El treball per projectes

La dinàmica habitual a les classes de Matemàtiques la coneixeu tots: tema 1, nombres reals; tema 2, equacions; tema 3, sistemes; etc. Aquest mètode està lluny de representar realment l’evolució natural de les Matemàtiques. Un ràpid repàs a la història d’aquesta matèria ens demostraria que els diferents conceptes que solem estudiar no han seguit aquest patró, sinò un altre ben diferent.
Com a exemple tenim el conjunt dels nombres reals. És cert que van ser els nombres naturals (1,2,3,…) els que es van començar a fer servir en un principi, pero no els van seguir els negatius, ni tan sols el zero, descobert molt més tard. Van ser les fraccions les que van ocupar aquesta posició. De fet els nombres irracionals, de la mà de les arrels quadrades, van passar pel davant dels enters negatius.
I no parlem de les equacions, inequacions, funcions i demés continguts que solem estudiar.
La raó fonamental és que les Matemàtiques, al començament, s’utilitzaven per a resoldre problemes relacionats amb el món real. De fet, eren els problemes els que donaven lloc als conceptes matemàtics. És a dir, no existia una matèria anomenada Matemàtiques en si mateixa, sinò pel fet de tenir problemes que calia resoldre.
Potser van ser els grecs els primers en fer matemàtiques pel gust de fer matemàtiques, separant-la de les aplicacions del món quotidià.
Així que podem dir que existeixen dues maneres de fer matemàtiques, igualment vàlides i útils: la que fem servir per a resoldre problemes més o menys quotidians i l’altra, més abstracta, que s’utilitza per a resoldre problemes purament matemàtics, que encara no tenen aplicació real, però que potser la tindran més endavant.
Els treballs per projectes intenten imitar a la història de les matemàtiques, tot i que sense renunciar a l’abstracció pròpia d’aquesta matèria.
La pràctica docent, al menys la meva, demostra que l’estudi parcial dels diferents continguts, en forma de temes, no es capaç de fer entendre a la majoria d’alumnes l’essència de les matemàtiques, ni de saber aplicar-los en situacions problemàtiques.

Quant a Agustí Estévez Andreu

Professor de Matemàtiques
Aquest article s'ha publicat dins de Treballant per projectes i etiquetat amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *