6. Grup de discussió

Dins de l’associació AXIA, Associació de directius de l’educació pública de Catalunya, s’ha creat un grup de treball amb l’objectiu d’analitzar la formació necessària per als directius escolars que permeti una ‘direcció professional’ dins del marc normatiu de la nova Llei d’Educació, LEC.

Sobre el model de formació es proposen tres tipus:

    • Curs de formació pre-inicial (de professionalització en direcció escolar). Un curs per formar directors i directores professionals de centres educatius.
    • Formació inicial: es tracta de la formació inicial que requereix la LOE (i la LEC). La proposta consisteix en afegir a la formació inicial existent, prèvia al nomenament, una formació ‘d’acompanyament’ durant el primer any de l’exercici de la direcció.
    • Formació continuada adreçada a direccions en exercici.

Altres aspectes genèrics són:

    – Tota la formació hauria d’incorporar la pràctica fugint dels models bàsicament teòrics. Es proposa un model tipus màster amb pràctiques a centres i estudi de casos.
    – La formació hauria de ser selectiva (es a dir, amb una convocatòria per accedir-hi on el candidat hauria d’expressar les seves inquietuds i motivacions per cursar la formació) i avaluada (amb la seva superació, ja sigui per mitjà d’un projecte, prova, etc… l’assistència no és suficient per a l’acreditació de la formació)
    – Pensar en una formació comuna per a tot el Servei Educatiu, i això significa una mateixa formació per a centres públics i concertats.
    – Incidir en la possibilitat del directiu format i extern al centre, és a dir el directiu professional, per tal de cobrir qualsevol vacant en el moment en que en el concurs de selecció de directius no hi hagi cap candidatura.

Sobre el contingut de la formació es destaquen els següents aspectes:

    1. El sistema educatiu. Catalunya. Europa
    2. El centre docent
    3. La direcció d’un centre docent
    4. Dimensió ètica de la direcció. Els valors
    5. Finalitats i objectius de l’educació
    6. Direcció pedagògica i organitzativa
    7. Relació amb la comunitat escolar i l’entorn social
    8. Gestió dels recursos humans
    9. Gestió dels recursos econòmics
    10. Lideratge distribuït i treball en equip
    11. Avaluació docent, organitzativa i pedagògica
    12. Legislació

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *