Un eclipsi solar ocorre quan la Lluna passa entre el Sol i la Terra, i la Lluna cobreix total o parcialment el Sol en una posició de la Terra.
Eclipsi total de Sol del 20 de març de 2015
El divendres 20 de març de 2015 es produirà un eclipsi total de Sol visible des de Catalunya. L’eclipsi començarà el seu recorregut a l’Atlàntic Nord, en un punt situat al sud de Grenlàndia, culminant sobre les illes Faroe i passant després per les Illes Svalbard. A la resta d’Europa, l’eclipsi es veurà com a parcial. A Islàndia, Escòcia i Noruega la parcialitat serà superior al 90%. A la Península Ibèrica, el millor lloc per observar-lo serà el nord-oest, on es podrà arribar a observar fins a un 76% d’ocultació.
Recordeu sempre que l’observació del Sol sense prendre les precaucions adequades pot provocar greus lesions en els ulls que poden arribar fins i tot a la pèrdua permanent de la visió.
NO MIREU MAI DIRECTAMENT EL SOL SENSE LA PROTECCIÓ ADEQUADA.
Inici |
Màxim |
Final |
Enfosquiment % |
|
Barcelona |
9:11 |
10:16:50 |
11:27:36 |
63,4 |
Màxim: Moment en què el centre del disc de la Lluna es troba més proper al centre del disc del Sol.
Enfosquiment: Percentatge del Sol cobert per la Lluna.
Mètodes d’observació d’un eclipsi de Sol
La manera més segura de fer-ho és projectant la imatge del Sol a través d’un telescopi sobre una pantalla blanca. Aquesta forma d’observar l’eclipsi ofereix, a més, l’avantatge de permetre l’observació simultània a un grup de persones.
Un altre mètode de projecció és l’anomenada cambra obscura. Consisteix a fer servir una caixa allargada a la qual fem les següents operacions: Primer, un petit forat amb una agulla en un extrem (1 en la figura), la zona d’aquest forat es pot folrar prèviament amb paper d’alumini o algun material opac (la zona fosca de la figura). A continuació, a l’extrem oposat, fem un forat més gran (2 en la figura) que cobrim amb paper translúcid (vegetal). La llum entrarà pel forat petit i projectarà la imatge en el paper translúcid. Es pot fer un forat lateral per poder veure fàcilment la imatge que s’ha format.
També es pot observar a través d’un telescopi convenientment equipat amb filtres solars de gran qualitat. Si no volem utilitzar un telescopi es pot observar amb ulleres específiques d’observació solar o amb filtres de soldador més foscos (núm.14).
Font: ServiAstro (Universitat de Barcelona)
Dep. de Ciències