Abans d’iniciar l’explicació del treball desenvolupat és necessari fer un incís en el títol del projecte presentat: ‘Lideratge dels centres educatius públics: una formació de qualitat’. Donades les conclusions que es presentaran, aquest estudi analitza, reflexiona i conclou la necessitat de tractar la formació en lideratge escolar de forma conjunta per a tots els centres del Servei d’Educació, els públics i els de titularitat privada sostinguts amb fons públics.
La primera fase del treball consisteix en l’elaboració d’una enquesta per tal de fer una diagnosi exhaustiva sobre la formació en lideratge escolar dels directius en actiu. En aquesta enquesta en primer lloc s’han demanat les característiques del centre que es dirigeix, la seva ubicació per serveis territorials, com també la seva titularitat. En un segon lloc, el temps en el càrrec directiu, si es disposa de l’antiga acreditació (regulada pel Decret 71/1996, de 5 de març), si s’ha cursat formació inicial (regulat pel Decret 317/2004, de 22 de juny, o bé pel Decret 56/2007, de 13 de març), quin tipus de formació continuada en lideratge escolar s’ha cursat i quantes hores i en quina institució. A continuació es pregunta sobre la motivació i les circumstàncies per accedir al càrrec. I finalment es demana una valoració tant de les dificultats que s’han trobat a l’hora de desenvolupar el càrrec com de les necessitats formatives que creuen necessàries des de l’experiència com a directiu en actiu.
Una vegada elaborades les preguntes es va fer una prova pilot a persones que havien ocupat o encara ocupaven el càrrec de directiu escolar per tal d’obtenir una àmplia perspectiva. Aquest tempteig va permetre redefinir alguns ítems i aconseguir, d’aquesta manera, unes preguntes clares i precises.
A l’enquesta hi havia dos tipus de preguntes. Unes eren tancades per tal d’obtenir unes dades quantitatives que han permès un estudi estadístic, i d’altres eren obertes, on l’enquestat podia expressar lliurement i de forma anònima la seva opinió. Aquestes dades qualitatives han permès copsar diferents punts de vista sobre la formació en lideratge educatiu.
La segona fase de l’estudi es basa en dotze entrevistes realitzades a diferents persones provinents de diferents àmbits: l’universitari, per tal de conèixer el punt de vista teòric; el professional de la direcció escolar, per tal de conèixer l’aspecte pràctic; la inspecció educativa, com a observadors i avaluadors de la funció directiva; l’administració educativa del Departament d’Educació que estan treballant concretament en la formació en lideratge escolar i finalment, persones que d’alguna manera estan vinculades amb la formació en lideratge escolar en altres comunitats autònomes, concretament Andalusia i País Basc, així com en el país d’Anglaterra.
Una tercera fase ha estat crear un grup de discussió que durant dues sessions ha tractat la formació en lideratge escolar. Aquest grup de discussió s’ha dut a terme dins de l’Associació de directius de l’Educació Pública de Catalunya, AXIA, donada la sensibilitat mostrada per aquest col•lectiu representant dels directius, d’educació primària i secundària, dels centres educatius públics.
Per completar aquestes fases principals s’ha estudiat la bibliografia existent sobre la formació en lideratge escolar, així com diferents opcions formatives existents a d’altres països. Com a conclusió, s’ha establert una classificació de la formació existent.
Finalment, com a base teòrica més general en lideratge, he realitzat el ‘Mestratge en Alta Funció Directiva’ de l’Escola de l’Administració Pública. Aquest Mestratge ha estat el referent teòric fonamental per tal de desenvolupar el treball. Com a fruit d’aquest aprenentatge he desenvolupat un estudi a través dels Models d’Organització Estratègica que m’ha permès presentar una proposta de formació en lideratge escolar.