SESSIÓ 4: INTERNET
En aquest mòdul es pretén descobrir un seguit de propostes, recursos, idees, activitats, maneres de treballar… etc, que us siguin útils per treballar amb l’Internet a l’aula amb els vostres alumnes…
Aquí teniu quatre reflexions d’en Manuel Àrea, Catedrático de Didáctica y Organización Escolar. Tecnología Educativa. Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación. Facultad de Educación. Universidad de La Laguna. Islas Canarias.
“La escuela del siglo XXI: la tecnologías digitales, la crisis del modelo expositivo de enseñanza y el nuevo papel de los docentes”
- És evident, i ningú actualment posa objeccions al fet que les TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) entrin en les escoles i es converteixin en part del paisatge quotidià de la vida escolar. Endarrere han quedat les pors i recels de molts docents que sota els arguments que la tecnologia fomentava l’individualisme, la distracció o la incomunicació de l’alumnat, proclamaven el seu rebuig al fet que els ordinadors estiguessin presents en les aules. Avui dia, tots els agents educatius (les autoritats educatives, les famílies, els professors, els equips tècnics,…) reclamen i defensen la necessitat que els ordinadors s’integrin i s’utilitzin en els processos d’ensenyament i aprenentatge.
- Les TICs no tenen efectes màgics sobre l’ensenyament i l’aprenentatge. Amb això vull indicar que no pot creure’s, de forma ingènua, que pel senzill fet que un docent utilitzi la tecnologia amb els seus alumnes, aquests aprendran de forma més motivada, amb major entusiasme i que el seu rendiment augmentarà de forma notable.
- Quan els ordinadors entren en les aules el repte i el desafiament a curt i mig termini és canviar el model educatiu que es posa en pràctica i això representa un nou model de professionalitat docent. Tradicionalment l’ensenyament s’ha entès com un procés de transmissió d’informació del professor cap a l’alumne.
- Un professor, avui dia, més que un transmissor de coneixements ha de caracteritzar-se per tutorizar i guiar el procés d’aprenentatge de l’alumne, és a dir, ha de ser un mediador de la cultura. S’ocuparia de planificar un procés educatiu obert, flexible, amb fonts actuals, variades, clares, motivadores,utilitzant una metodologia interactiva i cooperativa de treball.
Per llegir-lo tot sencer…
Objectius
- Trobar a Internet informació per crear activitats a l’aula.
- Com presentar recursos als alumnes.
- Donar idees per treballar amb Internet a l’aula.
- Possibilitar la participació en diferents activitats educatives a Internet.
- Donar informació sobre diferents recursos telemàtics útils al professorat.
- Comentar diferents models de treball amb Internet.
Continguts
- Com presentar els recursos als nostres alumnes
- On trobar recursos web.
- Exemples d’organització dels recursos web.
- Idees per treballar a l’aula
- L’Agència de viatges, Anem de compres per la xarxa, Bàsquet, Fútbol, Metamorfosis, Amb 10 clics,…
- Participem en projectes
- Formiga matemàtica, Volta al mon amb les matemàtiques, Valors en joc, L’atles de la diversitat, El món dels llibres, Bitantart. Un viatge virtual a l’Antàrtida…
- Models de treball en Internet
- Caceres del tresor
- Viatges virtuals
- Webquest
- Jocs per pensar
- Recull de jocs per fer pensar als nostres alumnes.
PRÀCTICA 1
Com presentar els recursos als nostres alumnes
1. On trobar recursos web
La xarxa està plena de pàgines web que podem fer servir a les nostres classes, podem trobar de tot, però el més difícil es trobar-les…Descobrir aquelles webs adequades al nivell dels nostres alumnes ens pots costar força estona. Imaginem que volem trobar una web adequada als nostres alumnes de 4t de primària que ens expliqui, per exemple, la vida dels monos. Si anem al google i posem monos ens surten més de tres milions de webs…com seleccionar la nostra, hem de anar obrin una a una… es una feinada quasi impossible ! Per sort tenim webs on recullen i classifiquen webs educatives.
Per exemple:
Bloc de Carme Barba on diàriament publica dues o tres webs molt interessants per les nostres pràctiques educatives. A la part dreta del bloc trobem una relació de categories on estan classificades totes les webs aparegudes.
Web de la Comunitat catalana de WebQuest on podem trobar un recull de webs classificades per àrees.
Directori d’enllaços ordenats per categories classificades jeràrquicament. Pretén accelerar les cerques de gent relacionada amb món de l’ensenyament, tant docents, com alumnes, mares, pares i altres.
Web del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya
Web educatiu del Govern de les Illes Balears. Cliqueu a recursos en el menú superior.
Web del Ministerio de Educació y Ciencia. Programa per a la integració de les tecnologies d’informació i comunicació en l’àmbit escolar
Web del grup DIM on podem trobar bones pàgines web.
Unes quantes pàgines web recomanades
Matemàtiques
- Usa el coco
- Coordenades d’un punt del pla
- Mesurem objectes
- Àrea
- L’enciclopèdia britànica
- Super saber
Socials
- La paret de les auques
- “Galeria de gráficos elmundo.es”
- Les MUDs de socials per primària
- La web de les ciències socials
- Mapes flash interactius
Naturals
- Salvem la Terra
- Galeria de minerals
- Espiadimonis i libèl·lules
- Les MUDs de naturals per primària
- El planeta aigua
Llengua catalana
Per trobar imatges
Fem una pràctica
Escriure un article on surti l’adreça de quatre webs per treballar el tema (ex: “dels micos amb alumnes de 4t”).
PRÀCTICA 2
Com presentar els recursos als nostres alumnes
És molt necessari presentar les activitats que han de desenvolupar els alumnes de manera ordenada, atractiva, clara… i sobretot motivadora.
S’ha de ser conscients que depenent de la manera en que es presenti una situació educativa, més o menys atractiva, del grau d’interès que desperti en els alumnes, farà que s’impliquin activament o no en el desenvolupament de l’activitat.
2.Exemples d’organització dels recursos web
Principalment podem presentar les activitats als nostres alumnes de dues maneres….
- 1. En format web: si sabem fer pàgines web, podem presentar les feines pels nostres alumnes d’una manera bonica, motivadora…

