Estabilitat i qualitat de l’ensenyament

Un de cada tres ensenyants serà nou a la seva escola al setembre

Quan, al mes de setembre, comenci el nou curs escolar, una enorme quantitat d’alumnes de col·legis i instituts es trobaran a les aules amb professors diferents dels que tenien, nous en aquella plaça. Ni més ni menys que 21.000 dels 64.000 mestres i professors de l’escola pública catalana canviaran de lloc de treball, amb tot el que això significa de falta de continuïtat i de cohesió en els equips educatius, cosa que, a la llarga, repercuteix en la qualitat de l’ensenyament.

¿Per què passa això? ¿A què es deu tant de moviment? En principi, a una raó comprensible. Els professors que tenen dos anys d’antiguitat es poden presentar cada dos anys als concursos de trasllat per obtenir una plaça més pròxima als seus domicilis. Res a objectar al fet que un mestre aspiri a treballar al més a prop possible d’allà on viu, però l’enrenou que el nombre de trasllats significa per al sistema educatiu hauria d’obligar a buscar alguna solució que faci compatibles les necessitats personals i l’estabilitat col·lectiva.

A més a més dels concursos de trasllat, un altre dels motius dels canvis de plaça són les comissions de servei mitjançant les quals un professor conserva la seva plaça en propietat, malgrat que treballi temporalment en un altre centre en tasques de direcció. Doncs bé, la nova llei d’educació de Catalunya (LEC) ja preveu que després de dos anys de comissió de servei aquell professor perdi la plaça, tot i que tingui dret, això sí, a obtenir-ne una altra a la mateixa zona. Aquesta és una de les solucions possibles, igual que també contribuirà a pal·liar el problema el pacte entre l’Administració i els sindicats perquè els mestres i professors interins es quedin almenys un parell d’anys a la mateixa plaça, amb l’objectiu d’assegurar l’estabilitat en el quadro d’ensenyants.

No obstant, els concursos de trasllat de funcionaris depenen de la legislació estatal, que fixa les convocatòries cada dos anys. En aquest aspecte, seria convenient una reforma legal per espaiar més els concursos (cinc anys podria ser un termini raonable). Per a això, s’hauria de comptar amb una flexibilitat més gran dels sindicats, amb els quals faria falta pactar aquesta modificació.

Perquè és clar que l’estabilitat del sistema educatiu i la qualitat de l’ensenyament no poden dependre del fet que un terç del total dels mestres i professors canviïn de lloc de treball, com succeirà en la pròxima rentrée.

Un de cada tres ensenyants serà nou a la seva escola al setembre

http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=634164&idseccio_PK=1021

1. • El trànsit de docents dificulta l’elaboració de plans per millorar la qualitat de la formació

2. • La celebració del concurs de trasllats dispara els desplaçaments de mestres i professors

Continua llegint

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Ja tenim implantada la LEC: Llei d’Educació de Catalunya

Aquí teniu l’arxiu adjunt amb PDF de tota la llei. Aquestes vacances estic aprofitant per llegir-la, ja que és molt llarga però poc profunda; ja que és una llei que no arregla de veritat els problemes que tenim a les aules, ni soluciona el problema del fracàs escolar, ni ajuda a canviar la consideració actual del professorat…

En fi, com que us diran que els mestres tenim masses vanaces, aquest estiu ja tenim feina a llegir la LEC.

Bon estiu!

llei

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La obesidad se propaga en las aulas

Aquest article ha comentat la creixent obesitat que mostren els nostres infants. Aquesta obesitat, mostrada principalment pels nois, és conseqüència de les dietes massa colòriques, i sobretot, de la insuficient pràctica d’esport i activitat física des nostres escolars, ja que només 1 de cada 5 practica alguna activitat física o esportiva.

Així doncs, i contràriament al que pugui semblar, la nova Llei, la LOE, no ho veu igual, ja que ha disminuit les hores dedicades a l’Educació Física. Així doncs, realment tenim el que ens mereixem!

Aquí us deixo l’article. La veritat és que realment mostra el que ens trobem a les aules. Mala alimentació per part dels escolars i poca activitat física, almenys, no tota la que els i les mestres d’Educació Física desitjaríem.

1234212240536patxotdn.jpg

Publicat dins de Educació Fisica | Deixa un comentari

Una altra maragallada!!

