Educació física: una educació integral

L’EDUCACIÓ FÍSICA TAMBÉ ÉS EDUCACIÓ (AVUI, 2 de juny de 2008) Imprimir e-mail
Escrit per Carol Biosca (AVUI)
dilluns, 02 juny de 2008
L’educació física també és educació

Carol Biosca (AVUI, 2 de juny de 2008)

| Els experts defensen el valor de la matèria més enllà de la prevenció de l’obesitat | En destaquen el caràcter socialitzador, integrador i dinamitzador
Carol Biosca

“L’educació física ja no és el salt del plint i les taules de gimnàstica; és una manera d’actuar sobre l’educació integral de les persones a través del cos i el moviment i a partir d’experiències molt directes i molt vivencials”. Amb aquesta sentència defensa Albert Batalla, degà de la Facultat de Formació de Professorat de la Universitat de Barcelona, la necessitat d’un “canvi de xip” al voltant de l’assignatura pel que fa al paper que desenvolupa en l’actualitat en la formació dels escolars i a la seva importància com a portadora d’uns valors que sovint no li són reconeguts.

Valors que tenen a veure no només amb la prevenció en la lluita contra l’obesitat, amb els quals els experts lamenten que s’ha associat gairebé exclusivament, de forma errònia, l’assignatura. Sinó també vinculats a qüestions tan importants com la socialització dels joves i nens i la integració dels nouvinguts, amb la contribució a la millora de les relacions personals, o amb la dinamització dels centres educatius i alhora d’ensenyar una nova manera de viure el lleure.

Aquests arguments, entre d’altres, van ser defensats per diversos experts i professionals del sector en una taula rodona en el marc de les IV Jornada Esport Blanquerna, el títol de la qual ja era una veritable declaració de principis: Assignatura maria? No, gràcies.

“La contínua sensació que l’educació física s’ha d’estar justificant”, la seva desaparició del currículum en alguns països, i el fet que els nous decrets de primària i secundària obrissin la porta el juny passat a una retallada horària de la matèria, van animar els organitzadors (la Facultat de Pedagogia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull i la delegació catalana de la Federació Internacional d’Educació Física) a destinar una jornada a explicar “els perquès de l’educació física avui”, segons va explicar Enric Maria Sebastiani, professor d’aquesta Facultat i coordinador de l’acte.

Continua llegint

Publicat dins de Educació Fisica | Deixa un comentari

Els llibres: digitals o convencionals????

l 16 de setembre va aparèixer la notícia al 3/24 que una quarantena d’instituts utilitzaran llibres digitals, això vol dir que els alumnes no faran servir els libres de text que s’han de canviar cada any, si no que amb l’ús d’un portàtil (o tablet pc) i pel preu de 20 € (a l’any!) poden accedir als llibres digitals.D’entrada podem dir que és un guany pel que fa a l’economia familiar (uns 200 € anuals amb llibres de text), una aposta de futur -ja que un portàtil o tablet pc pot durar tota l’eso- i un avenç pel que fa a la modernització i actualització dels centres educatius.

Digital Text són els encarregats d’aquesta aposta… crec que val la pena donar-hi una ullada.

…Ah! una altra avantatge: el pes que han de portar els nanos, no és el mateix portar un portàtil a la motxilla que 5 llibres, més les 5 llibretes…. la columna vertebral dels nostres joves necessiten que els centres educatius entrin ja en el segle XXI.

Vídeo del 3/24

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

Els mòbils i els nostres alumnes

Es diu que 6 de cada 10 nens i nenes entre 10 i 14 anys tenen mòbil. Probablement per aquestes festes de Nadal i Reis molts nois i noies d’aquestes edats rebran un telèfon mòbil de regal.
De fet el mòbil s’ha convertit en una eina indispensable pels preadolescents i joves, amb ell juguen, parlen, escolten música i la comparteixen, fan fotos, vídeos, s’envien missatges… perquè els telèfons no són només telèfons, són també màquines de jocs, calculadores, agendes, càmeres digitals, gravadores de mp3… fins i tot ara ja porten localitzadors gps.

A partir dels 10-12 anys els nois es familiaritzen amb una tecnologia que els adults els hi hem posat a les mans, perquè és clar, si ells tenen mòbils és perquè els pares els hi hem permès. Però aquest fet trasllueix també una altra realitat, els nens a aquestes edats porten el mòbil per estar localitzats, perquè quan pleguen de l’escola o de l’institut van a casa i no hi ha cap adult o bé es dirigeixen cap a les activitats extraescolars sols… D’alguna manera als pares i mares ja ens va bé que el portin, així els podem localitzar o ens poden avisar si necessiten alguna cosa… o ens fan una perduda perquè els truquem i quan ho fem, ens demanen permís per quedar-se amb un amic o amiga, anar al cinema…

Tenir mòbil és un fet social cada vegada més estès, i des de l’escola hem de poder analitzar el que està passant. No podem caure en l’error de la mera prohibició!

Mentre els nois i noies utilitzen eines electròniques per comunicar-se i relacionar-se, des de l’escola no fem més que prohibir-les: prohibim el mòbil, prohibim les “maquinetes”…. Realment ens hem de plantejar si no és millor educar en aquestes eines més que prohibir-les.

Cal que ens adonem que el mòbil ens permet treballar moltes coses: des de la responsabilitat del consum a saber quan es pot fer servir. És evident que a classe no pot sonar el mòbil, de la mateixa manera que no li pot sonar al professor o al treballador en una reunió de treball o si està atenent al públic.
Però hi ha un altre tipus de responsabilitat, el de l’ús multimèdia que se’n fa. Penjar vídeos ofensius al youtube està molt malament, però prohibint l’ús del vídeo o de la càmera digital no arreglem res. Hauríem de ser conscients de les possibilitats tècniques que ofereixen els mòbils, i deixar que els fessin servir quan l’ús que en fan és correcte: fer fotos a les sortides escolars per després penjar la imatge a les seves presentacions, gravar entrevistes o enquestes per poder després treballar la informació en grup o fer petits curts de vídeo amb finalitats educatives.

També podríem parlar de les possibilitats que ofereix, pel que fa a l’orientació espacial, si treballem amb els gps integrats: preparació d’itineraris, descoberta de rutes….

Només si els ensenyem a utilitzar les possibilitats tècniques dels mòbils podrem educar-los en la responsabilitat, perquè descobriran l’ús positiu a partir de la seva funcionalitat.

Si només prohibim, el mòbil passa a ser objecte de transgressió, si en canvi treballem amb ell és una eina més de treball, també d’oci és clar, però també de treball.
Continua llegint

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Recurs TIC de mates: Els quadrens de mates

quadern.jpgAquest és un programa que s’instal·la a l’ordinador i ens permet crear un quadern on, aprofitant la motivació que suposa treballar a l’ordinador, els alumnes poden practicar numeració i operacions bàsiques.

Es pot fer funcionar en xarxa, tot instal·lant-lo al servidor a una unitat compartida com la T:\. Després, només caldrà fer una drecera a cada un dels ordinadors clients.

És un programa de fàcil funcionament, tant per part dels alumnes com de l’administrador. A la portada hi ha 16 imatges d’animals, tants com grups d’alumnes es poden crear, que poden coincidir amb grups-aula o amb grups provinents de desdoblaments o de suport. Al clicar damunt d’una de les imatges es mostra la llista dels alumnes. Aquests, només han de clicar damunt el seu nom, triar l’activitat (pestanya) que vol treballar i entrar-hi clicant damunt el semàfor verd.

 pestanyes.jpg

A l’administrador li permet editar els nivells de dificultat de cada apartat, fer que es mostrin totes o només algunes de les pestanyes, assignar un nivell a un grup determinat i editar el llistat des alumnes, entre altres coses.

La versió estable més actual és la 5.0, però ja hi ha la 6.0 en fase de proves (beta) per si algú la vol provar. Us podeu descarregar el programa des de la web de l’autor on, a més, trobareu un complet manual sobre la seva instal·lació i utilització.

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

Crear mapes conceptuals amb el Mindomo

Mindomo és una web que ens proporciona la utilitat de poder fer un mapa conceptual online. Té una versió gratuïta, amb algunes limitacions, i una de pagament. Respecte d’un programa instal·lat al nostre ordinador (com el Cmap Tools), té l’avantatge de poder copiar l’adreça o l’embed per poder després inserir-lo en el nostre bloc, com a l’exemple:

competencies-basiques_1.jpg

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

L’activitat física en la infantesa i l’adolescència

Actividad física en edad de crecimiento: Panorama actual

La naturaleza de las actividades relacionadas con el tiempo libre en niños y niñas ha cambiado drásticamente en las últimas décadas. La aparición de la televisión, los videojuegos y la internet ha provocado que los niños de ambos sexos dediquen en la actualidad una parte mucho mayor de su tiempo libre a actividades de tipo sedentario.

La importancia de la actividad física para la salud social, mental y física infantojuvenil es indiscutible, y por lo tanto resulta esencial llevar a cabo esfuerzos con el fin de “reintroducir” la actividad física en la vida de nuestra infancia y nuestra adolescencia. Los retos planteados por el creciente problema de la inactividad física y la obesidad en la infancia pueden ser considerados como algunos de los desafíos más relevantes para la salud pública en el siglo XXI.

El ejercicio en niños y adolescentes y sus beneficios

La actividad física en la infancia genera una serie de beneficios que incluyen un crecimiento y un desarrollo saludables del sistema cardiorrespiratorio y músculo- esquelético, el mantenimiento del equilibrio calórico, y por lo tanto, un peso saludable, la prevención de los factores de riesgo de enfermedades cardiovasculares tales como la hipertensión o el elevado contenido de colesterol en sangre, y la oportunidad para desarrollar interacciones sociales, sentimientos de satisfacción personal y bienestar mental.

