Quines presentacions!

Aquestes presentacions les van realizar els meus alumnes de Cicle Superior, amb una exposició, per acabar el Projecte de l’Univers, que tant ha agradat als alumnes.
Des d’aquí vull felicitar-los per la feina feta, ja que crec, que ha estat un treball excel.lent, fruit del seu propi treball i implicació en la feina feta.
Enhorabona per la feina!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Projecte Univers: 2.0

A partir de la realització del curs: ” Competència digital: comunicar-se, col.laborar…”  hem utilitzat algunes eines 2.0, algunes d’elles molt interesant per a poder aplicar en la nostra pràctica docent com els mapes conceptuals, les línies del temps…
En fi, us deixo el projecte de l’Univers que han realitzat els meus alumnes, i la manera de com jo el vaig presentar a tots ells.

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

Conferència d’en Jordi Adell

Avui he assistit a una xerrada, crítica, exposició oral, posada de “punts a les is”…, en fi com ho volgueu dir, d’en Jordi Adell sobre els entors d’aprenentatge peronals ( a partir d’ara PLE).Sí ,avui, divendres, a les 6 de la tarda, a Tarragona, després d’una setmana de preparació carnavalenca, amb reunios a pares a  dojo…. però amb una bona dosi d’il.lusió i ganes de sentir-lo ” en viu i en directe”.

Els que coneixeu en Jordi Adell sabreu que és un personatge que defensa la introducció de les TIC a l’aula, com a una e ina molt útil de treball per a les escoles, amb un to molt distès, crític e irònic a la vegada, ha repassat tot el panorama educatiu actual. N’hi ha hagut per tothom: pel currículum, pels mestres, pel departament… ningú s’ha salvat!!!

Després d’haver-lo escoltat durant uns 90minuts ( a mi se m’han fets curts), crec que ningú es pot quedar de braços plegats o almenys quedar-se indeferent davant de tal panorama.  De fet, dono les gràcies personalment a en Jordi, per no fer-me sentir una cosa rara. Moltes vegades aquests mestres que creiem amb les TIc ens veuen com aquells profes, una mica sonats, que creuen que amb quatre ordinadors i moltes ganes, podem realitzar activitats pedagògiques, d’un contingut excel.lent sense llapis i paper. Sempre és bo saber que en aquest procès educatiu-pedagògic i tecnològic no s’està sol, i hi ha gent siposada a acompanyar-te, a ajudar-te o senzillament o millorar el que s’està fent avui en dia a les escoles.

Lògicament, un dels punts clau en aquest procès de creacio de PLE rau en el matex professorat. Un professorat poc acostumat a formar-se o, com molts mestres del sector diuen, a perdre temps amb aquestes cullonades. de fet, només perdem aquest temps per a cullonades quan ens cal prsentar algun curs de formació per demanar quelcom ( un sexenni, millorar la nostra puntuació de cara a unes opos…). El gag d’en jordi ha estat molt bo, però crec que és un reflexe de la realitat dels nostres claustres.

Ha parlat també del fet de compartir coneixement (ell ha proposat compartir activitats didàctiques)  ntre el professorat català.  Una de les millors maneres d’estar informat és a partir de compartir el coneixement, és a dir, fer que t’aribi la informació a tu sense necessitat de cercar-la.

En fi, ha estat una molt bona experiència, si puc, perdò si penja la presentació ( cosa que sé que ho farà) us ho penjarè també al bloc, però no té res a veure com veure el jordi “in action” en vivo i en directo.

Bé, vaig a descansar una estona! Bona nit!

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

La importància de la comunicació digital

Per tal d’encarar la situació actual hauríem de posar en joc tots els agents i elements de millora disponibles. L’ús de la tecnologia amb finalitat educativa, sense ser l’únic factor determinant ni tampoc màgic, pot ajudar a millorar els coneixements que té l’alumnat. Per un costat, possibilita aprendre amb noves metodologies col·laboratives i, d’altra banda, permet desenvolupar les competències necessàries per a que exerceixi una ciutadania activa i crítica en una societat on la comunicació digital és molt important.

Justament la capacitat de llegir i escriure, creant i pensant també amb eines digitals, és un element clau que afecta totes les àrees del coneixement. Per a desenvolupar-la és interessant contemplar el Projecte Comunicatiu de Centre com un element que dóna coherència a aquest treball i, el Portafoli Digital o Dossier Personal d’Aprenentatge, tal com recull la LEC, Llei d’Educació de Catalunya.

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

Les coses clares i l’educació…espesa!!!

Tantes controvèrsies, tants debats i discussions entre la comunitat educativa va suscitar la setmana blanca del mes de febrer, i per qui no se’n hagi adonat aquests mes de desembre ja n’hi ha una de setmana blanca: el pont de la Constitució, que trenca amb el ritme “normal” de la vida a les escoles. Queden poc més de 10 dies per acabar d’enllestir la cantada de nadales, el pessebre vivent, les postals i felicitacions de Nadal, els poemes recitats… i sobretot els informes i àlbums de fi de trimestre ben lluents i plens de coses.

Aquest final de trimestre, és dels més estressats que hi ha.Un esprint final que no ens dóna respir. Un estrès que intentarem no encomanar als nens però que sens dubte notaran, ja que cinc dies sense fer res trenca, sense cap mena de dubte, el treball i el ritme que portàvem. Un calendari escolar que no s’ajusta, es miri per on es miri, a un procés escolar lògic.

