Objectius
Aquestes sessions giren al voltant del treball amb diferents tipus de textos utilitzant les TIC. Es parteix del llistat de textos que apareix en els nous currículums de primària i que fan referència a la funció que tenen. És dins d’aquest context que es pretén:
- Reflexionar sobre els avantatges de treballar els diferents tipus de textos utilitzant les TIC.
- Donar a conèixer i proposar activitats de textos que serveixen d’eina de referència.
- Donar a conèixer i proposar activitats de textos que expliquen.
- Donar a conèixer i proposar activitats de textos que impliquen interaccions verbals.
- Donar a conèixer i proposar activitats de textos que tenen la intenció de convèncer o fer actuar.
Continguts
Els continguts que es volen treballar serien:
- Avantatges de l’ús de les TIC en les activitats de lectura i escriptura de textos.
- Definició del tipus d’activitats sobre textos que podem fer utilitzant les TIC.
- Activitats que podem trobar a la xarxa per a treballar les diferents tipologies de textos.
- Producció d’activitats de diferents tipus de textos utilitzant diferent programari.
SESSIÓ 6
PRÀCTICA 1
1.Justificació de l’ús de les TIC en el treball de diferents tipologies de textos
Tipus d’activitats
Primer de tot ens caldria diferenciar dos grans tipus d’activitats que podem fer utilitzant l’ordinador:
- Obertes.
- Tancades.
Evidentment, hi podríem afegir les activitats guiades (tipus WebQuest i caceres del tresor) que serien un entremig.
Entenem per activitats obertes aquelles activitats de creació on qui les fa decideix el que vol fer i ho fa. És aconsellable fer-les en parelles o en grup facilitant, d’aquesta manera, compartir els coneixements i el treball en equip. Seria una activitat oberta fer un un diari de classe, per exemple.
Les activitats tancades serien aquelles activitats que trobem ja elaborades, que requereixen una resposta única per part de qui les fa i que se n’obté una resposta immediata. Els alumnes les poden fer sols. En aquest grup hi entrarien, entre d’altres, les activitats JClic.
Quan parlem de treball de textos a l’aula, cal tenir en compte les activitats d’anàlisi i les de producció, a l’hora de programar.
Avantatges de l’ús de les TIC
Pel que fa a les activitats obertes:
- El resultat és més polit.
- Es poden fer correccions en el text sense haver-lo de refer tot.
- No hi ha dificultat grafomotora.
- Tens a l’abast un munt de recursos als quals pots accedir-hi de manera immediata (biblioteca virtual, bancs d’imatges,…)
- La correcció d ela lletra així com el correcte visionat del text, faciliten la lectura.
En les activitats tancades podem citar:
- L’alumne rep immediatament resposta de la seva acció.
- Afavoreix l’autonomia.
- Estalvia feina als mestres.
PRÀCTICA 2
2.Textos que serveixen d’eina de referència
Serien aquells textos que utilitzem com a base per a fer altres coses. Aquest seria el cas del diccionari que ens ha de servir per conèixer el significat de les paraules que trobem en un altre text (oral o escrit).
Recursos a la xarxa
A la xarxa trobem els diccionaris virtuals.
Si anem a l’escriptori de l’EDU365 podem utilitzar el DIDAC.
Recordeu que cal ser usuari i tenir la contrasenya per entrar-hi (podeu fer servir la de l’Xtec)
Utilitzeu la possibilitat de buscar paraules en el DIDAC en aquestes dues propostes d’activitats tancades que segueixen.
- Doneu una ullada a aquesta la Biblioteca d’aplicacions lèxiques, a l’apartat de Cicle Superior, on us proposen un munt d’activitats interessants per a fer amb el DIDAC adreçades a aquest cicle.
- Una altra aplicació, Muds de Mots, que trobareu a la xarxa i on és important utilitzar el vocabulari de manera precisa. Les activitats estan agrupades en 4 nivells de dificultat (inicial, bàsic, intermedi i superior).
Per últim, entreu en aquest JClic i veieu la varietat d’activitats que ens proposa:
Propostes d’activitats
A la xarxa tenim una proposta molt divertida de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès, Apadrina una paraula on qui vol tria una paraula i l’entra amb l’objectiu que aquesta no es perdi. Podem proposar un munt d’activitats a partir d’aquesta idea. Aquí et donem algunes opcions:
- Demanar als nostres alumnes que preguntin a casa als seus avis paraules que deien quan eren petits i que ara no s’usen i fer-ne un diccionari.
- Triar paraules del Web de l’Escola d’Escriptura i buscar-ne el significat en el diccionari.
- Buscar sinònims a paraules d’aquest mateix Web.
