“Entendiendo la Sinestesia como la unión de dos o más sentidos, encontramos que es un fenómeno que, entendido a un nivel subjetivo y metafòrico, es bastante común para la poblacion mundial. En la literatura, en la crítica de arte, o incluso, en la conversación diaria, abunda la metáfora comparativa para describir fenómenos sensoriales, probablemente, debido a la dificultat intrínseca de realizar una descripción “hablada” de un fenómeno sensorial con el cual se ha vivido desde el nacimiento, y que resulta una parte fundamental de la manera de percibir el mundo; dificultat que, se nos presenta de la misma manera para entender la “vision sinestésica” de una persona que haya nacido con esta condición, y no, que la haya adquirido tras una modificación accidental del córtex cerebral, u otras causas, lo que usualmente permite una introspección más detallada de una condición adquirida”.

FRANCISCO JAVIER GONZÁLEZ COMPEÁN, Tesis Doctoral: Tonalidad sinestésica: Relaciones entre la tonalidad de la música y del color a través de una propuesta personal. Editorial: Universitat Politècnica de València.

ACTIVITAT:

Audicions sinestèsiques i autobiogràfiques, l’autopista dels sentits.

La sinestèsia és l’assimilació conjunta o interferència de diversos tipus de sensacions de diferents sentits en un mateix acte perceptiu. Un sinestèsic (o sinestètic, o sinèsteta) pot, per exemple, escoltar colors, veure sons i percebre sensacions gustatives en tocar un objecte amb una textura determinada. No és una qüestió d’associació mental, sinó que el sinestèsic experimenta realment la sensació de sentir-lo.

L’activitat proposa un treball creatiu sobre la pròpia biografia a traves d’audicions “sinestèsiques” per prendre consciència d’aspectes positius i negatius i integrar-los com a veritables valors. Audicions “sinestèsiques”: Iron Butterfly, Antonio Carlos Jobim, Miles Davis, Jesie J, George Frideric Handel, Maurice Ravel, Ride.

Partint de l’idea de sinestèsia es proposen diferents audicions on els alumnes han de conectar amb diferents situacions de la seva pròpia biografia i posar la intenció i deixar que les mans posin la pintura. Un intercanvi creatiu entre el llenguatge musical i el visual.

 

OBJECTIUS:

– Expresar en diferents llenguatges de les idees, emocions i experiències que desvetllen les audicions.

– Valorar i respectar les produccions propies i dels altres.

– Elaborar produccions artístiques amb diverses tècniques i procediments a partir de la percepció sensorial, les experiències, la realitat, les idees i les emocions.

– Integrar com a veritables valors fets biogràfics.

 

DATA I DURADA DE L’ACTIVITAT:

3 sessions

MATERIAL I RECURSOS:

Materials:

Reproductor per les audicions i documentals.

Material plàstic per fer les produccions.

 

METODOLOGIA I DESENVOLUPAMENT:

S’introdueïx el concepte de sinestèsia a través del documental “sinestesia, la autopista de los sentidos”).

S’estableix debat amb el grup.

És visiona el documental “Xip multicolor” sobre la la peculiar història de Neil Harbisson, un cyborg sonocromàtic que hi veu en blanc i negre. Aquest porta un Eyeborg incorporat al cap que li permet escoltar els colors.

A partir de diferents audicions es proposa al grup obrir finestres al temps on apareguin escenes de la nostra vida inspirades per les audicions. Al posar aquesta intenció generem un tipus de vibració que entrellacin els nostres sentits. Ho dibuixem, pintem, narrem, etc… i ho compartim amb parelles i ho posem en comú en gran grup.