El calendari escolar a debat (com sempre)!

Ja ha sortit el calendari escolar de l’any vinent; i com sempre, ha suscitat diferents opinions al respecte. De fet he estat llegint el Bloc personal d’en Jaume Illa en el qual opina sobre el mateix tema.

He decidit intervenir-hi ja que últimament el tema de l’educació està present a totes les tertúlies i debats radiofònics i dels mitjans de comunicació. Això és positiu i negatiu a la vegada. És positiu perquè demostra la importància d’aquest servei públic en la nostra societat; i és negatiu perquè al mateix temps que se’n parla, se’n fa molta demagògia barata sobre la situació actual de l’educació.

Us deixo la meva resposta al Bloc d’en Jaume Illa. És una refelexió molt personal, però veritable de la nostra situació a les escoles (sobretot les escoles petites, que ja de per si, tenen menys recursos que la resta).

Bones Jaume, molt encertat l’article sobre el calendari escolar de l’any vinent.
De fet, una de les poques coses que més m’ha agradat d’aquest calendari és que, per fi, ha estat consensuat, amb la resta de implicats; ja que l’anterior proposta del Sr. Maragall, va ser totalment autoritària i sense cap tipus de consens.
També vull remarcar que el fet de que sobre l’educació, últimament n’opina tots i tothom, i crec que de vegades, això no és bo, per la pròpia educació en sí. ja que de vegades, hi ha molta demagògia sobre aquest tema, i s’està titllant als mestres i professors, del que no són.
Crec, i és una opinió molt personal, que l’educació actual, li convé un canvi en profunditat, per tal de donar a l’escola, l’estabilitat que és mereix. Més estabilitat dels que duren els quatre anys de legislatura. Actualment a les escoles, sembla que anem fent, segons la normativa que va sortint. Així doncs, sembla que la manera d’actuar de les escoles i instituts, depen totalment de les directius donades des del Departament. Directius que molt sovint, venen amb molt de retard; o fins i tot encara no apareixen. Un exemple n’és la sisena hora; als centres encara no sabem si en podrem gaudir o no, i encara menys, amb quines condicions en podrem gaudir; no sabem si el programa de reutilització de llibres segueix vigent o no ( tots sabem que la comanda de material de llibres de text s’ha de realitzar a finals de maig, així doncs, que espera el Departament a treure alguna resolució?); encara no sabem si els mestres que han concursat i se’ls ha adjudicat alguna plaça han d’anar al centre nou a partir de l’1 de juliol per poder planificar l’any vinent ( de fet em sembla que romandre al centre fins al 7 de juliol servia per planificar el proper any; no sabem si hi haurà dotació digital ( fet que en una escola petita com la meva, pot minvar la qualitat de l’educació que podem oferir als nostres infants); en fi podria seguir, però com veus anem fent sobre la marxa; i no crec que sigui aquesta la manera d’oferir un servei públic de qualitat.
Estic molt d’acord amb tu sobre determinats aspectes que cal revisar. Lògicament, com a servei que públic ens cal una rendició de comptes sobre el nostre servei que oferim, cal incentivar les pràctiques innovadores per sobre de la formació actual del professorat ( molt tècnica i tecnològica; però molt poc funcional a les nostres aules; cal més metodologia, i més canvis metodològics per oferir un servei de qualitat, cal crec jo, més auto avaluació per part del funcionariat i crec que més implicació de certs professionals. de fet, l’1×1 era una oportunitat molt bona per millorar la nostra pràctica educativa a les aules; però ha estat un fracàs per que es segueix fent el mateix, però amb un ordinador; on ha estat present doncs el canvi que tan proposava aquest 1×1? Ha millorat alguna cosa?

En fi, crec que cal més consens i també certa implicació de tots, i no oblidar-nos dels nens i nenes. On contínuament, sembla ser que són els més perjudicats i els més oblidats d’aquest procés.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Glogster:una eina 2.0!

Us deixo uns tutorials que he creat avui en un Taller de PDI. És només una prova del seu funcionament. És una eina molt útil per als nostres alumnes per a fer representacions més dinàmiques i atractives. Fins aviat!

Publicat dins de eines2.0, General, PLE, TIC | Deixa un comentari

Carlos Galindo publica en el Diari Sport un desafortunat article sobre l’Ed. Física.

Gràcies al bloc d’en Jordi Roca en el rotatiu digital Ara. cat, avui m’ha arribat a les mans un petit article d’opinió sobre l’Educació Física d’en Carlos Galindo. També podeu llegir l’article escanejat, per a qui l’interessi.

En aquest article, el periodista en qüestió, és capaç de criticar l’Educació Física actual a partir de preguntar a la seva filla que fan a l’hora d’Educació Física a 3er d’ESO. La seva filla va respondre que ballen Rock & Roll, aquest trimestre. Aquest fet està vist pel periodista, com una ” gilipollez” ( paraules textuals que fa servir per definir les activitats d’Educació Física). Després, sense gens de cura, despotrica amb tota llibertat del sistema educatiu actual, definint-lo com un fiasco. Després acaba afirmant que li agradaria que la seva filla descobrís els valors formatius de l’educació física. Quin final més bonic…!

