donant importància al zero-tres anys en l’educació

Les activitats al mes de juliol continuen la dinàmica dels espais oberts del curs. Els infants petits i grans tenen oportunitat de juntar-se a psico, al pati, o en els jocs d’aigua. Junts juguen junts.

Les Ones i els nadons, els cavallets, juguen junts a l’estança dels grans. Mirades, interés per l’altre, compartint joc,etc.

 

 

Els nadons han gaudit pintant amb el cos un mural que hem penjat al passadís.

Al mes de juliol els petits i grans continuen jugant durant les activitats de jocs d’aigua. Ens tornem mentre uns grups fan aigua, d’altres fan psico conjuntament i d’altres juguen al pati. S’ho passen genial amb els jocs d’aigua. Aquí teniu fotos dels estels, grup de dos i tres anys i els nadons els cavallets. També de les bombolles (1 any grans) i les ones (1 any petits) i de cavallets (nadons) amb les ones ( 1 any petits).

Els petits i grans de la llar jugant junts durant els espais oberts. Psicomotricitat, joc simbòlic i experimentació.

La setmana passada els infants de dos i tres anys de la llar varen visitar l’escola de Bonavista. Varen jugar amb antics alumnes de la llar.

Els infants de la llar d’un i dos anys varen fer música amb l’Alba al pati.

El nostre hall actualitzat amb mural per pintar i amb tots els noms dels infants que tenim a la llar aquest curs.

Aquest dijous els infants petits i grans han pintat ampolles d’aigua que farem servir per decorar el pati a la festa de cloenda de curs.

Els infants són curiosos amb l’entorn natural. Els crida molt l’atenció ,alhora que juguen junts, les ombres i les llums que es reflecteixen a les portes i finestres. Junts al terra exploren el seu cos i les llums i ombres.

Els dijous els infants, petits i grans, fan pintura. Han pintat unes caixes de fusta que farem servir de jardineres per les plantes i també uns murals, amb globus i també amb pinzells, que seguim penjant al passadís per a les famílies i els propis artistes admirar.

sdr

sdr

dav

dav

 

Els infants de dos i tres anys els estels juguen i imiten als adults en situacions qüotidianes de tenir cura, amb la fireta,etc. I els infants d’un any també juguen a la seva estança pintant, etc, les bombolles.

 

 

El paper de l’educadora és estar propera a l’infant i disponible per a satisfer les necessitats tan de joc com de cura personal. Els infants agraeixen els bons cuidados de l’educadora referent i s’apropen a veure-la. Com que estan en una etapa sensoriomotriu tots els massatges i jocs de falda el beneficien en el seu desenvolupament. L’educadora sempre troba un moment per a cada infant per a proporcionar aquest moment més íntim de relació entre adult i infant.  Això permet a l’infant estar més confiat per a seguir investigant el món i el seu cos.

 

Replantegem el nostre pati. Afegim elements que donen més joc als infants. 

Seguim amb els tallers oberts on es troben grans i petits per jugar i descobrir coses.

Jugant amb plastilina i imitant-se.

Els infants de les bombolles juguen dins la seva estança entre ells.

 

L’Alba, la professora de música ens ha acompanyat avui amb els seus ritmes, titelles i cançons en companyia de les famílies i els infants. La importància d’acompanyar amb la veu fent ritme alhora que el moviment amb l’infant, en els nadons les cantarelles es fan a la falda on el contacte amb la pell i el moviment de l’adult és molt important per al seu desenvolupament (etapa sensoriomotriu de l’infant, apren mitjançant del que sent amb el cos propi, movent-se i tocant tot).

Els infants més grans imiten les accions dels adults i juguen junts amb les nines reproduïnt situacions qüotidianes.

 

Aquesta setmana els infants de dos i tres anys de la llar visiten la ludoteca del barri de Bonavista.

El passat dilluns varen venir les noies de pràctiques de l’institut de Vidal i Barraquer per contar un conte als infants de la llar. El conte era “A què sap la lluna?”.

El nostre calendari d’activitats del mes de Maig.

 

 

El darrer divendres de març vàrem fer el berenar intercultural, van participar famílies de la llar portant exquisits menjars. Trobareu més fotos a l’apartat què fem? festes i sortides.