Un altre punt interessant, després de les eleccions, el futur president de la Generalitat ( tot i no ser  sant de la meva devoció) va fer una afirmació clara i contundent ( que feia temps que no sentia en els corrents polítics actuals):  “Els mestres han de fer de mestres. No han de fer de buròcrates que es dediquen a omplir papers i informes tot el dia. Es passen més temps fent aquests tràmits que no pas fent el que la societat necessita que facin”

Pot semblar un somni però és veritat, per fi algú recorda que la funció principal dels mestres és ensenyar i educar. Ensenyar a uns alumnes que cada cop  ,amb més rapidesa i amb més dificultat ,ens demanden aprenentatges del més actualitzats possibles. A educar i potenciar el que, en un principi, hauria de ser una tasca merament familiar i recolzada per l’escola.

Els mestres semblem màquines amb tanta documentació i burocràcia actual, em pregunto si, els grans precursors de l’escola catalana actual: Rosa Sensat, els mestres de la República… i tants d’altres, perdien tant de temps omplint papers i enviant correus a mansalva.


Publicat dins de General | 1 comentari

Un any més l’informe PISA!

Ja tenim els resultats del quart informe PISA i llegint només els titulars tots donem falsos salts d’alegria. Una lectura més acurada ens mostra que encara estem a la part baixa del grup del mig, per sota de Grècia, Itàlia o Portugal.

Estadísticament el canvi de puntuació que hem tret no és substancial per afirmar que estem en tendència a millorar, tan sols demostra que estem aturats.

Seguim molt lluny del nivell dels millors països.

L’escola concertada treu millors resultats que la pública. Desconec en quina proporció participen ambdues en la mostra i si en el resultat final la minsa pujada, prové de la concertada en benefici de la pública.

La meva reflexió però va cap el següents resultats: el 13% dels estudiants no entenen el que llegeixen, tenim un 36% de repetidors i tan sols tenim un 5% d’alumnes amb excel·lència.

Hi ha, però dues dades que crec que sí que hem de tenir en compte perquè es repeteixen en tots els informes emesos fins ara. La primera és que Catalunya sempre queda per damunt de la mitjana espanyola i la segona és que la nostra puntuació es troba sempre dins una mateixa franja (477-498), que s’aproxima a la mitjana de l’OCDE. D’aquestes dues dades es poden inferir sengles conclusions. De la primera, deduïm que el fet que el català sigui llengua vehicular de l’ensenyament no interfereix negativament en els resultats i, de la segona, que Catalunya té un nivell semblant al de la mitjana de la OCDE. Per tant, d’una banda, no ens deixem engavanyar amb el discurs de sempre sobre els suposats drets conculcats dels castellanoparlants i del seu suposat tracte discriminatori a les escoles perquè, tal com es pot deduir de l’informe, el català suma; i els nens d’aquest país obtenen sistemàticament uns resultats semblants o superiors als de la resta de l’estat.

Per tant, la llengua vehicular no és un entrebanc. Per un altre cantó, ja tenim arguments per a plantejar-nos si el nivell d’educació que ens revela el Pisa, informe rere informe, ens és suficient o si volem anar una mica més enllà. Perquè, si és així, ja podem anar fent un pensament seriós amb el nostre sistema educatiu actual. I no parlo només de la llei d’educació, sinó d’un canvi d’abast més ampli i, sobretot, no pas sobtat com ens tenen acostumats les autoritats educatives, sinó planificat, elaborat amb temps i introduint-hi les modificacions de manera gradual i mesurada, dotant-les amb les inversions necessàries i formant prèviament el personal que les haurà de fer efectives d’una manera eficaç i calculada. I si ens calen deu o quinze anys perquè surti bé, doncs què hi farem…? El que calgui.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’avaluació autèntica de competències by Carles Monereo

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Mapa conceptual de la competència digital by Jordi Adell

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

Entrevista al director general d’Educació Bàsica i Batxillerat sobre el projecte EDUCAT1x1

Estan preparats els instituts catalans per afrontar la revolució digital? Dos mesos després de l’inici de curs, el projecte EduCAT 1×1 no acaba de rutllar pels problemes tècnics. La connectivitat falla molt. Massa sovint els mestres han d’aplicar el pla B: apagar ordinadors i treure fotocòpies.

En aquesta entrevista, Jaume Graells, director general d’Educació Bàsica i Barxillerat, demana paciència a pares, mestres i alumnes, i diu que està convençut que era el moment d’engegar el projecte.

Si vols veure l’entrevista completa clica a l’enllaç de sota.

http://www.ara.cat/societat/educacio/Entrevista-Jaume-Graells-Hauria-digitalitzar_0_379762317.html

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

Canvis a l’XTEC

Aquest matí han estat activat alguns canvis a la portada de la Xtec. Fent clic a la part central o a la etiqueta de la meva xtec ens demana el registre del nostre usuari/a i contrasenya xtec i podem accedir a un “Sites” de Google on queden concentrats els serveis bàsics personals a partir d’aquest registre.

Podem trobar, un cop iniciat el registre i a través d’una adreça sites, els serveis bàsics dels que ja en teníem coneixença.

Recordeu que aquests serveis bàsics de Google ja els hem anat explicant als Seminaris Tic al portal “Googlejant“, ja fa més de 2 anys, i que ha tingut tan bona acollida i s’han fet servir per a diferents temes.

Per un altre cantó observem que s’ha perdut la entrada a l’antic correu web ( ja fora d’ús ) i per un altre caldrà recordar que el formulari per a noves altes d’usuari/a a la xtec es pot trobar a http://www.xtec.cat/at_usuari/gestusu/identificacio/formularis/form_alta.htm L’accés a aquesta plana és a partir de la ruta Atenció a l’usuari/a – Gestió d’usuaris- Identificació Xtec. No està enllaçada des de la plana inicial d’accés al correu, ni des de la plana d’ajuda i pot donar lloc a moltes cerques.

Publicat dins de General, TIC | Deixa un comentari