Els Matemàtics volen ser uns fulls de repàs de les matemàtiques amb els ordinadors. Estan pensats per desenvolupar-los en una sessió de classe. L’objectiu es sencillament pepassar, repetir, aprendre de memòria.
- 2. Amb un processador de textos: aquestes presentacions es poden fer de la mateixa manera amb un senzill processador de textos…
També podeu desar el treball que heu preparat amb el processador de textos en format web. Així podreu assegurar que els vostres alumnes no modifiquen involuntàriement la vostra presentació. Podeu veure l’exemple.
Fem una pràctica
Es tracta de fer dos ARTICLES on sortin els diferents recursos que s’han après anteriorment, presentats en format video, powerpoint….
TICA 3
Idees per treballar a l’aula
L’objectiu d’aquesta pràctica és donar unes quantes idees sobre activitats per realitzar a l’aula d’informàtica….

Exercicis diversos pensats per a una sessió de treball a l’aula o al racó d’informàtica.
L’agència de viatges
En l’actual cultura de l’oci, cada cop es destina més temps a la preparació de viatges de cap de setmana o bé de vacances. Per tant, seria bo que a l’escola s’incorporés a l’hora de treballar les àrees de llengües, matemàtiques, plàstica, educació física i, evidentment, a les de coneixement del medi.

La NBA està organitzada en quatre grups anomenats divisions A cada divisió hi ha 7 equips. Amb els alumnes de la classe, fareu quatre grups. Cada grup s’encarregarà de buscar les dades d’una divisió. Haurà de buscar els noms dels equips, trobar l’escut de cada equip i també la fotografia d’un dels seus millors jugadors. Agrupareu totes les fitxes i fareu un gran mural.