Bé, només vull comentar que és molt fàcil comentar des de l’ignorància més gran. Com a bon periodista que és,  crec que no s’ha informat el suficient per a opinar sobre aquesta informació.

Si alguna cosa difon l’Educació Física actual són valors. Basats en la pràctica esportiva i lúdica; en la cooperació i l’oposició en els jocs i esports; en l’expressió corporal i balls rítmics, sí, també en els balls. Convé no oblidar que un dels grans blocs del currículum d’Educació Física a Primària és l’expressió corporal, que si l’hagués de definir el periodista de l’article, no em vull imaginar quin adjectiu faria servir…

Si ell creu que avui en dia fer Educacio Física és fer la Course Navette, el test de Cooper, la prova de flexibilitat, la de salt de llargada…, va mol errat. Avui en dia l’educació Física és molt més educatiu que tot això, és poder compartir a partir d’activitats col.lectives, jocs cooperatius,  jocs sensorials… i són aquestes activitats les que ajuden a integrar els valors, que tant voldria que la seva filla assolís a l’hora d’Educacio Física.

Començo a estar una mica cansat, que tothom pugui opinar i críticar el sistema educatiu i la situació actual, però de ben segur si hi ha alguna cosa que ha millorat amb el pas del temps, és l’educació física, impartida per mestres i professors amb aquesta especialitat.

Per uns moments he recordat la gimnàtica ( així es deia abans) que jo vaig rebre. Un mestre, fumant, sense xandall i amb un xiulet, ens feia posar “firmes” i en posició de “descanso” a partir de fer sonar el xiulet… Això si que era Educació física, això si que eren valors, sobretot el el de la por…,  por a equivocar-te, ja que sinó et queia un càstig d’allò ben gran…

En fi, que totho pot opinar i crítcar, però Sr. Carlos Galindo no menysprei l’Educació Física, que la seva filla està rebent, ja que gràcies a aquesta podrà tenir els valors, que sembla que no té vostè. I un petit consell, si em permet, pregunti moltes més coses a la seva filla, no esperit el trecer trimestre per preguntar… ja que s’està perdent un munt de coses meravelloses que té l’educació que tant critica i menysprea vostè.

Publicat dins de Educació Fisica, PLE | 1 comentari

Nous conceptes en l’educació actual

Aquesta presentació està extreta de l’article d’en Jordi Jubany, en la publicació digital del rotatiu ” Ara” ( per cert, premsa molt recomanable, sota el meu punt de vista).

És un article on tracta la situació actual de l’Educació des de la perspectica de la tecnologia i la informació.

Actaualment, la informació pot generar molt coneixment. la informació que s’arriba a interioritzar i argumentar pot generar nou coneixment. per aconseguir-ho, cal que els nostres escolars siguin competents en la lectura i difusió de la informació. així doncs, estarem molt d’acord que una de les coses més importants que s’ensenyen a les ecsoles és a llegir.

cal però, actualitzar els formats, cal saber llegir imatges, hipervincles, i nous codis en l’època 2.0 actual.

Cal ser creadors i consumidors d’informació, i per tant, cal ser compentent en aquest tipus de lectura. No només amb la utilització de llibres de text ( molt poc contextualitzat i actaulitzat actualment) sinó en la lectura de blocs, comentaris, imatges, so i vídeo…

En fi, us deixo la presentació, que com sempre, en Jordi Jubany fa de l’actualitat educativa. Molt encertada i compartida, segons el meu parer.

Publicat dins de Competència digital | Deixa un comentari

Dossier de Indicadores de Seguimiento de la Sociedad de la Información

Aquí a sota teniu el document d’Indicadors del seguiment de la societat de la Informació, que com cada any efectua el Ministeri d’Educació i Ciència. les conclusions que se’n poden treure són bastant dispars, demà ja les comentaré, de moment aquí teniu el document per anar fent boca.

[scribd id=51712475 key=key-5br6tqyao4n5m0h5eek mode=list]

Publicat dins de Competència digital, TIC | Deixa un comentari

Llibre de text o digital?

Us deixo la meva modesta opinió al respecte. Aquest comentari és propi sobre el Bloc de Pere Marqués Ja sé d’un bon principi, que no pot estar massa d’acord amb l’opinió de la majoria, però crec que tant les editorials, com el Departament , com els mestres ens haurem d’espavilar una mica més. Perdoneu, però algú ho havia de dir!

L’article descrivia com un institut, després d’haver implantat el projecte 1×1, els seus alumnes, no és mostraven satisfets amb tal projecte, i es decanten, a través de l’enquesta, abandonar aquest projecte i seguir utilitzant estris més tradicionals…

En fi, aquí us deixo la meva opinió…

“Creo que hasta ahora nos estamos planteando, si es mejor utilizar el libro de texto( o analògico) o el digital. Creo que ni uno ni el otro. La pregunta que nos deberiamos hacer , creo que sería el ¿para qué?.

