A U L A
- Els alumnes preparen l’arribada de l’alumne nouvingut, per tal que no se senti ignorat, desatès: com els agradaria que els tractessin si arribessin a un país desconegut en el què no podrien parlar ni entendre, i com NO els agradaria que els tractessin.
- Introduir les seves aportacions i experiències en diferents temes, curriculars o no.
- Vetllar perquè pugui intervenir en les activitats tenint en compte la seva evolució en els aprenentatges.
- Valorar la llengua que parla un nouvingut: que faci de professor i ensenyi unes quantes paraules als seus companys.
- En un full anotar les coses positives de cada alumne.
- Estudiar els diferents països a partir de la roba i veure que totes són originals.
- Joc per parelles: apuntar cadascú 5 coses positives del company.
- Prepara una representació de titelles per a altres grups de classe.
- Els alumnes ajuden a la mestra a fer participar al nouvingut a l’aula ordinària.
- Escriure el que cadascú té com a valors positius i comparar amb el llistat dels seus companys i amb els que valora la nostra societat.
- Tutoria: Treballar l’alimentació i els valors http://blocs.xtec.cat/formaciofrancesc/2008/04/21/educacio-en-valors/
- Educació física: Treballar els hàbits d’higiene
- Fer un recull amb tots els aniversaris dels alumnes de la classe i penjar-los en un lloc visible per poder-los felicitar
C E N T R E
- Es treballa el fet migratori en el contingut de diferents matèries, destacant que tots som immigrants i que tots som habitants d’un mateix planeta.
- Es prepara un treball biogràfic de persones importants dels diferents països.
- Fer exposicions a l’ entrada del centre. Exemple: Cada mes un país.
- Durant una festa de l’ escola organitzar la representació de contes o danses dels diferents països.
- Potenciar a tot el centre algun programa aplicat pels tutors o professionals que treballi l’autoestima.
- Promoure una revista que no incideixi en la diferència i potenciï els valors personals.
- Valorar totes les actituds positives que en ajudin a conèixer millor les persones pel que són i no pel que aparenta la seva imatge física.
- Organitzar xerrades que millorin l’ autoestima.
E N T O R N
- Les famílies nouvingudes i les autòctones comparteixen la participació en les activitats escolars com podrien ser: castanyada, explicar contes, St. Jordi, setmana cultural,…
- Els pares i veïns parlen dels seus oficis i donen informació als alumnes.
- Famílies nouvingudes voluntàries en grups de lectura o de treball dels alumnes del centre.
- Organitzar una exposició de treballs dels alumnes i obrir-la a tots els pares.
- L’ AMPA organitza escola de pares amb temes interessants per a tots: nutrició, higiene…
- Fer un col·loqui amb els pares aprofitant una reunió i explicar quins són els valors positius més destacats a la seva societat o bé en quins valors hi ha coincidència.
- Reunió informativa amb ajuda dels traductors sobre les normes bàsiques del centre (són les mateixes per a tothom)
- Potenciar la participació de les famílies en activitats lúdiques.
- Fer una exposició amb fotos familiars, objectes, roba relacionades amb les festes i celebracions
- Xerrades per part d’un professional sobre el procés d’adaptació dels alumnes (el dol migratori, com afavorir autoestima, ..)
- Educació Infantil i Primària: es pot establir el dia del conte i una vegada al mes que vinguin les famílies a explicar contes tradicionals.
- Secundària: es pot establir el dia de “Països -ciutadans del món” i cada família ve a explicar el seu país amb aliments, roba, objectes…
- Demanar participació per ensenyar cançons i danses de diferents països.