El concepte Design Fiction, entès com l’ús del disseny i de la ficció com a mitjans per a obrir espais de discussió i reflexió sobre els futurs que volem, ofereix un potencial innovador en l’àmbit educatiu per generar contextos evocatius on explorar diferents possibilitats creatives i imaginatives amb l’alumnat en la realització de projectes vinculats a disciplines STEAM. Per descriure i reflexionar els potencials d’aquest enfocament, presentem els resultats del projecte “Mapes de llocs que encara no existeixen” realitzat amb la col·laboració dels grups de 3r i 4t de primària de l’Escola Ferrer i Guàrdia, la Sala d’Art Jove i l’Ateneu de Fabricació de Ciutat Meridiana.
El projecte tenia l’objectiu de co-crear amb l’alumnat una sèrie d’objectes del futur que relatessin llocs del barri que encara no existeixen permetent reflexionar sobre els múltiples futurs possibles del barri i el rol dels nens com a agents de canvi. Per dur-ho a terme, hem treballat amb l’alumnat al llarg de 6 sessions les diferents etapes del procés de creació, utilitzant tècniques pròpies del disseny, de la narrativa de ficció i de la fabricació digital. Com a resultats s’han generat una sèrie d’objectes del futur impresos en 3D, un joc de cartes, uns relats audiovisuals i s’ha produït un espai per a reflexionar sobre el passat, el present i el futur del barri i investigar sobre els imaginaris de futur dels nens i nenes.
Per a descriure aquest procés i oferir eines pràctiques a aplicar a l’aula, en la xerrada introduirem el concepte Design Fiction i el seu potencial en l’àmbit educatiu. Successivament, exposarem el treball realitzat a l’escola, les tècniques utilitzades i els seus resultats. Finalment, traçarem unes reflexions metodològiques sobre els límits i potencials de l’enfocament utilitzat i la seva aplicabilitat en altres contextos.