Ja començo a estar una mica cansat de tot.
M’explico, avui, com cada dimecres,  mentre dinava un entrepà al bar de davant de l’escola perquè només disposo d’una hora per dinar, estava mirant el TN migdia a la televisió pública de Catalunya.
La sorpresa ha estat meva al veure el Sr. Ernest Maragall, encapçalant el telenotícies. Immediatament, he pensat: “ A veure quina una ens en farà avui? ”. Per un moment pensava que es podia tractar d’una broma, doncs em pensava que entre el fred i el vent d’aquests dies, podria ser el 28 de desembre. Però no, estava equivocat, avui 4 de febrer, el Sr. Conseller ens ha premiat en una de les seves ja populars “ maragallades”.
El Sr. Conseller s’ha tret del no res una nova proposta de calendari escolar per l’any vinent. Dic del no res perquè com sempre, els primers i màxims implicats: pares i mares, mestres i alumnes, no en sabíem res d’aquesta proposta. Però de fet no hem estat els únics, els partits polítics que donen suport al tripartit, han mostrat la mateixa sorpresa que els implicats. Per tant, aquesta proposta, massa consensuada no deu ser, oi?
A més a més, estem  a les portes de l’aprovació de la LEC, amb totes les dificultats i el consens que això comporta, i el Sr. Conseller, només busca un nou tema de confrontació amb la seva comunitat educativa. Tal i com està l’educació, el més important, el que realment preocupa a la gent, és el període de vacances que tenen els mestres.
A mi particularment ja m’està bé començar l’escola al 7 de setembre, de fet els mestres ja comencem abans a treballar. Bé, per si algú no ho sabia, els mestres comencem l’1 de setembre a treballar després del merescut període de vacances. El que m’agradaria saber, és si el Departament també es compromet a treballar a partir de l’1. Si la meva memòria no em falla, i que consti que cada cop en tinc menys, a la meva escola a 15 d’octubre, encara no teníem tot el personal; i no és perquè els mestres estiguéssim de vacances!!!
Alguna de les raons que ha promulgat el Sr. Maragall, ha estat per ajudar a la conciliació de la vida familiar i laboral, degut al llarg període de vacances durant l’estiu que tenen els infants. De fet, aquest problema m’imagino que no el tindran en ple mes de febrer, ja que tots els sectors i tota la població fa vacances durant aquest mes, o pot ser, els avis, degut als excessos de les vacances de Nadal i mancats d’activitat, necessitin cremar més calories per estar la resta de l’any més en forma, i prestin més serveis al febrer. 
A la gent que opina dels mestres, i sobretot als pares i mares, els recomano una petita reflexió. Està molt bé queixar-se i opinar sobre les vacances del mestre; però creieu sincerament, que els mals resultats que mostren els escolars catalans són degut a les vacances del mestre. O pot ser és degut, a les ràtios que mostren les nostres aules (més de 25 alumnes en moltes d’elles), o deu ser la utilització de “ barracons” d’última generació com a espai de docència. O pot ser és culpa de les normbroses lleis, poc consensuades, que l’únic que fan és desorientar i perjudicar mestres i alumnes. No, ja ho tinc, la culpa de tot la té el període de vacances dels mestres!
Des d’aquí una abraçada al Sr. Maragall, per provocar-me una difícil digestió del meu entrepà de dinar!
Salut!
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Tirem per terra el treball en equip: les hores extres dels mestres!!

Fa poc temps es va establir reduir les hores lectives a les escoles i ara sembla ser que ens demanen augmentar voluntàriament 4 hores remunerades, o sigui, que ens donen la possibilitat de fer una espècie d’hores extra però en diran d’alguna altra manera. No cal dir que la gent que s’aculli a aquest pla s’emportarà molta feina a casa ja que preparar quatre hores més lògicament significa més feina. El que molta gent no sap és que dins de l’horari dels mestres es contempla que a casa fem unes hores diàries i m’imagino que és aquí on s’agafa l’Administració per justificar la mesura. Els sindicats ja s’han encarregat de mostrar els contres al pla, de pros diria que no n’han trobat i jo tampoc en veig ja que és una mesura molt complicada a nivell organitzatiu, em poso jo mateix d’exemple: sóc tutor de sisè, coordinador del Pla Català de l’Esport a l’Escola, especialista d’EF, duc a terme activitats extraescolars a la meva escola. Dins les hores no lectives m’he de reunir amb el cicle, amb pares, amb l’altre MEF,  el Claustre.

Publicat dins de Educació Fisica, General | 1 comentari

Eduquem innovant!

Aquí teniu una petita mostra de la meva exposició a les I Jornades d’Intercanvi d’Experiències i Bones Pràctiques educatives al Monestir de Poblet ( Conca de Barberà).

La meva exposició consistia en fer una breu explicació d’un treball didàctic i pedagògic realitzat amb els alumnes de Cicle Superior del Ceip Salvador Ninot de Sarral, per tal de commemorar el Centenari de la seva cooperativa.