Es tracta de fer un full informatiu amb les adreces web dels clubs de futbol de la lliga Espanyola a primera divisió. S’utilitzaran cercadors web, Google, Yahoo, Altavista, etc., per localitzar les adreces oficials dels clubs, visitar les webs i capturar-ne l’escut de l’Entitat.

Cada vegada més s’utilitza la gran xarxa per comprar còmodament des de casa. Es poden comprar llibres o reservar-ne a les biblioteques; comprar les entrades del cinema, teatre o concerts; també podem adquirir el menjar, els mobles o la televisió. “Anem de compres per la xarxa” vol ésser un treball per conèixer la possibilitat de comprar, d’omplir el carret de la compra, etc.
Es tracta de triar una d’aquestes idees i desenvolupar-la vosaltres mateixos com a alumnes. Després fer un breu comentari sobre l’activitat al bloc del curs a l’ARTICLE de la pàgina d’inici.
SESSIÓ 5: INTERNET
Participem en projectes
Els projectes telemàtics són una manera innovadora de treballar el currículum en què els rols de l’alumnat i del professor són diferents dels que habitualment es desenvolupen a l’escola. Seure en una cadira i esperar a veure que diu la mestra, copiar del llibre o la pissarra i deixar la ment en blanc, són actituds i situacions que no són vàlides en la dinàmica del procés d’aprenentatge que aquí es planteja.
Anna Pérez, Sabina Redondo. Projectes telemàtics a l’educació primària: un recurs per transformar l’escola. dossiers did@ac-TIC’s.nº1 Editorial UOC.
Els projectes telemàtics d’iEARN-Pangea
iEARN són les inicials que designen la International Education and Resources Network (Xarxa Internacional d’Educació i Recursos). Es tracta d’una organització sense ànim de lucre que, des del 1989, fomenta la realització de projectes telemàtics cooperatius entre centres d’ensenyament d’arreu del món.
Entre els seus objectius, cal destacar el foment de les relacions d’amistat entre professorat i alumnat de diferents comunitats, basades en el mutu coneixement i el respecte.
Per assolir aquesta fita, iEARN promou l’ús col·laboratiu de les TIC i ofereix a la comunitat educativa un ampli ventall de projectes i recursos.
Alguns dels seus projectes:
Els partits entre el Barça i el Madrid han creat, des de sempre, un conjunt de sentiments i posicionaments periodístics, polítics, etc. Aquest projecte pretén que l’alumnat del cicle superior de primària i el d’ESO tingui una opinió critica sobre el futbol professional que es difon a través dels mitjans de comunicació, i que reflexioni sobre les actituds i valors que s’hi transmeten. Es promou que s’analitzi el comportament dels jugadors, arbitres, públic i de la societat en general davant aquest fenomen mediàtic, més enllà d’un encontre esportiu. També es proposa que l’alumnat reflexioni sobre la pròpia pràctica esportiva.
Aquest projecte proposa que els grups participants facin una descripció d’una obra d’art, una escultura, el detall d’una façana, mobiliari urbà, una font, etc., que es trobi en un espai obert i públic de la seva localitat, i adjuntin una fotografia. També inclou un joc en el què es tracta d’endevinar alguna dada relacionada amb una obra d’art pública, a partir d’unes pistes que es donen. Edats: 10-18 anys, educació primària i secundària.


