Tornem a començar

Han passat quatre anys de la darrera entrada en aquest bloc i en aquest temps moltes coses han canviat per a que tot segueixi igual.

Alguns articles han quedat desfassats o han deixat d’estar d’actualitat.

Enaquesta nova etapa mirarem de ser més constants i seguir responent a dubtes que, per diferents mitjans, ens vagin arribant. Som mestres queportem molt de temps barallant-los amb els ordinadors i això fa que haguem donat voltes a una qüestió força tem’ps o que hem hagut de trobar resposta a problemes  del dia.

Preguntes Amb Resposta (PAR) no té més aspiració que donar un cop de ma a trobar informació, i compartir les respostes que anem trobant per si a algú li poden fer servei.

Un nou recurs Google: classroom

Fa uns dies vaig trobar-me amb una sorpresa que, tot i que suposo que no és res nou, per mi si que ho era, així que  i l’he tafanejat una mica.

Es diu Classroom i és nou recurs de Google disponible si tens un compte de Gmail, com ho és de l’Xtec.

A primer cop d’ull sembla força interessant i fàcil de fer servir. Sembla una versió simplificada i estèticament més agradable d’altres entorns d’aprenentatge com pot ser el Moodle

Hi he jugat una miqueta, no massa per allò de no dedicar temps si després no m’ha de servir, i els inicis eren prometedors. Pels que vulguin una eina potent ja tenim Moodle però tots som conscients també que per Primària és massa, així que hi he jugat una mica més

He creat una aula, hi he posat un cartell de benvinguda i m’ha donat un codi per a que els meus alumnes i poguessin accedir. I aquí ha arribat el desengany. Aquest codi només és vàlid per a usuaris de Gmail., no hi ha un accés a l’aula per a no registrats, únicament amb el codi. Soc conscient de les limitacions, temes de responsabilitats, seguretat… per donar comptes de correu als alumnes de manera que la somiada Classroom quedarà, si més no de moment, en el racó dels recursos que haurien pogut ésser però que no van arribar a ser.

Ja dic que sembla atractiva i senzilla i segur que li acabarem trobant utilitat per no serà avui.

Fins la propera

 

Curs 2014-2015

Com cada curs en aquestes dates és el moment de fer  bons propòsits i el meu és tornar a dinamitzar, que no acabar de dinamitar, els blocs que gestiono.

A veure si enguany me’n surto.

Bon inici de curs

Sobre el Telegram

Aquest cap de setmana he estat jugant amb el TELEGRAM i hi he trobat uns punts positius uque crec que fa que, pel cap baix, li dediquem uns minuts en tres grans blocs: presentació, pros i contres i punts importants per nosaltres.

  1. Presentació.
    1. Fa exactament el mateix que el whatsap, de fet han copiat fins i tot l’estètica.
    2. És de codi obert. Això fa que es puguin desenvolupar complements fàcilment.
  2. Pros i contres
    1. En contra
      1. Els usuaris que l’estan analitzant i comentant a la xarxa  només li estan trobant, ara mateix,  un però, tot i que és molt important. no està tan estès com el whatsap
      2. Petits detalls que es van polint quan els usuaris es queixen.
    2. A favor
      1. Que estèticament sigui una còpia fa que canviar de programa sigui extremadament senzill. (Aquest és un dels principals problemes que va tenir Line, haver d’aprendre un programa nou.)
      2. És gratuït i els seus creadors dieun que volen que segueixi així. com que es programari lliure si un dia volen fer pagar podrà haver-hi alternatives gratuites sempre (Ës el que ha passat amb l’OpenOffice convertit en LibreOffice per aquest motiu)
      3. Ja s’han creat versions per diverses plataformes, de manera que el podem tenir també a l’ordinador.
      4. En relació amb l’anterior es pot tenir configurat amb el mateix usuari a diferents terminals mantenint les converses. (Jo el tinc al telefon, la tablet i l’ordinador i rebo igual
      5. La seguretat (de fet la seva absència) era un dels punts més criticats de whatsap i és un dels punts forts de Telegram
      6. Permet grups molt més nombrosos whatsap
      7. Permet adjuntar arxius de qualsevol tipus
      8. Ocupa menys que whatsap
      9. Les imatges no es descarreguen automàticament, cal desar-les.
  3. Per què dedicar-li uns minuts

El punt més fort i que per nosaltres és molt important és el tema de la seguretat. Les converses de Telegram estan xifrades amb un sistema que sense ser 100% fiable (cap no ho és) és molt fort. Els seus creadors ofereixen 200.000$ a qui el pugui trencar. A més existeixen el que anomene “converses secretes” que no és altra cosa que la connexió directa entre terminals, de manera que sigui més dific encara poder interceptar res. Per acabar de reblar el clau dins dels xats secrets hi ha la possibilitat de que els missatges “s’autodestrueixin” amb un temps determinat; això vol dir que el missatge s’esborra tant de l’emisor com del receptor de manera que no en queda cap rastre. Això darrer eés especialment útil si cal enviar alguna mena d’informació sensible.

Personalment crec que aquest aspecte és prou important com per a que li donem una oportunitat tant pel que fa a comunicació entre nosaltres com amb aquells afiliats que de tant en tant fan servir whatsap per enviar-nos informació.

Alguns enllaços d’interès
Telegram Telegram es la última aplicación de comunicación en plantarle cara a WhatsApp. Su versatilidad a… 

Blocs a l’escola (1)

L’ús de blocs a l’escola està totalment generalitzat. Poques són les escoles que no en tenen algun i fins i tot, en alguns casos, s’ha substituit la pàgina web estàtica e tota la vida per un bloc.

D’entrada els avantatges són molts. El manteniment és senzill, no calen grans coneixements, té una gran varietat de plantilles i existeixen una gran quantitat de programes ja preparats que es poden incorporar fàcilment per acabar de personalitzar el nostre espai.

Les virtuts són moltes, està clar però quin ús en podem fer a l’escola, a l’aula, en el nostre dia a dia? Aquesta pregunta és la veritable font de dilemes i discussions.

Apuntaré les dues grans opcions que se’ns obren per anar-les desenvolupant.

  • El bloc aparador, on el mestre mostra la feina i les activitats que realitzen els alumnes
  • El bloc eina de treball, on són els alumnes e que mostren el seu treball

Tot i que a primer cop d’ull poden semblar molt similars, poc a poc a anirem veient les seves diferències. No es tracta de decidir si una opció és millor que l’altra sinó d’adequar el bloc a les nostres necessitats.