MANIFEST DEL RAVAL: JUSTÍCIA I RESPECTE

Us
fem arribar un manifest que estem elaborant des de diverses entitats
del Raval, la XeR entre elles, per tal de denunciar el fet que va
provocar la mort d’un jove de 16 anys. Es deia Badre i estava jugant a
futbol, es va marejar i va caure del banc on seia (estava assegut a la
part de dalt) amb la mala sort que es va donar un cop al cap. Els nois
que estaven amb ell van trucar a l’ambulància, aquesta va venir però no
estava preparada, i la segona que si que portava el desfibril·lador va
trigar 39 minuts. Quan va arribar ja era mort.

Per aquest motiu,
el de la tardança exagerada de l’ambulàcia, i pel fet que a El
periódico va sortir la notícia "que un dorgadicte" havia mort al carrer,
diferents entitats hem elaborat el manifest per tal de denunciar tant
la tardança de l’ambulància com el tracte sensacionalista, morbós i ple
d’estereotips que fa El Periódico.

Si us voleu adherir com a
associació, escola, entitat o a nivell individual, creiem que el fet
s’ho val. Llegiu el manifest i també el text "Justícia i respecte" que
ha fet una educadora de Xamfrà amb qui el Badre feia teatre i música, a
part d’explicar el que va passar, explica el que no hauria d’haver
passat mai.

Gràcies per tot! L’adreça del manifest per adherir-vos: https://sites.google.com/a/xer.cat/manifest-raval/

REFLEXIONS 1X1 (2): FEM UNA RECEPTA

Des del seminari dels centres pilot 1×1 ens van demanar que duguessim a terme una activitat sobre les receptes de cuina.

L’experiència ha estat molt enriquidora tan per l’actitud dels alumnes com pel que han après. La majoria dels nostres alumnes provenen de famílies immigrants i mots d’ells parlen llengües tan allunyades del català com: l’urdú, el tamasik, el tagalo, el bangla… i això fa que sovint es deixen els articles, construeixen frases impossibles…

Per començar vam buscar, tots junts, webs de receptes i les vam llegir, consultar, vam mirar la seva estructura i seguidament cada alumne va començar a redactar el que seria la seva recepta en un full de paper.

A mesura que l’anaven tenint més o menys redactada la començaven a treballar amb la presentació de l’Open Office.

Ha etat molt intressant veure com s’esforçaven a:

  1. No fer faltes i com, davant del corrector, es preguntaven una i una altra vegada on estava l’errada ortogràfica.
  2. Com s’esforçaven a escriure i reescriure el text cada vegada que les mestres els feiem veure les incongruències de redactat que hi havia (no costa esborrar i tornar a escriure a l’ordinador i sempre queda net 😉 )
  3. Com es preguntaven els uns als altres com havien posat aquella imatge o fet aquell efecte…
  4. Finalment, com s’han esforçat a mostrar i explicar, amb el suport de la pissarra digital, la seva recepta i com s’han escoltat atentament.

En fi, que ha estat un bon aprenentatge per a ells i han gaudit i s’ho han passat bé aprenent i treballant.

En el boc de l’Anna hi trobareu altres reflexions sobre l’experiència i la presentació de l’Oppen Office impres que hem fet servir com a suport pel que fa a l’aprenentatge.

Per acabar, us deixo una presentació que mostra com hem treballat a l’aula.

Recepta

View more presentations from Collaso.

REFLEXIONS 1X1 (1):FEM GRÀFIQUES

Aquest curs l’escola ha entrat a participar, amb els alumnes de cinquè, en el pilotatge del projecte educat1x1.

Ara recordo quan, a finals d’agost i principis de setembre, amb l‘Anna Pérez (amb qui tinc la sort de compartir aquesta aventura) preparàvem els materials que faríem servir durant el curs. Ens preguntàvem si els alumnes serien cuidadosos i responsables amb els ordinadors, si se sentirien prou motivats i augmentarien les seves ganes d’aprendre, si es fomentaria el treball cooperatiu entre ells…

Ara que ja fa dos mesos que estem de ple en aquesta aventura, tinc la certesa que anem per bon camí i que incorporar les TAC d’una manera habitual a l’aula és una font d’enriquiment i aprenentatge pels nostres alumnes.

