Amb la participació del campió Melcior Mauri, “Quèquicom” explica perquè la bicicleta és la màquina perfecta. Consumeix 40 vegades menys que el cotxe i la seva fabricació estalvia 100 vegades més energia que l’automòbil. És també el mitjà de transport urbà més ràpid en distàncies inferiors als 8 km. I, a més, el seu ús és saludable.
Pere Renom participa en la classe de spinning (bicicleta estàtica) més multitudinària del món per constatar els beneficis sobre el sistema cardiovascular d’aquest esport. Més tard s’inicia en la bicicleta de muntanya (BTT) amb Israel Núñez, 6 vegades campió d’Espanya i campió de la Titan Desert. La BTT és una modalitat molt explosiva i tècnica pel fet que es practica en terrenys molt irregulars. Israel Núñez dedica molt temps a la muntanya per conservar la tècnica, però la major part de l’entrenament el fa a la carretera, on treballa la resistència. La carretera és la disciplina reina del ciclisme esportiu. I un dels grans ciclistes catalans dels últims temps és Melcior Mauri. Especialista en contrarellotge i bon rodador, Mauri va aconseguir 52 victòries com a professional. Sap què és posar el cos al límit. El premi a aquest esforç és que, de vegades, s’aconsegueix ser l’esportista perfecte damunt la màquina perfecta.
Marc Boada explica la relació entre els plats, els pinyons, la potència i la distància que recorre la roda per cada volta de les cames. La pedalada té un punt mort que resta eficiència a la bicicleta i pot causar lesions als genolls. Un inventor espanyol ha resolt aquest problema amb l’anomenat sistema rotor. S’elimina així una de les poques contraindicacions que podria tenir el ciclisme com a exercici físic molt saludable. L’únic risc és perdre l’equilibri i, curiosament, com més corre, més estable és la bicicleta. Això és el que els costa més d’entendre als nens quan comencen a anar en bicicleta.
Marc Boada demostra a plató l’efecte giroscòpic, que fa que un cos en rotació tendeixi a mantenir l’orientació del seu eix en l’espai. Això fa que una baldufa s’aguanti dreta encara que es mogui el terra i explica també que una motocicleta continuï la seva trajectòria fins i tot quan el seu pilot ha caigut.
Melcior Mauri descriu com han evolucionat les bicicletes de competició des dels anys 80 fins a l’actualitat. La bicicleta és el mitjà de transport mecànic energèticament més eficient, no emet gasos ni fa soroll.
El reporter Pere Renom repassa l’evolució d’aquest vehicle amb enginys com el cèlériphere, la draisina, el velocípede o el bicicle fins a la bicicleta pròpiament dita: tant de passeig com de competició.
Deixa un comentari