 

 

Per Sant Jordi, contes i llegendes. Tots i totes convidats a contarcontes i representar des de l’equip, a les famílies i altres institucions com l’escola, l’Institut Vidal i Barraquer.

Varen fer la mona abans de marxar de vacances. Se’n van emportar un tros i en van tastar per berenar. Trobareu més fotos a l’apartat què fem, a festes i sortides.

Els nadons avui hem fet el primer tast de la mona. Han experimentat amb la xocolata, tastant-la i embrutant-se. S’ho han passat molt bé!!

 

A les estances els infants comparteixen moments jugant a fer lo mateix, pujar al trenet de cadires, portar les nines…

Per cel·lebrar la diada de la família es va organitzar al Pont del Diable una excursió i esmorzar per a les famílies de les llars d’infants. Pares i infants de la nostra llar es van reunir allí per passar un molt bon dia junts. Aquí us deixem alguna foto de la trobada en família.

 

 

Donem importància a les interrelacions entre infants. Comparteixen aprenentatges alhora que gaudeixen jugant junts.

 

 

Aquest mes de març els infants de dos i tres anys de la llar de Bonavista varen visitar amb les seves famílies la Granja Neri. Trobareu més fotos a l’apartat què fem?en sortides i festes. Gaudiu de les fotos!!

 

Un altre petit tast de fotos dels espais oberts el mes de març- Pintant macarrons i joc simbòlic.

 

Seguim amb els espais oberts el mes de març. Aquí us deixem alguna foto del joc entre infants d’un i dos anys de la nostra llar.

 

El 28de febrer vàrem cel·lebrar el Carnaval a la nostra llar. Famílies i infants ens vàrem disfressar de Patufets. Amb el bou, el dineret i la col vàrem sortir a passejar pel barri. Després vam fer la festa al nostre pati. Aquest curs  hem començat a fer la xocolatada solidària. Les famílies van ser molt participatives, vàrem recaudar 204 euros destinats a ajudar als infants amb càncer de l’hospital Sant Joan de Déu. Moltes gràcies a tots i totes! Contínuarem pels propers cursos fent la Xocolatada Solidària.

 

 

 

Els infants juguen i interactuen amb els seus companys d’estança. Comparteixen moments feliços.

 

 

Les interaccions són molt importants en el joc i l’aprenentatge de l’infant, buscar l’atenció de l’altre, la imitació, convidar-lo a jugar,esperar la resposta de l’altre…

 

Els dimecres fem música al matí amb l’Alba.

 

Als tallers oberts, els dijous es fa pintura. Aquesta setmana han pintat paper film transparent, petits i grans.

Els murals pintats pels infants durant els tallers oberts, amb els materials proposats, rotlles cartró, film transparent, esponges. Els pengem a les parets a la seva alçada per què puguin veure i parlar-ne entre ells i amb les seves famílies.

 

Els nadons el mes de febrer segueixen trobant-se, mirant-se i coneixent-se.

 

Els infants de dos i tres anys, els estels i les meduses han visitat el Teatre de Tarragona per veure l’obra dels cistells de la caputxeta. Els pares i mares també han vingut.

 

La participació de les famílies és molt important per la llar. Els dies 28 i 29 de gener hem fet música amb els pares i mares i els infants tots plegats. Ho hem passat molt bé cantant i ballant junts.

 

L’estança dels nadons, els cavallets de mar. I els materials per jugar.

 

Els nadons els cavallets exploren moviment i objectes alhora que també es descobreixen.

 

 

 

Els infants de les Ones d’un any juguen junts dins l’estança. Es troben uns als altres.

 

El darrer dia abans de vacances vàrem fer cagar el Tió amb les famílies. El Tió ens va cagar una pandereta i xocolates. Moltes gràcies Tió!

 

L’AMPA de la nostra llar ha fet el sorteig de la panera de Nadal. El número ha estat el 28 i ha tocat a la família de la Lina Godoy. Enhorabona pel premi!!

 

Els materials proposats tan naturals com de reciclatge són importants i com es presenten. Els minimons a l’obrador amb gespa i animalets els agrada molt.