El deporte y el ejercicio proporcionan un medio importante para que niños, niñas y adolescentes tengan experiencias relacionadas con el éxito, lo que contribuye a mejorar su bienestar social, su autoestima y sus percepciones sobre su imagen corporal, y su nivel de competencia. Además, los niños y niñas con niveles de actividad más elevados presentan asimismo más probabilidades de tener un mejor funcionamiento cognitivo.

Continua llegint

Publicat dins de Educació Fisica | Deixa un comentari

Fer exercici millora el pronòstic d’infart cerebral.

CRISTINA G. LUCIO

MADRID.-
El ejercicio no sólo es efectivo a la hora de prevenir un infarto
cerebral, sino que también ayuda a mitigar sus efectos en caso de que
se produzca, según afirma un reciente estudio. Los datos de este
trabajo, que se publican en el último número de la revista ‘Neurology’
muestran que las personas físicamente activas sufren ictus menos graves
y con menos secuelas que aquellos que tienen hábitos sedentarios.

“La actividad física se recomienda para reducir el riesgo de sufrir un
infarto cerebral por primera vez o de que el trastorno se repita”,
explican los autores en su trabajo. “Nosotros investigamos si el nivel
de ejercicio realizado antes del ictus puede influir en su severidad y
en sus efectos posteriores”, añaden.

Para llevar a cabo su trabajo, que ha sido coordinado por el doctor
Lars-Henrik Krarup, del hospital universitario Bispebjerg de Copenhague
(Dinamarca), estos investigadores analizaron el caso de 265 pacientes cuya edad media rondaba los 68 años y habían sufrido un ictus.

Entre otras variables, analizaron -a través de un cuestionario y una
entrevista personal- el número de horas que cada individuo solía
dedicar a practicar ejercicio y qué tipo de actividades llevaban a cabo.

Además, también se midió la severidad del ictus que habían sufrido y qué secuelas padecían. En total, el seguimiento de los participantes se mantuvo durante dos años.

Al analizar los datos obtenidos, los investigadores comprobaron que un
nivel alto de actividad física previo al accidente se asociaba con
haber sufrido un infarto menos grave. Del mismo modo, practicar
ejercicio también parecía influir en una mejor recuperación de las
secuelas.

“Nuestros resultados sugieren que las personas activas podrían sufrir ictus menos graves y tener mejores pronósticos a largo plazo”, remarcan los investigadores en su trabajo.

En sus conclusiones, estos científicos señalan que su investigación tiene
una importante limitación que habría que salvar en futuros estudios al
respecto: “En nuestro trabajo los niveles de actividad física se
evaluaron de forma retrospectiva y no se han podido excluir factores
que tal vez hayan podido influir en las conclusiones del trabajo, como
el hecho de estar participando en un programa de rehabilitación”,
aclaran.

Fuente: Elmundo.es

Publicat dins de Educació Fisica | Deixa un comentari

Una escola esportiva i un esport més educatiu

Avui dia, i en el nostre
context escolar, no hi ha cap dubte de la gran importància
que té l’activitat física i esportiva en el desenvolupament
de la persona i que és una eina per avançar en la
integració social i cultural.

L’esport escolar és
sense cap dubte un dels grans reptes de la societat de futur.
L’escola ha d’apostar per un esport educatiu i per una educació
esportiva de qualitat. Una escola més esportiva és
una escola més viva, més dinàmica i en definitiva
més saludable. Sovint, però, la vessant més
formadora de l’activitat física es pot veure eclipsada.
La violència, l’agressivitat, la competitivitat desmesurada
o l’explotació de l’esportista d’èlit poden canviar
l’essència de l’esport, sobretot en edat escolar. La nostra
faceta educativa ha d’anar encaminada en el joc net, l’autocontrol,
la perseverança, el treball en equip, l’autoconfiança,
l’autoestima, l’equilibri, l’expressió, el respecte els
altres… Preservar aquests principis és una de les finalitats
que ha de tenir l’ escola. Des de l’àrea d’Educació
Física s’ha de tenir la voluntat de fomentar els millors
valors i augmentar la qualitat de la relació entre l’esport
i l’educació.

Publicat dins de Educació Fisica, Esports | Deixa un comentari

Men sana in corpore sano?

El Decret d’Ordenació dels Ensenyaments de l’Educació Primària del 26 de Juny de 2007 anuncia un canvi notable respecte a les hores d’Educació Física.

Per al Curs 2007-08 al Cicle Inicial es realitzaran un total de 105 hores que traduïdes a l’horari setmanal suposen 1?30 hores.

Per als Cicles Mitjà i Superior de Primària es preveu la realització de 70 hores la qual cosa significa passar de 2?30 hores a la setmana a només 1 hora.

Com es pot comprovar la reducció horària és molt notable.

No acabo d’entendre molt bé quina és la finalitat del Departament i quins han estat els motius que han portat a prendre aquesta decisió.

Continua llegint

Publicat dins de Educació Fisica | Deixa un comentari

Curses d’orientació

Publicat dins de Esports | Deixa un comentari