Mates al parc (1a part)

Seguint amb la cerca de matemàtiques a tots els llocs que visitem habitualment, inciem aquest nou projecte.

“Mates al parc” ens permetrà veure amb ulls matemàtics un lloc que, tant per a petits com per a adolescents o gent gran, no era, fins ara, més que un lloc d’oci i descans.Naturalment, no es tracta d’anar al parc i mirar, a veure si en trobem de matemàtiques, sinó més be al contrari. En primer lloc hem realitzat un pluja d’idees a classe, per grups, per, més tard, fer una visita a la sala d’informàtica amb la finalitat de documentar-nos sobre allò que havíem pensat i, si fos el cas, trobar noves idees. Finalment, a casa, es tractava d’aprofundir en cadascun dels objectius que acabariem intentar assolir.

La meva idea inicial anava enfocada, sobretot, al càlcul de distàncies i altures innacessibles, és a dir, a la trigonometria. Però dels alumnes es pot esperar sempre alguna cosa més. A mesura que avancem en el treball per projectes, s’acostumen a deixar volar la imaginació i les situacions van sorgint a bon ritme i, en molts casos, per contagi. Començaven a treballar unes matemàtiques primitives, però al cap i a la fi, matemàtiques.A més a més de la trigonometria, que va sorgir sense la meva intervenció, ja que l’haviem treballat al projecte anterior, “Mates a casa”, van aparèixer temes relacionats amb la Física, com la velocitat en un gronxador o en una tirolina. Fins i tot, temes relacionats amb la biologia, com l’estudi de la fauna. Ja veurem com ens en sortim!A la segona sessió, a la sala d’informàtica, va arribar el moment de donar forma a totes aquestes idees, intentant establir un plantejament matemàtic amb el que poder resoldre cadascuna de les situacions. En grups de 2 ó 3 alumnes, havien de buscar informació per a respondre preguntes del tipus “com fer-ho”, “amb quins materials”. Parlaré més endavant d’aquestes eines, però us puc dir que el mòbil esdevindrà un objecte fonamental, sobretot els smartphones, amb la multitud d’aplicacions disponibles de manera gratuïta i, per suposat, la càmara de fotos i video incorporades.

El procès continuarà a casa, aprofitant tot el que puguin les vacances de Setmana Santa. A la tornada, en tres o quatre sessions, revisarem entre tots els treballs dels diferents grups, decidirem les activitats que desenvoluparem al parc (potser no totes seran viables), establirem un o dos protocols sobre com portar-les a terme i especificarem quins materials tindrem al nostre abast i quins haurem d’acabar fabricant nosaltres mateixos. Així que, després de 4 sessions, amb tot preparat, marxarem d’excursió al parc, per a veure’l amb uns altres ulls.

Segurament aprofitarem també per a fer fotografies amb les que presentar-nos en el “Concurs de Fotografia Matemàtica”, per al qual alguns alumnes ja han mostrat el seu interés en participar.

No us perdeu les pròximes entrades, en les que explicarem amb detall com ens ha funcionat tot plegat.

Salutacions.

Aquest article s'ha publicat dins de General i etiquetat amb , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.