 

L’obrador: per experimentar amb sorra, material natural o amb gespa i animals,etc. Els agrada molt.

Els nadons, els cavallets de mar exploren moviment i materials.

estança dels nadons, explorant materials

Mirant a la Mani

Trobareu més fotos a l’apartat Què fem.

 

El nostre calendari mensual on incloem anivesaris, informacions a les famílies , festes i activitats

El nostre dia a dia

 

Us deixem frases i articles interessants i rellevants d’educació infantil.

“La paraula convenç però l’exemple arrossega. No et preocupis si els teus fills no t’escolten, t’observen tot el dia”.

Bonica reflexió de María Teresa de Calcuta.

 

“No és posible dur la psicología  a l’escola sense el concurs de la pedagogía, sense intervenció decisiva dels Mestres”.JeromeBruner.

“Aquells qui dediquen la seva vida a l’educació infantil són uns privilegiats. Privilegiats per poder realizar una feina tan vocacional i bonica. Privilegiats per poder contagiar-se de la manera de mirar dels nens i les nenes menors de sis anys i veure el món amb la seva sorpresa i curiositat. Privilegiats per participar en una etapa tan clau en el desenvolupament d’una persona“.   Pilar Polo i Marcos Camarzana

 

Compartim també aquestes boniques frases sobre el joc dels infants de la mestra danesa Sos Bayer

“El més rellevant és que a través del joc aprenem a estar junts, a negociar, a dialogar“.

“Els infants han de decidir a què juguen, qui encarna cada rol, com canvien aquests rols al llarg del joc…”

“El joc ha de ser voluntari ha de durar el que calgui i no ha de tenir cap objectiu més enllà del lúdic.”

 

 

” I com que hem vingut aquí a relacionar-nos, l’educació és l’art i ofici sublim d’aprendre’n mentre s’ensenya i d’ensenyar-ne mentre s’aprèn”.

Carles Capdevila.

 

Compartim aquests boniques frases sobre l’escola de Pau Casals

pau

 

Els dies 5 i 6 d’abril vam anar a visitar la ciutat de Rennes, a la Bretanya, ens van convidar les persones que hi coordinen les llars d’infants municipals.

En aquestes llars utilitzen el mateix model pedagogic que nosaltres, o molt semblant ja que tenen com a referent principal en tota la seva feina la PEDAGOGIA INTERACTIVA.

Així doncs vam tenir una reunió amb les polítiques i tècniques de l’ajuntament, dins del departament de la primera infància. També ens vam reunir amb membres de l’Associació de pedagogia interactiva de Rennes.

Vam visitar tres llars d’infants municipals i vam fer una presentació del projecte educatiu de la nostra llar davant de 30 professionals de les llars de Rennes.

 

Com a resum, destacaria el treball ben fet de les persones que treballen a les llars, on es pot veure la ratio (un adult per cada cinc nadons, i un adult per cada vuit infants caminadors), tan diferent de la nostra.

Un altre aspecte és que a les llars estan barrejades totes les edats i que els infants circulen lliurement durant gran part de la jornada. L’ambient dels infants és tranquil.

Ens hi vam sentir molt bé a la Bretanya, la gent és molt acollidora i agraïda.

 

 

L’altre dia vàrem anar a una xerrada molt interessant del Gino Ferri a l’escola de Rosa Sensat. Es deia “Más allá de las Pedagogias Alternativas”on qüestionava les aplicacions d’aquestes metodologies alternatives a l’escola pública.

Partint d’una presentació simple i molt explícita amb grans interrogants i formulant preguntes sobre que es fa a les escoles i llars amb aquestes pràctiques que estan tant de moda, com la Montessori,etc. Es qüestionava que és l’educació  front a la criança i que ha de ser realment l’educació pública, com a responsable de l’educació de l’infant des dels zero anys.

Va partir des del llibre de l’Almudena Garcia sobre aquestes pedagogies alternatives i va fer la seva valoració sobre alguns d’aquest models com el de Montessori, la Waldorf, les comunitats educatives, etc, models que no es poden asumir dins l’escola pública. Gino defensava la resposabilitat a l’hora de transmetre valors educatius, la figura del mestre responsable del que fa i presenta.

