Un de cada tres ensenyants serà nou a la seva escola al setembre
Quan, al mes de setembre, comenci el nou curs escolar, una enorme quantitat d’alumnes de col·legis i instituts es trobaran a les aules amb professors diferents dels que tenien, nous en aquella plaça. Ni més ni menys que 21.000 dels 64.000 mestres i professors de l’escola pública catalana canviaran de lloc de treball, amb tot el que això significa de falta de continuïtat i de cohesió en els equips educatius, cosa que, a la llarga, repercuteix en la qualitat de l’ensenyament.
¿Per què passa això? ¿A què es deu tant de moviment? En principi, a una raó comprensible. Els professors que tenen dos anys d’antiguitat es poden presentar cada dos anys als concursos de trasllat per obtenir una plaça més pròxima als seus domicilis. Res a objectar al fet que un mestre aspiri a treballar al més a prop possible d’allà on viu, però l’enrenou que el nombre de trasllats significa per al sistema educatiu hauria d’obligar a buscar alguna solució que faci compatibles les necessitats personals i l’estabilitat col·lectiva.
A més a més dels concursos de trasllat, un altre dels motius dels canvis de plaça són les comissions de servei mitjançant les quals un professor conserva la seva plaça en propietat, malgrat que treballi temporalment en un altre centre en tasques de direcció. Doncs bé, la nova llei d’educació de Catalunya (LEC) ja preveu que després de dos anys de comissió de servei aquell professor perdi la plaça, tot i que tingui dret, això sí, a obtenir-ne una altra a la mateixa zona. Aquesta és una de les solucions possibles, igual que també contribuirà a pal·liar el problema el pacte entre l’Administració i els sindicats perquè els mestres i professors interins es quedin almenys un parell d’anys a la mateixa plaça, amb l’objectiu d’assegurar l’estabilitat en el quadro d’ensenyants.
No obstant, els concursos de trasllat de funcionaris depenen de la legislació estatal, que fixa les convocatòries cada dos anys. En aquest aspecte, seria convenient una reforma legal per espaiar més els concursos (cinc anys podria ser un termini raonable). Per a això, s’hauria de comptar amb una flexibilitat més gran dels sindicats, amb els quals faria falta pactar aquesta modificació.
Perquè és clar que l’estabilitat del sistema educatiu i la qualitat de l’ensenyament no poden dependre del fet que un terç del total dels mestres i professors canviïn de lloc de treball, com succeirà en la pròxima rentrée.
Un de cada tres ensenyants serà nou a la seva escola al setembre
1. • El trànsit de docents dificulta l’elaboració de plans per millorar la qualitat de la formació
2. • La celebració del concurs de trasllats dispara els desplaçaments de mestres i professors