Debemos seguir un libro digital ( que no nos engañemos, són igual de malos que los de texto, al fin y al cabo, són los mismos libros a PDF, con un par de animaciones y unos ejercicios, que muy bien podrían seguir haciendo en la libreta) o debemos plantearnos la necesidad de crear actividades más competenciales a nuestros alumnos.

Si lo que pretendiamos era seguir haciendo lo mismo que se estaba haciendo hasta el momento en nuestras aulas, pero con un ordinador portátil, estábamos muy equivocados, es más, no hacía falta alguna, tener un ordenador para cada alumno.

los libros de texto són temporalizaciones de una seqüenciación de contenidos realizados por algun sabio (o no???) en alguna matéria, que carecen, a mi entender, de una contextualización referida en el centro que los utiliza. Si es verdad, que actualment, las editoriales hacen llegar la guia didáctica, con las soluciones, los ejercicios de ampliación, de refuerzo…, hasta los exámenes que tanto gustan a nuestros escolares ( y que son fruto de la memorización de los contenidos; sin ningun fundamento competencial). En fin, que no haccía falta estudiar magisterio, para poder aplicar dicha guía; o dicho de una manera más políticamente incorrecta, qualquier persona podría ajercer de profesor con estos recursos.

Estaremos de acuerdo o no, que el proyecto 1×1 se ha realizado de manera precipitada, sin escuhar a los tecnólogos deterministas, y sin escuchar a los maestros, que son los que los deben imlnatar en sus aulas, muy poco reacíos, en principio, a abandonar el cuadernillo rubio, o la lista de los reyes Godos. La implantación ha sido un fracaso por que hacía falta formación para poder realizarlo con éxito. Una formación, y esa es mi opinión, muy deficitária en lo que a metodologia de las TIC en las aulas se referiere, a nivel de maesros. Una formación que sólo fomenta el departament a cambio de unos puntitos de más para poder reclamar un sexennio, o oder realizar el concurso de traslado con más garantías.
El proyecto 1X1 era una muy buena oportunidad para cambiar la metodología en nuestras aulas, y ésta, parece ser que no ha cambiado, seguimos igual ( o peor9 que antes.
hay maesros y profesores que evn la entrada de las TIC en las aulas como algo negativo: la pantalla es pequeña, no funciona la conectividad, se distraen con facilidad…

En fin, que cuando yo estudiaba magisterio y en la clase me aurría hacía dibuxos con los apuntes, ahora son más modernos, y cuando se aburren, navegan perdidos en el facebook.”

Publicat dins de Competència digital, eines2.0, General, PLE, TIC | 1 comentari

Flickr per treballar l’expressió escrita!

Flickr es una página web destinada a almacenar y compartir fotografías en línea. Cada minuto se añaden unas 5000 nuevas fotografías a Flickr, lo que la posiciona como una de las webs con más tráfico de la red. Por lo tanto, ¿Por qué no trabajar en ella con nuestros alumnos?

Publicat dins de Competència digital, eines2.0, PLE, TIC | Deixa un comentari

Uf, quina feinada!

Ahir vaig anar a la Biblioteca Municipal de Montblanc amb la meva filla, i mentre ella estava mirant uns contes ( ella encara no llegeix), jo vaig anar a buscar alguna revista. Em va caure a les mans, una revista titulada ” Cuadernos de pedagogía” que per cert, està molt bé. En ella hi ha molt articles relacionats amb el món educatiu. Actualment, l’educació està molt present en els mitjans de comunicació, i aquest fet m’agrada, perquè, pot ser, es comença a valorar-la com es mereix.

En aquesta revista vaig poder llegir un article, que està relacionat amb els “maleïts” deures que els mestres i professors manem per casa. De fet la parula deures, ja té unes connotacions molt negatives. L’article mostra, amb un to molt irònic, la feina que ha de realitzar per casa una alumna. No podeu obviar aquesta lectura, tant si sou mestres, com a pares i mares; ja que no us quedareu indiferents!!

Jo, com a mestre, estic molt d’acord amb l’opinió que expressa el seu autor.

Desitjo que us agradi ( o no?).

ARTICLE DEURES

Publicat dins de General, TIC | Deixa un comentari

Els alumnes del s. XXI

Aquest vídeo ens mostra com ha anat evolucionant l’educació a través del temps. Ens mostra, amb unes imatges que inviten a la reflexió, sobre quines seran les competéncies que hauran de tenir els nostres alumnes en un futur pròxim.

En aquest vídeo, queda molt clar que cada cop menys l’educació ha de realitzar-se a les aules, i encara menys, entre el llibre i el mateix alumne.
La tecnologia que tenim a l’abast, ha canviat les regles del joc, mai tornarà a ser res igual que abans; voleu dir doncs, que en l’educació també s’hauria de veure i reflexar algun canvi? Què esperem?

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari

Vídeo sobre la web2.0

Aquest vídeo ñes una petita mostra, però molt clara , de la nova denominació 2.0. espero que us agradi.

Publicat dins de TIC | Deixa un comentari