Les TAC venen a complimentar aquelles metodologies que entenen que l’alumne ha de ser el protagonista del seu aprenentatge (treball per projectes, centres d’interès…) amb webquest, caceres, projectes telemàtics….

Entre moltes altres activitats, aquests dies hem estat treballant a l’àrea de matemàtiques, les gràfiques i com fer-ne una.

En el seu post l’Anna ens ho explica i ens ho mostra d’una manera molt clara.

Aquí us deixo el suport tutorial que vam elaborar per tal d’aprendre a fer gràfiques amb l’ Open Office Draw.




REFERENDUM SOBRE LA INDEPENDÈNCIA

Feu-ne difusió

Benvolguts/des companys i companyes,

La Mesa del
Parlament de Catalunya va acceptar a tràmit el dimarts 8 de
juny
la Iniciativa Popular perquè la Generalitat convoqui un
Referèndum
Oficial sobre la Independència. Ha estat una decisió de
transcendència
històrica, doncs, per primera vegada, s’obre la porta a
l’exercici
del dret a l’autodeterminació per part del Parlament de
Catalunya.

D’aquí a unes setmanes es començarà la
recollida de signatures (se’n necessiten unes 220.000) perquè el
Ple del
Parlament voti formalment la convocatòria del Referèndum sobre
la
Independència. Llavors, i sigui quina sigui la posició del
Govern
espanyol, s’exigirà la convocatòria del referèndum sobre la
independència.

La intenció és aconseguir el màxim de
voluntaris per la recollida de signatures.

Si voleu
firmar ho podeu fer mitjançant aquest enllaç.
Si us plau,
reenvieu aquest correu electrònic als vostres contactes, amics
i
familiars.

www.referendumindependencia.cat/

Moltes

gràcies

TENIM TOT EL DRET A DECIDIR

L’Anna, en el seu bloc, comparteix un vídeo magnífic que mostra com al llarg de la història, tan els francesos com els castellans, han anat fent lleis contra el català i els catalans.

I per una altra banda rebo un correu amb el vídeo que a continuació enganxo. La Caterina, que és qui me’l fa arribar diu amb tot l’encert:

"Després de la mani d’ahir necessitavem
un bany de
realitat: d’on som, qui som, on anem….Us envio el final de curs d’una
escola."

Malgrat això no podem perdre mai l’esperança ni l’actitud de lluita. Ahir va ser un gran dia per Catalunya!

Qui ens pot negar doncs… el DRET A DECIDIR?

QUÈ PASSA AMB EL PROJECTE 1X1?

A la pàgina 8 de la revista
InfoCatalunya
del mes de juny (altrament anomenada, propaganda
institucional 😉 ) surt la notícia “S’estén l’ús d’ordinadors a les
aules”.

En principi és una bona cosa i
vol dir que comencem a creure que un canvi metodològic és, no només
possible, sinó necessari. Tal com ens diu l’article “A les aules
s’introdueixen els ordinadors com a eina de treball, a més d’un
projector i una pissarra electrònica connectada a un ordinador,
accés a Internet i xarxa Wi-Fi.”

L’article també ens parla del
número de centres que s’han adherit al projecte, del nombre
d’alumnes que hi participaran, etc.

Però en cap moment parla de les
condicions en que es du a terme aquest projecte. Unes condicions del
tot increïbles que estan creant inseguretat, sorpresa i consternació
als mestres i centres encarregats de tirar endavant el projecte
Educat 1×1.

Des del Departament promouen un
projecte tan ambiciós com l’Educat 1X1 però inconcebiblement els
centres que hi participen queden exclosos del moodle i d’Agora.