Aquesta mateixa proposta la podríem fer de manera col·laborativa entre diferents escoles, creant un bloc, per exemple.
PRÀCTICA 3
3.Textos que expliquen
Són els textos que ens aporten informació sobre un objecte, fets, situacions,temes diversos. Entrarien en aquest apartat els llibres de text, les notícies, els reportatges,… Nosaltres ens centrarem en les notícies.
Recursos a la xarxa
Des de la xarxa podem accedir als diaris virtuals. Podem arribar a aquells d’àmbit més local: Diari de Girona que ens poden interessar per treballar notícies més properes als alumnes.
També podem accedir a diaris que abracen a un territori més ampli: Avui, que ens aportaran notícies segurament més conegudes per als nostres alumnes gràcies a la Televisió.
Una eina important seran els diaris adaptats als nois i noies com són El Periódico a l’escola i VilaWeb Diari de l’escola
També podem utilitzar el noticiari del K3 InfoK
Si voleu ampliar informació sobre el text informatiu centrat en la premsa escrita, podeu donar una ullada a
Propostes d’activitats
Podem parlar de dos tipus d’activitats al voltant del text informatiu: producció i anàlisi Pel que fa a la producció, són moltes les escoles que opten per a fer una revista escolar en format digital. En aquesta adreça en trobareu uns quants exemples.
Us recomanem:
Són propostes que utilitzen diferents opcions: pdf, htm, blocs,… Segur que en podeu treure idees per realitzar la revista de la vostra classe o de la vostra escola.
Penseu que si les notícies que elaboren els nostres alumnes, no són simples textos que es queden en el quadern de treball, sinó que els donem una funcionalitat, és a dir, serveixen per informar a altres persones, els estem dotant de significació. Al marge que, realitzar una revista telemàtica i que per tant surt de l’àmbit pròpiament escolar, serveix per donar a conèixer allò que estem fent a l’aula.
Les activitats que fan referència a l’anàlisi del text informatiu ens han de servir per conèixer més a fons les característiques d’aquest tipus de text i per tenir una actitud crítica.
Una primera activitat per treballar el text informatiu seria analitzar una notícia i elaborar-ne el guió: què? on? quan? a qui? per què? i com?, que després podrem utilitzar per escriure noves notícies.
Més endavant, podríem proposar als nostres alumnes que busquessin una mateixa notícia en diferents diaris i fer una comparació utilitzant una taula. I, a partir d’aquí, treure’n conclusions.
PRÀCTICA 4
4.Textos que impliquen interaccions verbals
És a dir, la intervenció de més d’un interlocutor. S’utilitza el discurs directe. En aquest camp trobaríem les entrevistes, les converses, el còmic,… Les nostres propostes giren al voltant del còmic.
Recursos a la xarxa
Per treballar el còmic és important no deixar de banda aspectes de llenguatge visual com la planificació i els punts de vista. Aquestes dues pàgines us poden ser útils:
També podeu consultar la pràctica 4 del mòdul 2 d’aquest mateix curs.
Si volem accedir a informació sobre diferents còmics del mercat podem anar a:
A la xarxa trobem una activitat molt interessant de creació de còmics. Els alumnes trien els elements que configuren el seu còmic de diferents opcions establertes: nombre de vinyetes, personatges, fons, bafarades,… I escriuen el text que s’han pensat. Un cop fet hi ha la possibilitat d’imprimir-lo.
Propostes d’activitats
Perquè tingueu una idea de les moltes possibilitats de treball que ofereix el còmic, us posem a l’abast diferents adreces on hi podeu trobar experiències dutes a terme en escoles.
Podeu mirar un petit vídeo de la videoteca digital de l’Xtec que es titula El còmic a l’escola on es mostren el procés que segueixen els alumnes de Cicle Incial d’una escola per elaborar el seu propi còmic.
I podeu donar un cop d’ull a aquestes tres propostes:
Ja veieu que el programari utilitzat és ben senzill. I el recurs d’utilitzar la fotografia per a les imatges, facilita molt la feina. De tota manera, si per a fer els dibuixos s’utilitzen editors gràfics (Gimp, Flash) que permeten treballar en capes i canviar la mida dels dibuixos (escalar la capa o el dibuix seleccionat), també ens pot estalviar feina, tot i que és més complexe. Tampoc podem oblidar que podem escanejar dibuixos fets sobre paper pels mateixos alumnes. En fi, les possibilitats són moltes.
Tot i que del treball de producció de còmic n’obtenim un resultat molt agraït, no oblidem de fer l’anàlisi. És a partir d’aquesta anàlisi que els nostres alumnes podran obtenir informació suficient que els ajudarà en l’elaboració del seu propi còmic. Per fer-lo, podeu demanar als vostres alumnes que portin aquells còmics que els agrada llegir. Podeu organitzar el treball per parelles o en petit grup i utilitzar una fitxa com la que us proposem.
