google.com/file/d/1svYOokIVUVcT1D0QxXYzy-kugrWdfqZk/view?usp=drive_link
Fer música
Tria instruments, afegeix sons, i prem tecles per a fer música.
https://drive.google.com/file/d/1mj_rWTQip17F_0FXOXrpHQVNffe7YyF0/view?usp=drive_link
Fet i Amagar
Crea un joc d’amagar amb personatges que apareixen i desapareixen.
https://drive.google.com/file/d/1D9j_ax_1DrAlQKj-a3czMscaAuc3KDw3/view?usp=drive_link
Crea una història
Escull personatges, afegeix converses, i fes que la teva història cobri vida.
https://drive.google.com/file/d/1VJlLipa4bE3ACPRytSMKlM1gfACA1OOh/view?usp=drive_link
Joc de la moda
Vesteix un personatge amb diferents peces i estils.
https://drive.google.com/file/d/1ho0e-ujWca4UYRcT5t5oLZl0YRxok-wR/view?usp=drive_link
Joc del Pong
Crea el joc d’una pilota que rebota amb sons, punts, i altres efectes.
https://drive.google.com/file/d/1YcA9dINt3YSE0iOZqgaWPBWhHtjmqL-H/view?usp=sharing
Joc Ballem
Dissenya una escena de ball animada amb música i moviments de ball.
https://drive.google.com/file/d/1HbOaMm75fxws-cMC3zj629WHhnjOWCeD/view?usp=drive_link
Joc d’Atrapar
Fes un joc en què has d’atrapar objectes que cauen del cel.
https://drive.google.com/file/d/1zztRtEQwz50aEfRoEXKjOo0_qImazRCw/view?usp=drive_link
Animaló virtual
Crea un animal de companyia interactiu que pot menjar, beure, i jugar.
https://drive.google.com/file/d/1uwliEmcf5JIGW-DTxpVNYrR5vjy1HwqX/view?usp=drive_link
Reptes Scratch
Reptes Scratch
Repte 1Hem d’aconseguir que el nostre personatge, el gat de l’Scratch, digui Hola, bon dia! quan es cliqui la bandera verda i Adéu! quan es cliqui la lletra “z”.
Pista: Necessitarem dos blocs d’esdeveniments i un bloc d’aspecte que haurem d’utilitzar dos cops. Hem de fer aparèixer dos personatges més en el nostre projecte: hem d’establir una conversa entre els tres personatges. També hem de modificar l’escenari. |
Repte 2El que hem d’aconseguir ara és construir un programa en el qual el personatge comenci a moure’s sempre des del centre de l’escenari, avanci cap a la dreta, en tocar la vora reboti i canviï de direcció.
Pista: Quan el personatge arriba a la vora no pot anar més enllà, podem fer-lo “rebotar” i que canviï la seva direcció. En canviar la direcció pot passar-nos que el personatge no quedi com esperàvem. Podem utilitzar aquests blocs: Pista: Podem fer referència a qualsevol punt de l’escenari de l’Scratch amb coordenades cartesianes. Les coordenades cartesianes ens permeten descriure un punt a l’escenari mitjançant dos números: número x: ens indica la posició horitzontal. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -240 (el punt més a l’esquerra possible) fins a 240 (el punt més a la dreta possible) número y: ens indica la posició vertical. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -180 (el punt més a baix possible) fins a 180 (el punt més amunt possible) |
Repte 3Triem un personatge de la galeria que tingui diferents vestits i fem-ne una petita animació de manera que es mogui per l’escenari i vagi canviant de vestit.
Pista: Quan anem a veure la galeria de personatges de l’Scratch, en seleccionar-ne un podem veure quants vestits té: |
Repte 4Anem a dibuixar un nou personatge. Fem clic a l’opció corresponent:
Pista: Quan hem fet clic a la icona ens trobem a la zona de vestits d’un nou personatge, on podrem dibuixar amb les eines que apareixen a l’esquerra: És important marcar quin és el centre del personatge. Amb aquest centre indiquem també quin és el centre de rotació del personatge. Si quan es mou un personatge fa “coses rares” és molt possible que no tingui el centre ben indicat. Per fer-ho hem d’utilitzar aquesta opció: |
Repte 5Hem de cercar un personatge a internet i insertar-lo com un nou personatge a l’Scratch. Anem a importar aquesta imatge com un nou personatge. Fem clic a l’opció corresponent: Si triem un personatge amb el fons transparent no caldrà que el retoquem. Fixem-nos com es veu el gat de l’Scratch darrera del nou personatge, veiem la diferència: Pista: Per retocar la imatge i eliminar el fons pots utilitzar aquestes opcions de la barra d’eines en mode mapa de bits: |
Repte 6Hem de fer un projecte on hi hagi un personatge que faci aproximadament aquest recorregut per l’escenari. Cada cop que hi hagi un canvi de direcció ha de fer una pausa d’un segon:
Pista: Hem de fer servir la categoria dels blocs de llapis. |
Repte 7Hem de crear tres fons per l’escenari. Fem que l’escenari canviï de fons quan premem una tecla.
Pista: Per dibuixar un fons: |
Repte 8Hem d’afegir 5 personatges diferents al nostre projecte i aplicar a cada personatge un efecte diferent de la categoria Aspecte:
Pista: Hem de fer servir aquests blocs: |
Repte 9Hem de crear dos personatges, per exemple un gat i un gos, i fem que mantinguin un diàleg en forma de sons, de manera que fins que un no acabi d’emetre un so no comenci l’altre.
Per solucionar-ho necessitem gestionar els temps d’espera durant el diàleg. Per fer-ho podem utilitzar aquests blocs:
Cada personatge ha de tenir el seu programa i ha de tenir un temps d’espera sense fer res mentre l’altre personatge està parlant. Pista: Podem calcular quants segons han passat en total? De quina manera podem calcular quants segons ha d’esperar un personatge abans de parlar? |
Repte 10Fem que l’Scratch ens faci una pregunta i que hi hagi dues possibles accions en funció de la resposta. Hem de triar un personatge que farà una pregunta.
Anem a la categoria Sensors i triem aquest bloc: A l’espai que hi ha en aquest bloc escrivim: “La nostra pregunta i Digues només S si és que Sí o N si és que No”. Quan l’execució del programa arriba a aquest bloc, el personatge ens fa la pregunta que hi ha escrita i espera la nostra resposta. Quan escrivim la resposta l’Scratch es guarda el que hem escrit en un lloc que es diu resposta: Per programar les dues possibles accions, primer construïm la comparació que serà l’expressió lògica que posarem dins del bloc condicional: Pista: Dins de la categoria Control hi ha un bloc condicional. Aquest bloc ens permet definir què és el que hem de fer si s’acompleix la condició i també si no s’acompleix: Després de col·locar la condició al seu lloc, programem les dues accions: |