Altres projectes telemàtics


PRÀCTICA 5
L’objectiu d’aquesta pràctica és fer un cop d’ull a un seguit d’activitats d’aprenentatge basades en Internet. Aquestes activitats us poden ser molt útils segons el tipus d’objectius que us proposeu. Val la pena conèixer-les.
Models de treball en internet
- Lesson plans
- Les caceres del tresor
- Els viatges virtuals
- Les WebQuest
Lesson plans
Són activitats d’aprenentatge, que a vegades, constitueixen unitats didàctiques completes, molt pràctiques, molt concretes i de curta durada. En general, fan referència a recursos d’Internet que els alumnes consultaran per dur a terme l’activitat.
Solen tenir els apartats següents:
- Títol o nom de l’activitat
- Descripció breu
- Autors, adreça electrònica, data de realització
- Àrea curricular
- Curs al qual va dirigida
- Nombre de sessions (temps) que se suggereix utilitzar
- Participants
- Infraestructura necessària: ordinador connectat a Internet, etc.
- Materials necessaris: accés a determinades pàgines d’Internet, llibres…
- Objectius educatius que es pretenen
- Descripció de les activitats que han de dur-se a terme i proposta de temporització: activitats inicials, activitats principals, activitats de síntesi, activitats de reforç…
- Criteris d’avaluació
- Altres activitats complementàries que poden fer-se
- Connexions interdisciplinàries amb altres matèries
- Bibliografia i altres enllaços d’interès
- Descriptors de l’activitat
Extret d’un article de Pere Marqués i Graells
Exemples:
Per saber-ne més, llegiu l’article sobre les Lessons Plans
Les caceres del tresor
Una caça del tresor (en anglès, Treasure Hunt, Scavenger Hunt o Knowledge Hunt, de les tres formes es coneix) és una d’activitat didàctica molt popular entre els docents que utilitzen Internet a les seves classes.
En essència, una caça del tresor és una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les quals els alumnes busquen les respostes.
Al final, s’acostuma a incloure la Gran Pregunta, la resposta de la qual no apareix directament a les pàgines web visitades i exigeix integrar i valorar allò que s’ha après durant la recerca.
Les caces del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i per practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació i amb l’accés a la informació a través d’Internet.
Per saber-ne més podeu visitar la pàgina web següent de les Caceres
Els viatges virtuals
Els viatges virtuals constitueixen una altra estratègia interessant per integrar els recursos d’Internet a l’aula. Els VFT, Virtual Field Trips o Internet Field Trips, com o se’ls coneix en anglès, són la millor forma de viatjar exceptuant els viatges autèntics, naturalment!
Es poden utilitzar de tres formes:
- Abans d’un viatge real, per preparar els estudiants per a les aventures reals que viuran. El professor/a ho aprofita per introduir els principals punts d’interès als quals vol que els estudiants parin més atenció.
- També es poden utilitzar després d’un viatge real per reforçar els conceptes apresos i com a llibre de records.
- Però també poden constituir viatges únics. El viatge autèntic i veritable consisteix a visitar diferents llocs d’Internet.
Aquest tipus de viatges us permet arribar on potser mai no podríeu anar físicament:
- Als llocs més llunyans i exòtics del planeta.
- Al fons dels oceans.
- A l´espai.
- A llocs de difícil accés per a alumnes, com per exemple: centrals nuclears, seus d’organismes com l’ONU, la NASA…
- Llocs impossibles, per exemple: a l´interior de la matèria a partir de filmacions dels microscopis existents més potents.
- En el temps per estudiar una antiga civilització…
I sense cap limitació d’horaris, des de l’aula o des de casa, cadascú al seu ritme, segons els seus interessos, i tornar-hi cada vegada que vulgui.
Els creadors o els planificadors d’aquests viatges han d’escollir un destí i planejar el recorregut fins a arribar als llocs que els alumnes hauran de visitar. Aquests llocs (pàgines web) han de ser prèviament seleccionats amb rigor i han de ser revisats i supervisats pels professors.
