A U L A
- Des de la tutoria es poden treballar les diferents opcions ideològiques, sexuals, religioses. http://www.xtec.cat/innovacio/coeducacio/pdf/aubenc.pdf
- Els alumnes i el tutor elaboren un tríptic que reculli drets i deures dels alumnes. http://www.xtec.cat/centres/a8031711/alumnes/guia_alumne.htm
- Preparació d’un conte d’un altre país i representar-lo amb les músiques, ambients,…
- Treballar els diferents països de procedència dels alumnes: Situació, hidrografia, població, extensió,…
- Àrea de llengua. Tipologia textual: Treball de receptes de diferents països. http://blocs.xtec.cat/receptes/
- Fer làmines i murals sobre diferents aspectes de Catalunya i altres països: costums, festes, …
- Visualitzar una pel·lícula/documental sobre les dificultats que tenen les persones que emigren. Fer-ne un debat.
- Fer una xerrada sobre les diferents cultures que tenim a l’aula i potenciar un col·loqui.
- Aprendre cançons modernes d’altres cultures.
- Fer un mural on estiguin representats tots els països de l’aula i que cada alumne remarqui una cosa que vol donar a conèixer als altres.
- Potenciar el treball cooperatiu perquè tots els alumnes es relacionin.
- Ensenyar jocs diferents llocs del món. http://www.xtec.cat/~scapella/solidar/j.htm
- Treballar contes d’arreu del món. http://www.xtec.cat/recursos/cultura/contes/arreu/
- Treballar a les tutories la diversitat i la diferència com a valors positius.
- Treballar la cançó de Mesclat Com goses? http://www.youtube.com/watch?v=8GueTHneL5Y i fer-ne una reflexió
C E N T R E
- Presència de les diferents cultures al centre: llibres de diferents països a la biblioteca, músiques, imatges, pòsters…
- Actuar contundentment davant d’agressions greus a qui és diferent.
- Rètols informatius en llocs visibles del centre i de benvinguda en diferents idiomes
- Fer una exposició dels països que tenim al centre: vestits, objectes…
- Quan es fan activitats culturals fer que hi estiguin representades altres cultures.
- Projecció de pel·lícules/documentals que tinguin en compte la diversitat.
- Al menú del menjador del centre hi podem incloure algun àpat d’ altres països.
- Potenciar una revista de centre on es debatin temes referents a la diversitat.
- Murals de Sant Jordi: Posar la paraula amor en diferents idiomes.
- Tenir en un lloc visible un gran mapa del món marcant els diferents països d’origen que tenim al centre.
E N T O R N
- Evitar les aproximacions folkloritzants a les altres cultures
- Participació de totes les famílies nouvingudes i autòctones en actes i festes de l’escola i municipi
- Activitats extraescolars que incloguin la diversitat cultural de l’alumnat.
- Implicar a totes les famílies en la preparació dels vestuaris i decorats per a la representació d’ un conte.
- Durant la setmana cultural que els pares de les diferents famílies s’hi impliquin en l’organització de tallers, xerrades… per a tothom.
- Fer un recull de receptes de tot el món i que hi participin tots els pares i mares.
- Organitzar la setmana dels contes i que siguin els pares dels alumnes que vinguin a narrar-los.
- Organitzar la setmana de la música i que els propis pares vinguin a explicar coses dels diferents països relacionades amb la música., o bé costums, festes…
- Fer una exposició de fotos dels països d’on provenen els alumnes i que l’ organitzin els pares.
- Que les famílies i veïns vagin a l’aula a explicar coses del seu país d’orígen.
Ja sé que sonarà pilota però que sàpigues que aquest blog, no només aquest apartat sino d’altres, m’han anat molt i molt bé el dia que no tenia el cap clar o l’energia necessària per a pensar activitats amb els alumnes. Com sempre, eternament agraït, alex