Va fer referència a Josep Maria Girona que també va escriure sobre aquestes pedagogies alternatives i la seva refusió.

Va parlar sobre la imatge  de l’infant que ens podem fer cadascún des de la seva metodologia i pensament, a l’hora d’educar conjuntament en l’escola.

Va qüestionar ,d’una forma simpática però valenta, el posar un determinat material d’un model com Waldorf, p.e. una nina de drap i un abacus de Montessori i com es pretenia dir que es treballava Montessori i Waldorf sense saber bé el que hi ha darrera de cada mètode. La Waldorf es basa amb l’ànima de la persona, mentre que Montessori va crear un material fa cent anys dirigit a infants discapacitats d’una forma més dirigida i individualista que no s’ajusta a les necessitats educatives dels infants d’ara.

Segons Gino Ferri les claus que defineixen l’escola són:

  • La idea de la funció educativa de l’escola, dins un marc social i veient l’infant com a ser capaç.
  • La idea de la infància, mirant al nen/nena que té el dret d’educar-se des dels zero anys i com a ser competent que aprèn.
  • La idea d’aprenentatge de l’infant com a un procés necessari i totalment autònom que fa per sí mateix quan troba les condicions que posa l’escola i l’equip educatiu al seu abast.
  • El procés educatiu.

També va qüestionar la pràctica de la Criança en les escoles com les comunitats educatives on qualsevol persona fa de mestre d’un grup d’infants.

Va valorar les llars d’infants com a mitjà que fa posible el desenvolupament i aprenentatge de cada infant per sí mateix sempre que es donin les condicions (ambient, material, espai i el paper de l’adult com acompanyant). Va posar p.e. un vídeo on es mostraba una nadó de nou mesos investigant amb diferents parts del seu cos la llum i l’ombra, primer amb el peu i després amb la mà d’una forma molt autónoma i amb una continuïtat en el seu aprenentatge.

I va recalcar la importància en l’aprenentatge en grup dels infants: p.e. les imitacions, les comparacions i contrastos d’un grup d’infants davant les imatges d’un projector sobre els seus propis cossos, primer damunt la samarreta, després damunt la pell i finalment comprovant amb materials diferents la projecció de la llum.

Va fer referència a la formació integral de la persona anomenant a Piaget, Jerome Bruner i a Vigotsky.

Segons Gino Ferri els requisits per a un aprenentatge significatiu a l’escola es que sigui contextualitzat, cada llar té el seu propi contexte (les famílies, l’entorn social…)i la continuitat, és a dir que sigui un aprenentatge que es va enriquint dia a dia, i aquesta es pot valorar a través de mitjans d’observació: la mirada observadora de l’adult, el vídeo, etc.

Des de la nostra llar trobem que va recolçar molt la nostra feina amb els infants. I creiem que no va a deixar a ningú indeferent per la seva manera tan contundent de dir les coses. A hores d’ara en iniciar un curs sempre és d’agraïr que ens recordin com fem la nostra feina a l’escola. Sempre cal posar interrogants i qüestionar-se la nostra manera de fer.

 

Aquí teniu el link per visitar l’article-entrevista sobre la  pedagogía a la nostra llar d’infant municipal de Bonavista.

http://noticiestgn.cat/2017/02/14/linfant-esta-dotat-per-aprendre-i-desenvolupar-se-per-ell-mateix/

img-20170208-wa0001-001img-20170215-wa0000-001

Benvingudes famílies al nou curs 2017 i 18. Trobareu fotos dels vostres infants en aquest període d’acolliment en Setembre. Les trobareu a l’apartat   “Què fem”(fotos). Esperem us agradin!!

Comencem aquest mes amb els tallers oberts. Podeu trobar fotos dels diferents tallers a l’apartat “Què fem?”

 

 

Aquest poema preciós de Joana Raspall ens serveix per prendre consciència del que passa al nostre voltant.

 

 ————————–

“La raó de ser d’una escola bressol resilient no és altre que conseguir que totes les persones arribin a ser com millor puguin ser, que assoleixin un alt grau de potencial humà malgrat les adversitats de la vida o les pròpies limitacions.”

Rut Sanchez

Publicat dins de General | 6 comentaris