S’ha d’aconseguir que els estudiants sentin que estan visitant realment el lloc i, per a això, heu d’incloure imatges, vídeos, gràfics, simulacions, animacions, sons, etc. Tot allò que pugui ajudar a crear aquest efecte de visita real.
Els llocs seleccionats, a més, hauran d’enriquir l’estudi d’un tema o d’un assumpte específic del pla d’estudis, a les àrees de llengua, música, art, matemàtiques, ciència, geografia, etc.
Aquests viatges o visites poden contribuir a obrir l’aula al món, i l’alumne/a ha de sentir més intensament que en forma part.
Els mestres i els professors poden trobar llocs web amb llistes de viatges virtuals i poden començar a crear les seves pròpies bases de dades amb els llocs que vagin descobrint en la seva navegació per Internet.
Des d’un punt de vista constructivista, els VFT correctament seleccionats proporcionen als nens noves experiències rellevants per mitjà de les quals poden construir i ampliar els seus coneixements.
Per tant, els professors han de triar els VFT que siguin rellevants per a les vides de nens i joves, que satisfacin les seves curiositats naturals, despertin el seu pensament i els proporcionin sensacions gratificants. La curiositat i les sensacions positives, alternament, poden servir per motivar els nens a descobrir i a desenvolupar conceptes nous i interessants.
També els alumnes poden planejar els seus viatges virtuals com a part d’una tasca d’investigació quan ja poden començar a utilitzar l’Internet de forma independent. Això els ajuda a ampliar els coneixements, entendre millor el tema que estan treballant i, alhora, adonar-se de la importància de la tecnologia com a recurs.
Exemples:
- La transició
- Viaje al Africa
- Viatge per Internet
- Art i societat: viatge al llarg de la història
- Federico Fellini
- Buster Keaton
- Viatges virtuals
Per saber-ne més… http://www.eduteka.org/ViajesVirtuales1.php http://www.eduteka.org/ViajesVirtuales2.php
LES WEBQUEST
Una WebQuest és una estratègia d’investigació guiada amb recursos d’Internet que té en compte el temps de l’alumne/a. És un treball cooperatiu en què cada persona és responsable d’una part. Obliga a la utilització d’habilitats cognitives d’alt nivell i prioritza la transformació de la informació.
- Investigació guiada: navegar per Internet, en l’àmbit educatiu, pot ser, més ben dit, ha de ser, un procés de recerca d’informacions valuoses i significatives per a la construcció del pensament. A Internet els alumnes troben un ambient atractiu, interactiu i molt ric. Però també troben un ambient favorable a la dispersió, on poden perdre’s en un mar de dades sense cap rellevància i que no afegeixen qualitat pedagògica ni justifiquen l’ús d’Internet a l’aula.
Les WebQuests us ajuden a trobar a Internet continguts de qualitat, adequats al nivell dels vostres alumnes i a les vostres expectatives pedagògiques.
- Tenen en compte la rendibilitat del temps de l’alumne/a: una bona WebQuest facilita els recursos i els suports adequats en el moment necessari perquè els alumnes pugin dedicar més temps a la construcció del seu propi coneixement.
- Treball cooperatiu: Les bones WebQuests han estat dissenyades amb la convicció que s’aprèn més i millor quan s’aprèn amb els altres, i que els aprenentatges més significatius són el resultat d’activitats de cooperació.
Les WebQuests ajuden els nens a desenvolupar estratègies de treball col·laboratiu, però sense deixar d’assegurar l’esforç i el compromís individual de cadascú.
- Prioritza la transformació de la informació: Les WebQuests ajuden a desenvolupar les capacitats de recerca, de selecció, de comparació, de presa de decisions, de saber argumentar, de treure conclusions, d’organitzar i de transformar la informació.
On trobar WebQuest?
Actualment, podeu trobar diversos portals on recullen llistes de WebQuests. Aquí se n’han seleccionat uns quants.