És un treball interdisciplinar entre les àrees de medi natural i social i llengua catalana; que consistia en fer un estudi arquitectònic de l’edifici de la Cooperativa així com una breu història de la població de Sarral i de la seva Coopereativa.

Publicat dins de General, TIC | Deixa un comentari

Carta d’una mestra a la Mònica Terribas.

Aquesta carta la va realitzar una professora de Secundària a la Mònica Terribas, Directora de TV3, per queixar-se de l’actitud d’un presentador anomenat Josep Cuní al seu programa Els Matins. La carta va ser llegida per la Sra. Terribas i se’m va respondre que certament calia que els mitjans de comunicació fossin prudents i respectuosos, tenint en compte de quina manera influeixen en l’opinió pública.

Manresa, 28 de setembre de 2008.

Senyora Mònica Terribas i Sala,

Sóc professora d’Educació Secundària Obligatòria i m’adreço a vostè com a Directora General de TV3 per expressar-li el meu malestar respecte a un programa de gran audiència.

En primer lloc, abans d’exposar la queixa, voldria manifestar-li la meva admiració com a periodista, especialment pel seu excel·lent treball a “La nit al dia”, programa que m’ha agradat seguir fins que se n’ha interromput l’emissió amb motiu de l’acceptació del càrrec. El resultat de la seva feina mostra un gran rigor i un enorme coneixement de cadascun dels temes tractats i de les persones entrevistades, a més d’esperit crític i voluntat de justícia, elements que costa trobar en els nostres temps.

Malauradament, no puc dir el mateix del que veig en el treball d’en Josep Cuní als “Matins de TV3”, concretament en relació amb l’educació i els professionals del sistema educatiu català. Ja el dia de la vaga del curs passat va carregar violentament contra nosaltres, tot titllant-nos d’irresponsables, interessats i contraris al bé públic. He de confessar que em va sorprendre molt el seu discurs. Fins llavors, jo mantenia envers aquesta persona una certa distància respectuosa, tot i que el seu to autoritari i totpoderós em cridava l’atenció; el dia 14 de febrer, durant la vaga del professorat, en la qual va participar bastant més de la meitat dels treballadors públics, la meva visió del Sr. Cuní va canviar considerablement.

Continua llegint

Publicat dins de General | 1 comentari

Copiar/Pegar

Aquest article parla de com les noves tecnologies no són dolentes si s’apliquen bé. aquest relat és d’un professor de secundària que ensenya a utilitzar aquestes eienes als seus alumnes; i que per tant, el “Copiar y pegar”  agafa una altra orientació més didàctica i pedagògica.

Desde que Internet se ha convertido en la principal fuente de consulta para nuestros alumnos, éstos han desarrollado estrategias de búsqueda en Google que muchos docentes desconocen. Así las cosas, los alumnos realizan unos trabajos impresionantes que el profesor lego en surfear por la Red celebra y, por lo tanto, puntúa generosamente.
Copiar y pegar es una tentación demasiado grande. Y más, teniendo en cuenta que reporta claros beneficios al estudiante (buenas notas, casi siempre), si el profesor no se entera.

Hace mucho tiempo que voy pensando en cómo sacar partido del copy & paste. He hecho algunos tanteos infructuosos. La semana pasada hice, de nuevo, una prueba con mis alumnos de 2º de ESO, que me ha dado algunas claves.
Llevamos trabajando en un proyecto desde hace un par de semanas (ya os contaré los detalles, una vez acabado) para el que los alumnos, agrupados en parejas, debían buscar información sobre un tema, que previamente habían elegido y sobre el cual habían preparado un guión previo. Fuimos al aula de informática y les di las pautas de trabajo. Principalmente tres: haced una búsqueda, leed y seleccionad los contenidos, y copiad y pegad. Cuando dije “copiad y pegad” hubo miradas de extrañeza. Insistí con contundencia: “sí, sí, ¡copiad y pegad!” Risas.
Mientras iban trabajando, yo iba tomando nota de lo que hacían. Tienen tan a mano esta tarea, que lo primero que hacen es abrir un documento de texto en el que van pegando todo lo que encuentran. Leen los titulares de las páginas y los primeros párrafos, pero apenas hacen scroll. En menos de una hora, todos tenían un texto más o menos extenso, bien formateado, y copiado y pegado de Internet. Ninguno había incluido las fuentes (webs consultadas), aunque les había dado intrucciones. Al acabar, todos preguntaban si podían imprimirlo. Y cuando me lo iban a entregar, los detuve. Tú nos ha dicho que copiáramos (¿sentían remordimientos?).
Y tenían razón. Se lo había dicho, pero con una intención que revelé en la sesión siguiente. Les propuse que leyeran su texto, que destacaran las palabras clave, que escribieran en el margen las ideas principales y que valoraran si el grado de información cumplía con los objetivos previstos y si el texto estaba bien estructurado. Esto no nos lo dijiste.
Y volvían a tener razón. No lo dije en esa ocasión, porque lo digo cada vez que abordamos la elaboración de un texto. Para ellos, el trabajo termina en la copia. No contemplan la relectura, ni la revisión del texto y encajan mucho peor la crítica a las informaciones recogidas. Lo dice Internet.
Ahora estamos en mitad del proceso. Aplicamos las técnicas de estudio (subrayado, esquema, resumen) a la búsqueda de información en la Red. Tradición e innovación.
Si algo empiezo a vislumbrar es que urge modificar ciertas rutinas que lastran el trabajo de la comprensión lectora (Haced un trabajo sobre X para el próximo día). La competencia lectora digital es un trabajo de aula, que necesita supervisión y acompañamiento.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Entrevista a Jordi Garcia

