La llei educativa vigent a Catalunya és la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, coneguda com a LEC. Principals característiques de la LEC:
-
Autonomia dels centres educatius.
-
Règim lingüístic: (català com a llengua vehicular de l’ensenyament).
-
Participació de la comunitat educativa.
-
Avaluació i qualitat: (amb l’objectiu de millorar-ne els resultats)
A més de la LEC, el sistema educatiu català s’ha adaptat a les normatives estatals, com la LOMLOE (Llei Orgànica 3/2020), que ha implicat canvis en els currículums i l’organització dels ensenyaments. Per exemple, el Decret 175/2022 regula l’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica a Catalunya
Resum del nou decret 175/2022 (primària):
- En aquest Decret es defineix l’estructura del currículum, que inclou com a novetat les competències clau, els indicadors competencials al final de l’etapa, que constitueixen el perfil competencial de sortida, i els nous elements curriculars per al desplegament de les àrees i matèries: competències específiques, criteris d’avaluació, sabers i situacions d’aprenentatge.
- El perfil competencial de sortida de l’alumnat en finalitzar l’ensenyament bàsic identifica i defineix, en connexió amb els reptes del segle XXI , les competències clau que s’espera que els alumnes hagin desenvolupat en completar aquesta fase del seu itinerari educatiu. (…) Es vol garantir que tot alumne que superi amb èxit l’educació bàsica i, per tant, assoleixi el perfil competencial de sortida, sàpiga mobilitzar els aprenentatges adquirits per respondre als principals desafiaments a què haurà de fer front al llarg de la seva vida:
- Actitud responsable vers el medi ambient
- Consum responsable
- Hàbits de vida saludables
- Detectar situacions de desigualtat
- Compromís amb la igualtat de gènere
- Resolució de conflictes
- Visió crítica i anàlisi d’oportunitats
- Acceptació de la incertesa
- Cooperar i conviure en societats obertes i canviants
- Sentir-se part d’un projecte col·lectiu
- Desenvolupar habilitats per a continuar aprenent al llarg de la vida
- La finalitat del currículum és l’assoliment de les 8 competències clau que es desenvolupen a través de les àrees de coneixement i les matèries.
- Competència en comunicació lingüística (CCL) —> 5 indicadors
- Competència plurilingüe (CP) —> 3 indicadors
- Competència matemàtica i competència en ciència, tecnologia i enginyeria (CMCCTE) —> 5 indicadors
- Competència digital (CD) —> 5 indicadors
- Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (CPSAA) —> 5 indicadors
- Competència ciutadana (CC) —> 4 indicadors
- Competència emprenedora (CE) —> 3 indicadors
- Competència en consciència i expressió culturals. (CCEC) —> 4 indicadors
(Els indicadors operatius ens indiquen què ha de ser capaç l’alumne a l’acabar l’educació primària o la bàsica. Per cada competència clau hi ha varis indicadors.)
- Principis pedagògics:
- El currículum es fonamenta en 6 vectors clau que donen identitat a l’acció educativa.
- Aprenentatges competencials
- Perspectiva de gènere
- universalitat del currícilum
- Qualitat en l’educació de les llengües
- Ciutadania democràtica i consciència globlal
- Benestar emocional
- El currículum es fonamenta en 6 vectors clau que donen identitat a l’acció educativa.
- Els principis pedagògics són les línies d’actuació a través de les quals es concreta l’acció educativa derivada dels sis vectors clau i són els següents: a) Personalització de l’aprenentatge; b) Funcionalitat de l’aprenentatge; c) Ensenyament propedèutic; d) Integració dels aprenentatges; e) Aprenentatge competencial; f) Transversalitat dels aprenentatges; g) Coeducació; h) Educació afectivosexual; i) Prevenció de les violències; j) Consolidació dels valors propis d’un estat democràtic; k) Domini de la llengua; l) Hàbit de lectura; m) Inclusió educativa.; n) Agrupacions de l’alumnat.