Fem una pràctica
Has de buscar una cacera del tresor o una WebQuest relacionada amb un dels temes que estiguis fen amb els teus alumnes i fer-lis desenvolupar. Després fes un article amb algun d’aquest recurs.
Jocs de pensar
“…és més útil descobrir, investigar, conjecturar, deduir, etc. situacions que se’ns proposen diàriament que no perdre el temps fent unes activitats automàtiques que poden ser fetes per aquests éssers mecànics que tenim a l’abast i que podem aconseguir per un preu econòmic” (Lluís Segarra. Matemàgica)
Els jocs per pensar són tots aquells jocs que obliguen als nostres alumnes a descobrir, investigar, conjecturar, deduir,…

- avançar una casella, aquest moviment l’anomenarem “lliscament”,
- saltar per sobre d’un animal de l’altre tipus si la casella immediata de darrera és buida, ocupant aquesta. És un salt com el d’una fitxa normal del joc de les Dames.
Ja hem dit que el nombre de granotes i de gripaus pot variar. Inicialment proposem que intenteu solucionar el problema amb 3 granotes i 3 gripaus, tal com està plantejat a l’esquema anterior. Després podeu practicar amb més quantitat d’animals.
Extret de la web Calaix+ie d’en Joan Jareño.
Encara que aquesta activitat es coneix amb el nom de Torre d’Hanoi o Torres d’Hanoi, sembla que originàriament es coneixia com el Problema de les Torres de Brahma, degut a aquesta llegenda.
Al costat del riu Ganges, el riu sagrat de l’Índia, s’aixeca la ciutat de Benarés. Hi ha una llegenda que explica que al Gran Temple, sota la cúpula que assenyala el centre del món, Déu va posar una safata d’argent amb tres pals diamantins. Durant la creació Déu va posar 64 discs d’or de diàmetres diferents i apilats de més gran a més petit. Aquesta és la torre de Brahma. Dia i nit els monjos del Temple van passant discs d’un pal a un altre d’acord amb les estrictes regles de Brahma:
- Només es pot moure un disc cada vegada.
- Mai un disc pot ser posat a sobre d’un de diàmetre més petit.
- Quan els 64 discs hagin estat transferits a un altre dels pals la Torre, el Temple i els brahmans es convertiran en pols i, amb un gran estrèpit, el món desapareixerà.
Queda molt per a la fi del món?
Joc tret de la web Calaix+ie d’en Joan Jareño.

Solitari Joc de la família dels solitaris. Consisteix en agafar una bola i saltar per damunt de l’altre, així s’aconsegueix que desaparegui. L’objectiu del joc és que quedi una sola bola. Vinga, ànims i sort!

Treupeça Distret joc per pensar una bona estona. A més nivell, més hauràs de pensar. Has de treure la peça vermella amb el mínim de moviments possibles… Tret de jocs web en català.

Encaixa Un joc força distret. Has de reconstruir un quadrat amb un munt de peces. Bé, el nombre de peces el pots triar, a més peces més difícil. Tret de jocs web en català.

Fullboard Un bon joc per pensar. Fullboard, així és com es diu aquest joc. Hauràs de passar per tots els quadres del joc per poder anar al següent nivell. Tret de jocs web en català.

El tres en ratlla Altrament dit Tic, tac, toe. Amb uns excel·lents gràfics, acurats i divertits. El joc no cal explicar-lo, doncs la mecànica és força senzilla. Tret de jocs web en català.
Per trobar més jocs:
Fem una pràctica
La pràctica consisteix en estar una bona estona jugant a aquests jocs propossats! Podeu fer un escrit reflexió sobre aquesta pràctica a l’article de la sessió 5.
Hola Jordi, no sé si el comentari s’ha de fer aquí o no…
Bé, els jocs estan força bé, he jugat el de comptar i no és fàcil. Per tenir com a recurs per treballar l’habilitat i càlcul mental està molt bé.
A més he trobat interessant de posar un enllaç de la pàgina dels jocs web en el blog perquè poden servir per treballar en dies de pluja.
El link que m’ha anat de conya és el de l’escola oberta. De fet, ja el coneixia però no l’havia remenat a fons. De l’àrea d’educació física hi ha un treball molt interessant per treballar els valors i a més et donen els ítems per poder-ho avaluar de forma entenedora i senzilla. Gràcies!!!!
Hola nois!!!
He estat una estoneta jugant!!!Deu ni dó alguns són difícils i cal estar concentrat. Penso que són massa complicats pels infants i potser seria com una vàlvula d’escape pel mestre.
Montse
Jo també trobo que són massa complicats al menys pels més petits. Per cert, saps algun programa senzill per poder treballar el nom personalitzat dels nens de cada classe . Ex relacionar nom-foto, nom-cognom, nom lletra pal.lletra lligada etc… Gràcies