Actualment, hem pogut veure com la tecnologia ha anat entrant a les escoles. Poc a poc els llibres de text es van canviant per les tauletes, les pissarres de guix per les pantalles digitals, les llibretes pels portàtils. Les conseqüències poden ser molt diverses, des de la desaparició dels llibres de text a la dependència de la tecnologia.
El que és evident, és que la tecnologia cada cop es més necessària en la nostra educació ja sigui per veure vídeos explicatius, pàgines web de suport de l’estudi, eines de treball… i per tant cada cop està més present.
Hi ha centres on s’ha intentat aplicar i la idea no ha acabat de triomfar, d’altres que prefereixen mantenir-se a la part tradicional amb els llibres de text i d’altres que han aconseguit tenir un èxit rotund. Tanmateix, de cara al futur el més possible és que tots acabin aplicant aparells tecnològics.
Una de les
preguntes que es fa la gent és si l’alumnat es distreu amb facilitat a l’haver de fer les tasques d’estudi amb l’ordinador, la tauleta o altres aparells. Hem investigat i la resposta és que sí que es distreuen. Ens hem adreçat a estudiants de centres educatius on es fan servir aquests recursos i ens diuen que al tenir-lo diàriament, al final t’acostumes i ja no estàs tan pendent de buscar coses que no tocarien; tot i que reconeixen que sempre tens el teu moment on t’acabes entretenint buscant coses que no serien les més adients per buscar a l’institut.
Un altre dels inconvenients, però, seria qui paga aquest material, ja que hi hauria famílies que no s’ho podrien permetre, i en cas de robatori o pèrdua, de qui seria la responsabilitat, la qual cosa pot complicar la gestió dels centres. També és una incògnita si s’hauria d’utilitzar en totes les assignatures o només en algunes determinades.
Els avantatges, en canvi, en són molts. Tens moltes facilitats per poder buscar informació requerida a la classe; tens molt a l’abast les respostes als dubtes que poden ser plantejats, en qüestió de segons; tens una alternativa més lleugera al pes que ara carregues, ja que els llibres serien digitals.
La gran pregunta, però, és: quin paper tindran els i les docents en el futur si realment s’acaba imposant tota aquesta tecnologia de manera generalitzada a tots els nivells del sistema educatiu?
Hugo i Martí