Ús didàctic del material multimèdia

Els nostres alumnes, nadius digitals, coneixen i utilitzen les xarxes socials com Facebook, Instagram, Twitter (en menor mesura) i d’altres que impliquen l’ús de material multimèdia, molt diferent però és el seu ús didàctic. És aquí on nosaltres com a educadors i acompanyants de l’aprenentatge, hem d’incidir i la tasca és ingent.

Un dels cavalls de batalla del nostre centre, ha estat, és, i em temo que serà, l’ús del correu corporatiu per a temes acadèmics. Per preparar la lectura obligatòria de 2n de batxillerat de Llengua Catalana, Terra baixa, vaig elaborar un document de word compartit al Drive en què havien d’elaborar dues preguntes sobre el llibre i les respostes. Vaig donar permís a tothom que usés el correu corporatiu, ho vaig explicar a classe, vàrem fer allà mateix una demostració projectant a el document. Doncs no hi ha manera: primer algú es va dedicar a escriure bestieses, (com que hi ha històrial es va veure que era l’infractor 😎 ), però és que a més em sol·licitaven permís d’edició des d’altres correus. Algú a més no havia entès què és el treball cooperatiu i em deia: “Si ho penjo allà, els meus companys, s’ho poden copiar”. No havien entès que era per preparar-se per a l’examen.

També els documents compartits són una eina excel·lent per fer treballs en grup, quan no es poden reunir físicament.

Quant als blogs o pàgines web són eines excel·lents per a fer-se el material d’estudi. Ja que a part d’apunts escrits, poden inserir vídeos, presentacions… i arxivar i estructurar el seu coneixement.

A primer de batxillerat tenim el problema que només tenim dues hores de llengua catalana, és molt poc temps per treballar per tots els continguts del curs i les dues lectures obligatòries. Aleshores, l’elaboració d’un petit vídeo amb la lectura d’un poema per part de cada alumne, fa que puguin tenir al seu abast tota l’antologia poètica. I com a professora em permet avaluar la part oral de lectura, dicció, entonació, expressió…

Per al treball de competències, i no solament les digitals, l’ús dels materials multimèdia facilita les tasques, aquí és on entra la competència digital docent, i on crec que hi ha hagut un gir copernicà en educació. Fins ara, i jo encara tinc força aquest xip, l’ensenyament es basava en continguts, ara hem d’anar al concepte de competència i, en el meu cas la lingüística, és per aquest motiu que els materials multimèdia poden ser útils per crear un aprenentatge significatiu per part dels estudiants i també, perquè no, del mateix professorat. Tots estem en continu aprenentatge: professors i alumnes.

Per acabar vull fer referència a les llicències per compartir els treballs i conscienciar-nos i conscienciar els alumnes de la importància de la propietat intel·lectual. Aquest vídeo de la plataforma vimeo, malgrat que és en anglès, és prou aclaridor.

[vimeo]https://vimeo.com/13590841[/vimeo]

Aquest article s'ha publicat dins de Curs, General i etiquetat amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.