Valorar la diversitat i respectar la diferència

A U L A

  • Des de la tutoria es poden treballar les diferents opcions ideològiques, sexuals, religioses. http://www.xtec.cat/innovacio/coeducacio/pdf/aubenc.pdf
  • Els alumnes i el tutor elaboren un tríptic que reculli drets i deures dels alumnes. http://www.xtec.cat/centres/a8031711/alumnes/guia_alumne.htm
  • Preparació d’un conte d’un altre país i representar-lo amb les músiques, ambients,…
  • Treballar els diferents països de procedència dels alumnes: Situació, hidrografia, població, extensió,…
  • Àrea de llengua. Tipologia textual: Treball de receptes de diferents països. http://blocs.xtec.cat/receptes/
  • Fer làmines i murals sobre diferents aspectes de Catalunya i altres països: costums, festes, …
  • Visualitzar una pel·lícula/documental sobre les dificultats que tenen les persones que emigren. Fer-ne un debat.
  • Fer una xerrada sobre les diferents cultures que tenim a l’aula i potenciar un col·loqui.
  • Aprendre cançons modernes d’altres cultures.
  • Fer un mural on estiguin representats tots els països de l’aula i que cada alumne remarqui una cosa que vol donar a conèixer als altres.
  • Potenciar el treball cooperatiu perquè tots els alumnes es relacionin.
  • Ensenyar jocs diferents llocs del món. http://www.xtec.cat/~scapella/solidar/j.htm
  • Treballar contes d’arreu del món. http://www.xtec.cat/recursos/cultura/contes/arreu/
  • Treballar a les tutories la diversitat i la diferència com a valors positius.
  • Treballar la cançó de Mesclat  Com goses?  http://www.youtube.com/watch?v=8GueTHneL5Y i fer-ne una reflexió

C E N T R E

  • Presència de les diferents cultures al centre: llibres de diferents països a la biblioteca, músiques, imatges, pòsters…
  • Actuar contundentment davant d’agressions greus a qui és diferent.
  • Rètols informatius en llocs visibles del centre i de benvinguda en diferents idiomes
  • Fer una exposició dels països que tenim al centre: vestits, objectes…
  • Quan es fan activitats culturals fer que hi estiguin representades altres cultures.
  • Projecció de pel·lícules/documentals que tinguin en compte la diversitat.
  • Al menú del menjador del centre hi podem incloure algun àpat d’ altres països.
  • Potenciar una revista de centre on es debatin temes referents a la diversitat.
  • Murals de Sant Jordi: Posar la paraula amor en diferents idiomes.
  • Tenir en un lloc visible un gran mapa del món marcant els diferents països  d’origen que tenim al centre.

E N T O R N

  • Evitar les aproximacions folkloritzants a les altres cultures
  • Participació de totes les famílies nouvingudes i autòctones en actes i festes de l’escola i municipi
  • Activitats extraescolars que incloguin la diversitat cultural de l’alumnat.
  • Implicar a totes les famílies en la preparació dels vestuaris i decorats per a la representació d’ un conte.
  • Durant la setmana cultural que els pares de les diferents famílies s’hi impliquin en l’organització de tallers, xerrades… per a tothom.
  • Fer un recull de receptes de tot el món i que hi participin tots els pares i mares.
  • Organitzar la setmana dels contes i que siguin els pares dels alumnes que vinguin a narrar-los.
  • Organitzar la setmana de la música i que els propis pares vinguin a explicar coses dels diferents països relacionades amb la música., o bé costums, festes…
  • Fer una exposició de fotos dels països d’on provenen els alumnes i que l’ organitzin els pares.
  • Que les famílies i veïns vagin a l’aula  a explicar coses del seu país d’orígen.

One thought on “Valorar la diversitat i respectar la diferència

  1. Alex Bonany

    Ja sé que sonarà pilota però que sàpigues que aquest blog, no només aquest apartat sino d’altres, m’han anat molt i molt bé el dia que no tenia el cap clar o l’energia necessària per a pensar activitats amb els alumnes. Com sempre, eternament agraït, alex

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *