A U L A
- Anàlisi de casos on es plantegen pràctiques socials i educatives excloents. Es discuteixen i es plantegen solucions.
- Es treballen notícies que inclouen el tema de l’exclusió.
- Presentació especial per a cada alumne que arribi.
- Donar un paper rellevant a la classe a tots els alumnes.
- Treballs en grup: Crear una dinàmica on tots puguin participar.
- Fer una dramatització en la que els alumnes visquin situacions de rebuig.
- Analitzar llibres o contes on es donen pràctiques excloents.
- Visualitzar pel·lícules/documentals sobre aquest tema i fer-ne una anàlisi.
C E N T R E
- Revisió de llibres i material que continguin imatges o textos sexistes o discriminatoris.
- Analitzar Rel RI sobre el tema de les relacions al centre. Ex: com se solucionen els conflictes que van sorgint…
- Avaluació que reculli aspectes sobre en quin grau s’ha millorat en el tema de la convivència, tan a nivell individual com col·lectiu.
- Donar informació sobre activitats escolars i extraescolar i fer un esforç perquè tothom hi pugui participar.
- Incloure en els objectius del PEC la no discriminació per motius de nivell econòmic.
- Fer un llistat de pràctiques habituals i excloents que hem d’evitar per donar al professorat
- Proporcionar als tutors i especialistes del centre unes pautes educatives respecte als alumnes nouvinguts.
- Potenciar una reflexió a nivell de mestres en reunions de cicle o nivell sobre qüestions i pràctiques educatives excloents per prendre consciència.
- Potenciar que els tutors o especialistes tractin aquests temes a les tutories. http://setmanaintercultural.blogspot.com/
E N T O R N
- Es pot fer formació per a la comunitat educativa per a que comprengui els mecanismes d’exclusió social: generalitzacions, prejudicis, …
- Assegurar que els pares entenguin la informació donada.
- Potenciar que totes les famílies participin de les activitats del centre.
- Crear un bon clima d’acollida a les famílies. http://blocs.xtec.cat/formaciofrancesc/files/2008/01/apropemlesfamiliesalcentre.pdf