- En l’àrea d’Educació Artística es treballen un total de 4 competències específiques que són la concreció dels indicadors operatius de les competències clau definits al perfil competencial de sortida de l’alumnat al final de l’educació bàsica.
- Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi —-> Té 2 criteris d’avaluació amb una gradació per cicles.
- Investigar i analitzar diferents manifestacions culturals i artístiques i els seus contextos emprant diversos canals i mitjans d’accés a la informació, per desenvolupar el pensament propi, la identitat cultural i l’esperit crític. —-> Té 3 criteris d’avaluació amb una gradació per cicles.
- Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocion. —-> Té 3 criteris d’avaluació amb una gradació per cicles.
- Dissenyar, elaborar i difondre creacions culturals i artístiques col·laboratives, assumint diferents rols, posant en valor el procés, per desenvolupar la creativitat, el sentit de pertinença i arribar a un resultat final. —-> Té 3 criteris d’avaluació amb una gradació per cicles.
Abordant un enfocament competencial, els criteris d’avaluació i els sabers, graduats a través dels cicles, es vertebren al voltant de les competències específiques. L’assoliment de les competències específiques constitueix la base per a l’avaluació competencial de l’alumnat i es valorarà a través dels criteris d’avaluació. Les competències específiques s’avaluaran a través de la posada en acció de diferents sabers, proporcionant la flexibilitat necessària per establir connexions entre ells. S’han de treballar en el context de situacions d’aprenentatge, connectades amb la realitat i que convidin l’alumnat a la reflexió, a la col·laboració i a l’acció. No hi ha una vinculació unívoca i directa entre criteris d’avaluació i sabers. Els criteris d’avaluació es vinculen directament a les competències i permeten mesurar el grau de desenvolupament d’aquestes competències específiques, en tant que expliciten l’avaluació de les capacitats i els sabers que cal desenvolupar i concreten els aprenentatges que volem identificar en l’alumnat i la forma de fer-ho. Els docents han de contextualitzar i flexibilitzar aquests criteris d’acord amb les circumstàncies de la seva activitat.
- L’àrea Educació Artística inclou Educació Plàstica, Audiovisual i Visual, d’una banda, i Música i Arts Escèniques i Performatives, de l’altra. Els sabers s’organitzen en cadascun d’aquests quatre blocs fonamentals.
Alhora, cadascun d’aquests blocs de sabers s’articula en dos eixos principals, que són, per una banda, la percepció i anàlisi i, per l’altra, la creació i interpretació.
Les situacions d’aprenentatge contextualitzades a l’àrea d’Educació Artística han d’englobar els àmbits comunicatiu, analític, expressiu, creatiu i interpretatiu.
Les competències transversals es treballen des de totes les àrees, matèries, àmbits i projectes. N’hi ha 4:
- Competència ciutadana
- Competència emprenedora
- Competència personal, social i d’aprendre a aprendre
- Competència digital
Desglossament del currículum (fet fer Sergi Soler):
- Àrea d’educació Artística (Competències específiques, Criteris d’avaluació per cicles, Sabers per cicles -percepció i anàlisi + creació i interpretació-).
Enllaços del Departament on podreu trobar tota la informació dels nous currículums d’infantil i primària:
-
Infantil:
- Decret 21/2023 de 7 de febrer d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil
- El decret i la guia
- Eines per programar:
- Documentació pedagògica
-
Primària
- Decret 175/2022 de 27 de setembre de 2022 d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
- El decret i la guia
- Elements del currículum:
- Orientacions curriculars
- Eines per programar:
- Programes d’innovació:
-
Altres enllaços i recursos referents al nou currículum:
- Catàleg de recursos que inclou vídeos i documents per aplicar el currículum a l’aula.
- Per què un nou currículum?
- Servei Educatiu de la Selva II–> Currículum
- El teler de música