Avui m’ha donat una mica per investigar sobre el Plà del Senyor Zapatero, sobre l’Escola 2.0 (per a quan la 3.0?).Un ordinador per a cada alumne/a, llibres digitals, etc etc..Tema que ha sortit com a “estrella” en el Debat de l’Estat de la Nació al Congrès dels Diputats a Madrid (entre altres temes).
 
D’entrada m’espero a veure què passa, perque fa més de 8 anys el Senyor del Bigoti (insigne Ansar) també es va “despenjar” dient que iniciava un Plà de “modernització” a l’Educació i que a cada mestre/a li proveiria d’un portàtil  i béAvergonit, que encara l’estic esperantSomriure, per cert , l’he tingut que comprar jo el portàtil ,avorrit de tanta espera.
Una pena que no visqui a Castilla la Manxa perque em podia haver-hi estalviat la compra. Aqui a Catalunya ens acabaran donant un ordinador a “pedals”, per estalviar, i els missatges seràn mitjançant fum de les fogueres (del cremats que ja estem, de que ens tinguim abandonats i sense reconeixement a tants professionals que desde fa molt de temps que ja estem fent escola 2.0  i inclós la 3.0), és que som tan “pobres”!!!!.En canvi si que n’hi han PLUJA de mil·lions, pels Bancs, Multinacionals de l’Automóvil etc etc-per l’educacio res de res, perque d’aquesta “escola 2.0” que plantegen, treuran profit económic els de sempre.
 
Bromes a banda, si aquest Plà serveix solament per a vendre ordinadors amb processadors Intel, amb Windows Vista  o XP com a Sistema Operatiu i Programari de Microsoft (Office etc), amb aplicacions  Educatives  de diferents Editorials,diguem-ne, Santillana, Teide, Barcanova, Digital-Text o la que sigui, l’hem bén cagada (i perdò pel terme).
Sento dir-ho, però el Senyor Zapatero s’equivoca en plantejar així aquest tema, i en això coincideixo plenament amb el company Jordi Adell .-
 
Perquè?, es preguntarà algú/na , senzillament perque continuarem tenint “más de lo mismo”, és a dir que les multinacionals (tan espanyoles com de fòra) de la Informàtica i  Noves Tecnologies així com les grans Editorials, continuaran dominant el pastís dels mil·lions d’euros que suposarà aquest projecte (això serà una “pasta” i més en temps de crisi com la que estem patint).Els alumnes i les seves famílies com a simples consumidors tot i que els prometin un xec de 50 “Eurazos”( que no arriba “ni pa pipas”, al preu que està tot)i on els que guanyaran i molt, seran els de sempre: les grans Corporacions Tecnològiques(Microsoft…) ,de “Telecos” (“Timofònica”, lease Telefònica) i les grans Corporacions Editorials.Per cert , si n’hi han continguts musicals en aquests “paquets digitals” que acompanyaran als “laptops” la “imnombrable” amb Ramoncín, “el Rei del “pollo frito”  a la cabeza” s’apuntaran també a aquesta “festa dels mil·lions” dels drets d’autor i s’acabat!!, tots contents!!, les multinacionals del negoci, es clar!!. Serà l’Escola del NEGOCI d’uns pocs. Pasarem de llegir els continguts i la manera de fer que marquen les editorials  del llibre en format paper, al llibre en format digital ( a la pantalla de l’ordinador), amb la seva clau d’accés personal al seus continguts etc. etc. és a dir: “cambiarlo todo , para que nada cambie”.
 
Hi han alternatives molt més barates i més acords no solament, amb l’esprit d’investigació i aprenentatge col·laboratiu que ja es viu en moltes Escoles de Primària i Instituts de Secundària, d’aquest país, sinò amb aquest panorama de crisi económica que tenim. Perquè gastar-se tants mil·lions d’Euros en Programari i Tecnologia Privatius?.Perquè donar el negoci a les multinacionals de la tecnologia (Microsoft) o les del llibre (Editorials) que ara s’apunten  com a boges al llibre digital per a seguir vivint del negoci?.Quins tentacles econòmics (grans Grups Editorials i Tecnològics) hi han al darrere?, per no dir la  vergonya de les “telecos” espanyoles amb l’ADSL més car i més lent de tot l’univers europeu conegut?.Perquè no s’aprofita tot el camí ja efectuat, amb anys de pràctica contrastada per multitud de grans professionals de l’Educació a les Escoles, en algunes Comunitats punteres en aquest aspecte a l’Estat Espanyol, “lease” Extremadura, Andalusia, Aragó, Murcia, Galicia.. amb tecnologia i aplicatius amb Programari Lliure; en projectes com la Plataforma Agrega , que han costat un munt de diners?(ben aprofitats ,per cert), per exemple:
http://www.proyectoagrega.es/ 
Guadalinex 
Educarex 
Aragó 
http://gnulinuxlibre.wordpress.com/  
 
 Serà alguna cosa com això? (poso un vídeo sobre el Projecte CEIBAL de l’Uruguay,iniciat al 2004, en aquest pais sudamericà).
 

Documental Plan Ceibal from Damian Montans on Vimeo.

Font info vídeo: Jordi Adell.- Moltes Gràcies!! 
 
O serà com això: (Transcric directament,perque no té desperdici)
“Las editoriales trabajan en el desarrollo de paquetes de materiales digitalizados, cuya novedad sería que los libros electrónicos lleven implantados un gestor (un hardware) que contiene una licencia personal para cada usuario. El niño al entrar en el ordenador introduce la contraseña que va en su licencia y empieza a trabajar en su libro digital. El gestor sirve también para que el profesor controle lo que hace cada niño en su ordenador. El ministerio está en contacto con las editoriales para ayudarlas a impulsar la renovación de su sector. El paquete contempla complementos, como diccionarios, recursos didácticos de ampliación y refuerzo y un abanico de actividades que dependen de la habilidad de cada niño. Lo que aún falta por definir es cuál es el precio de mercado de la licencia del libro digital.”
Font: El Pais.-Moltes Gràcies!! 
(Continuarà), perque es tard i demà he de “fitxar” a les 9 am. a l’Escola) 
 
Continuo avui 15/05/09.-Amb una mica d’humor sobre el tema. Feia temps que volia posar un video que vaig trobar pel “youtube”, i no trobava el  moment, potser és ara… El que podeu visionar a continuació, retrata una mica com m’imagino a alguns polítics que tenen capacitat decisoria sobre l’aplicació de les noves tecnologies davant de les mateixes.

Font:youtube.- a maverick29188 ,Moltes Gràcies!!!SomriureGuai!