PRÀCTICA 5
5.Textos per a convèncer o fer actuar
Són aquells que més que donar informació, tenen la intenció de produir un canvi cap aquella persona a qui va dirigit. Entrarien en aquest camp els anuncis, els cartells,…
Recursos a la xarxa
La publicitat és un text molt complex. Amb poc temps i poc espai s’ha d’intentar convèncer sobre un determinat producte al màxim de gent. S’utilitzen recursos visuals i lingüístics que han estat molt pensats pels publicistes per aconseguir uns determinats propòsits. És important que abans de treballar la publicitat a l’aula, en coneguem alguns d’aquests aspectes. Així, per a la nostra formació, podem visitar una pàgina, molt completa, adreçada als alumnes de secundària, que ja hem vist en la pràctica anterior, però aquesta vegada, l’apartat de publicitat:
En aquesta altra adreça s’explica la publicitat d’una manera entenedora per als alumnes de Cicle Superior. També hi podem trobar propostes d’activitats per a fer a l’aula.
En aquest web podem trobar unes propostes molt interessants al voltant d’un anunci d’una beguda de cola molt coneguda. Hi ha algunes activitats interactives.
Propostes d’activitats
La proposta de l’escola d’Alfés sobre la publicitat va merèixer el Primer Premi de la 3a convocatòria dels Premis CAC a l’Escola (2006). És un treball molt complet sobre publicitat dut a terme en un entorn d’escola rural. L’explicació de l’activitat ens dóna una idea molt clara dels aspectes treballats en anuncis televisius i gràfics (de revistes). No només s’han quedat en l’aspecte visual-plàstic de l’anunci i la creació d’eslògans, sinó que han anat més enllà inventant-se un producte i fent el reportatge informatiu d’aquest producte inventat. Tot plegat, invita als alumnes a fer una reflexió de la funció de la publicitat, i, en definitiva, a mirar la publicitat amb ulls crítics. Van crear tres vídeos d’anuncis i un d’informatiu:
– Anunci del Memoryton
– Anunci de la Goma TTT
– Anunci del Libre
Ja podeu veure que és un treball molt complet.
A partir d’aquí, us proposem dues activitats per a fer amb els vostres alumnes: una d’anàlisi i una altra de producció. Com a activitat d’anàlisi us proposem treballar un anunci de la xarxa. Podem utilitzar el de galetes que hem vist en l’adreça del web de l’EDu365, la publicitat, en l’apartat Què ens expliquen els anuncis?. Seria una activitat a realitzar amb tota la classe, utilitzant el canó, o bé per parelles. Com podeu veure, podeu treballar l’anunci que apareix al web i les tres versions de l’anunci per a la televisió que trobareu a l’apartat Nuestros anuncios.
Caldria que elaborèssiu prèviament un guió per tal que els alumnes no es perdin a l’hora de fer l’anàlisi. En aquest guió hi han de figurar aspectes com: l’eslògan, el logo, informació que dóna del producte amb text verbal i amb text visual, imatges que surten, què i com ens ho expliquen aquestes imatges, tipus i mida de lletres, empresa que fa l’anunci,… Teniu exemples de guions en les adreçes que heu consultat en l’apartat Recursos a la xarxa d’aquesta mateixa pràctica.
Aquest material també ens permet fer una activitat comparant les 4 versions de l’anunci.
Pel que fa a l’activitat de producció, us proposem fer un anunci de l’escola per a la campanya de pre-inscripció. Podem utilitzar el vídeo, la fotografia, el dibuix digital,… i la imaginació! Cal que hi figuri, com a mínim, imatge i text (eslògan).
EXERCICIS
Exercicis
Heu de presentar :
– Fer una programació sobre una activitat d’un dels tipus de text que heu vist en aquestes sesions, utilitzant les TIC i adaptat al curs que esteu treballant. Cal que hi figurin els objectius de les diferents àrees treballades, el procés de l’activitat, material i recursos (adreces internet, programari,…) que necessitareu, agrupament, nombre de sessions (màxim 5 sessions) i l’avaluació.
Utilitzeu aquesta fitxa
He fet el cómic a l’ escola i m’ ha agradat. Les altres activitats les he trobat complicades i no m’ hi he aclarat gaire.
La fitxa la vaig fer però no he sabut enviarte-la.
També voldria preguntar-te si saps algun programa per treballar el nom amb els més petits (relacionar nom-foto, nom-cognom. Ja t’ho vaig preguntar en algun lloc però ja no recordo a on.