Ja ha sortit el calendari escolar de l’any vinent; i com sempre, ha suscitat diferents opinions al respecte. De fet he estat llegint el Bloc personal d’en Jaume Illa en el qual opina sobre el mateix tema.
He decidit intervenir-hi ja que últimament el tema de l’educació està present a totes les tertúlies i debats radiofònics i dels mitjans de comunicació. Això és positiu i negatiu a la vegada. És positiu perquè demostra la importància d’aquest servei públic en la nostra societat; i és negatiu perquè al mateix temps que se’n parla, se’n fa molta demagògia barata sobre la situació actual de l’educació.
Us deixo la meva resposta al Bloc d’en Jaume Illa. És una refelexió molt personal, però veritable de la nostra situació a les escoles (sobretot les escoles petites, que ja de per si, tenen menys recursos que la resta).
Bones Jaume, molt encertat l’article sobre el calendari escolar de l’any vinent.
De fet, una de les poques coses que més m’ha agradat d’aquest calendari és que, per fi, ha estat consensuat, amb la resta de implicats; ja que l’anterior proposta del Sr. Maragall, va ser totalment autoritària i sense cap tipus de consens.
També vull remarcar que el fet de que sobre l’educació, últimament n’opina tots i tothom, i crec que de vegades, això no és bo, per la pròpia educació en sí. ja que de vegades, hi ha molta demagògia sobre aquest tema, i s’està titllant als mestres i professors, del que no són.
Crec, i és una opinió molt personal, que l’educació actual, li convé un canvi en profunditat, per tal de donar a l’escola, l’estabilitat que és mereix. Més estabilitat dels que duren els quatre anys de legislatura. Actualment a les escoles, sembla que anem fent, segons la normativa que va sortint. Així doncs, sembla que la manera d’actuar de les escoles i instituts, depen totalment de les directius donades des del Departament. Directius que molt sovint, venen amb molt de retard; o fins i tot encara no apareixen. Un exemple n’és la sisena hora; als centres encara no sabem si en podrem gaudir o no, i encara menys, amb quines condicions en podrem gaudir; no sabem si el programa de reutilització de llibres segueix vigent o no ( tots sabem que la comanda de material de llibres de text s’ha de realitzar a finals de maig, així doncs, que espera el Departament a treure alguna resolució?); encara no sabem si els mestres que han concursat i se’ls ha adjudicat alguna plaça han d’anar al centre nou a partir de l’1 de juliol per poder planificar l’any vinent ( de fet em sembla que romandre al centre fins al 7 de juliol servia per planificar el proper any; no sabem si hi haurà dotació digital ( fet que en una escola petita com la meva, pot minvar la qualitat de l’educació que podem oferir als nostres infants); en fi podria seguir, però com veus anem fent sobre la marxa; i no crec que sigui aquesta la manera d’oferir un servei públic de qualitat.
Estic molt d’acord amb tu sobre determinats aspectes que cal revisar. Lògicament, com a servei que públic ens cal una rendició de comptes sobre el nostre servei que oferim, cal incentivar les pràctiques innovadores per sobre de la formació actual del professorat ( molt tècnica i tecnològica; però molt poc funcional a les nostres aules; cal més metodologia, i més canvis metodològics per oferir un servei de qualitat, cal crec jo, més auto avaluació per part del funcionariat i crec que més implicació de certs professionals. de fet, l’1×1 era una oportunitat molt bona per millorar la nostra pràctica educativa a les aules; però ha estat un fracàs per que es segueix fent el mateix, però amb un ordinador; on ha estat present doncs el canvi que tan proposava aquest 1×1? Ha millorat alguna cosa?
En fi, crec que cal més consens i també certa implicació de tots, i no oblidar-nos dels nens i nenes. On contínuament, sembla ser que són els més perjudicats i els més oblidats d’aquest procés.