Els primers dies de curs, estavem mirant les agendes i omplint dades i ens va interessar una expressió que deia “Grup Sanguini”. “Rh”. No sabiem ben bé què volia dir i van començar les nostres investigacions: Tipus de grups sanguinis (receptors i donants), la sang i els seus components, etc.
Va sorgir també el dubte de si la sang és més espessa o no que l’aigua, també si pesa més o menys, si es barrejarien,… A partir d’aquí, es va proposar als nens/es de fer un experiment sobre densitats a casa: Barrejar mel, aigua i oli. Primer, però, s’havien d’anticipar fent-se preguntes sobre què creien que passaria i perquè pensaven el que pensaven (raonar). A l’aula, vam compartir les hipòtesis, fets, fotografies i idees sobre l’experiment. Vam refer l’experiment afegint-hi més ingredients: Mel, gel de bany, aigua, oli i alcohol.
També vam volguer remenar un dels pots de vidre per comprovar si, d’aquesta manera, es barrejarien els diferents ingredients o productes i vam poder veure que només en uns primers minuts. Al cap d’una estona, cada producte tornava a aquell “ordre inquietant”.
Quines van ser les explicacions o idees del grup?
| La mel i l’aigua | L’aigua i l’oli |
| “La mel no flota i no es barreja amb l’aigua. L’aigua flota a sobre la mel.”
“L’oli és líquid i la mel no i, per això, queda més amunt que la mel.” “La mel s’ha quedat a baix perquè pesa més que l’aigua.” “L’aigua té més bombolles microscòpiques que no pas la mel.” “La mel és més espessa que l’aigua i, per això, no es barregen.” “La mel no deixa passar l’aigua.” “Si remenes la mel amb l’aigua costa una miqueta. El color que surt amb l’aigua i la mel és color taronja.” “Amb la melmelada passa igual que amb la mel.” “M’ha sorprès molt el que ha passat amb la mel. Jo esperava que es barregés tot.” |
“L’aigua es barreja amb la llet perquè pesen igual però amb l’oli no perquè pesen diferent. En el cas del suc o la coca-cola, es barregen amb l’aigua perquè pesen el mateix.”
“L’oli flota sobre l’aigua.” “L’oli sura sobre l’aigua.” “L’aigua aguanta l’oli”. “L’oli no pot baixar a la capa de la mel.” “L’oli s’aguanta sobre l’aigua per la tensió superficial que és una força que hi ha a la superfície de l’aigua i fa que l’oli s’alliberi per anar a la superfície. M’ho ha explicat el meu tiet.” “L’oli i l’aigua tenen components diferents.” “L’oli és més espès que l’aigua.” “L’oli pesa menys que la mel i que l’aigua.” “Crec que l’oli no s’enfonsa perquè no pesa, tot i que si agafo una garrafa pesa.” “Segons la meva opinió, és que l’aigua té més densitat que no pas l’oli.” “L’oli té unes bombolles que no es barregen amb l’aigua, les bombolles exploten i l’oli puja a dalt de l’aigua. L’oli té més bombolles però l’aigua té menys i la mel molt menys. A més, les bombolles són microscòpiques.” “Amb mantega passa el mateix que amb l’oli. El petroli també sura.” “M’ha sorprès l’oli perquè em pensava que pesava molt i he vist que pesa molt poc.” |
Dubtes o preguntes que estem investigant en grups:
- Flotar i surar, volen dir el mateix?
- Quina diferència hi ha entre líquid, sòlid i gas? Per exemple, l’aigua en estat sòlid es converteix en gel i en estat gasós, en vapor d’aigua.
- Significa el mateix pes que densitat?
- Pesa igual un litre d’aigua que un litre d’oli?
- Què creus que vol dir la frase: “L’oli s’aguanta sobre l’aigua per la tensió superficial que és una força que hi ha a la superfície de l’aigua.”? Et pot ajudar pensar com és que si ens tirem de peu a la piscina no ens fem mal i, en canvi, quan ens tirem de panxa, ens fem mal”.