Per qui no s’ho pugui creure a
sota copio un fragment de la carta que, el 17 de juny, el sr. Jaume Graells i Veguín,
director general de l’Educació Bàsica i dels Batxillerat, va
adreçar fa uns dies als instituts que han entrat en aquest projecte
1×1:

Àgora (Moodle). El Moodle
allotjat a les instal·lacions de Via Augusta queda exclòs com a
opció per als grups d’alumnes i professors 1×1. L’entorn Moodle,
si ha de fer-se’n un ús intensiu, cal portar-lo a l’àmbit de
les empreses especialitzades en telecomunicacions. Només una
operació d’aquest tipus pot garantir un servei adequat als nous
requeriments del model 1×1 i al volum previsible d’accessos a la
xarxa d’Internet que implica aquest model.

Quina proposta fa el departament
a aquest centres? A continuació us copio un fragment del que en la
mateixa carta ens diu el Sr Graells:

En aquest context, el
Departament d’Educació considera que cal obrir l’explotació
d’Àgora a aquelles entitats que vulguin prestar directament el
servei als centres educatius, en competència amb altres solucions
possibles. El manteniment i la gestió de cada solució Moodle
ajustada als nous requeriments que estableix el Projecte eduCAT
aniria a càrrec de les empreses que us vulguin oferir aquesta
possibilitat. La contractació i el cost correspondrà als centres
educatius.

Altres plataformes. El món de
les plataformes educatives s’estén més enllà del Moodle. Ens
consta que altres empreses, nacionals i internacionals, algunes
d’elles de reconeguda trajectòria i solvència, s’adreçaran a
vosaltres per oferir-vos les seves solucions. A vosaltres us
correspon decidir quina de les ofertes que rebreu s’ajusta millor a
les necessitats del vostre centre.

Sembla que el departament donarà
5 euros per alumne per tal que siguin els centres els que contractin
les empreses que el propi departament indicarà.

Vista la irracionalitat de la
situació, les preguntes que moltes de les persones que estem ara
mateix en el projecte 1×1 i que ens comuniquem a través de la
xarxa ning ens fem són:

– Què haurem de fer els
instituts?

– Comprar un hosting on allotjar
el nostre Moodle? I si el tenim en el servidor del centre?


I perquè en comptes d’externalitzar cada centre el servei de moodle
no ho fa el Departament directament, externalitzant la gestió de
les connexions d’Àgora?

I encara una pregunta més… Hi
ha interessos amagats darrera? -Aquesta és meva-


TANQUEN EL DIGUES COM

Llegeixo al bloc de l’Anna que tanquen el programa Digues Com de COMRàdio.

Realment és una llàstima que
tanquin un programa que permet als alumnes viure l’ànima i l’esperit
de la ràdio en una emissora . Pels alumnes que fan ràdio a l’escola
anar a una emissora de ràdio i participar en un programa és un
luxe i, sobretot, tota una experiència.
Qui tanca el Digues
Com no ha vist mai la cara d’alegria que posen els alumnes quan
veuen i escolten el Miquel i la cara de satisfacció que posen quan
surten rient i contents d’haver participat, d’haver format part
d’aquest programa.

És una llàstima que privin als nostres
alumnes de viure una experiència com aquesta.

Tan de bo imperés el sentit comú i qui ha près la decisió de tancar el programa s’adonés del flac favor que fa als nostres alumnes i al nostre país.

Jo també m’apropio d’aquesta expressió del Miquel:

Salut i pedagogia

LES TAC AL CURRÍCULUM

Des de Webquestcat ens
arriben dues propostes que ens ajudaran a integrar les TAC al
currículum.

L’una en forma de llibre:
acaba de sortir al mercat Ordinadors a les
aules. La clau és la metodologia
.
És un llibre fet en equip per la gent de webquestcat, i del qual em
sento molt contenta de formar-ne part.

L’altre
en forma de cursets ja que per aquest estiu des de Webquestcat us
proposem dos cursos que ajudin a integrar les noves tecnologies a
l’aula: les webquest i un curs de l’1×1.