¿Creu que els pares d’avui no eduquen els fills per a l’esforç?

Penso que els pares d’avui i des de fa ja un cert nombre d’anys han renunciat a educar. Sovint es confon entre l’educació que han de donar els pares i allò que s’entén com l’educació escolar. Hi ha una part indispensable de l’educació que només els pares poden donar als seus fills. L’educació que pertoca als pares és tot allò que cal fer perquè un infant pugui ser un individu capaç de suportar la societat en la qual viurà. És fonamental acostumar l’infant a l’esforç al més aviat possible i ensenyar-li que no se li pot donar tot allò que vol i quan ho vol. Fins al passat decenni, el principi de relació entre pares i fills era que els nens havien de complaure els pares. Avui s’ha invertit el sistema i tots els pares busquen complaure els seus fills. Això compromet totalment la forma d’educar els fills.

Vostè parla de narcisisme en l’educació. Què vol dir, això?

Vull dir que la manera de fer dels infants no està deslligada d’un cert narcisisme [dels pares] en la mesura que volen un infant que sigui perfecte, amb zero defectes.Voler un infant perfecte és dolent per a l’infant i el fet de voler ser uns pares perfectes és igualment dolent per a l’infant i per als pares. N’hi ha prou de partir del principi que els pares són capaços de fer pels seus fills allò que els seus fills esperen d’ells. Un infant per estar tranquil necessita tenir límits, saber exactament què té permès i allò que té prohibit.

¿No és contradictori que els pares hagin dimitit d’educar i alhora vulguin fills perfectes?

En absolut. El somni dels pares és ser pares perfectes i tenir un fill perfecte. I pensen que això es pot fer a partir del moment que s’estima el fill, que se li dóna explicacions de tot, que s’estableix una relació democràtica amb ell… Jo contraposo la dimissió i l’acció. L’acció és assumir la funció de pares dient que si el que fa el meu fill no m’agrada, tinc dret de dir-li que no m’agrada i no hi ha més qüestió. Si el meu fill no vol dormir a la nit, ha d’anar a dormir i si no és el seu problema. En canvi, en el moment que el prenc al meu llit, he dimitit.

Continua llegint

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Responsables en educació

JOSEP-MARIA Terricabras( El Periódico)

Només són responsables els que són capaços de respondre de les seves accions i decisions. Els altres són, literalment, uns irresponsables. Això convé tenir-ho sempre en compte, però molt especialment en l’àmbit de l’educació, que fa tant de temps que ens té a tots atabalats i que aquests dies torna a estar a primera fila.

M’impressiona molt que hi hagi tanta gent que malparli de la nostra educació, però que, en canvi, no se senti ni responsable ni gens culpable del que passa. En educació, tots som coresponsables. Els infants quan van a l’escola ja saben moltes coses, ja tenen molts comportaments, actituds, sentiments i idees adquirits, per petits que siguin. L’escola ho reforça, ho encamina o ho modifica, però no ho crea. Els pares tenen el deure d’educar els seus fills. Molts, però, han cregut que ells sobretot tenien el dret d’educar-los. I a un dret s’hi pot renunciar –a un deure, no–, de manera que han esquivat el seu deure i l’han encolomat a l’escola. Per això fa tanta gràcia constatar que, segons una enquesta, el 90% dels pares estan ara a favor de reforçar l’autoritat de mestres i professors. ¿S’hauria de reforçar si no s’hagués debilitat, si sempre s’hagués col.laborat amb els docents, si no s’hagués mimat i excusat les criatures per principi?

Publicat dins de General | Deixa un comentari