A U L A
- Els alumnes autòctons i nouvinguts aprenen com comunicar-se a través de la mímica, coneixen vocabulari de llengües diferents que els ajudarà en el primer temps per relacionar-se…
- Treball en grups cooperatius.
- Treballar el calendari dels diferents països.
- Potenciar els companys guia.
- Fer un llistat de vocabulari de les diferents llengües.
- Activitats extraescolars : festes multiculturals.
- Tutoria: Què podem fer per ajudar a un company nouvingut?
- Fer treball per parelles de diferent nacionalitat.
- Preparar conferències amb equips de diferents nacionalitats sobre temes multiculturals.
- Tallers de cuina, danses, pentinats, pintura, poesia, música… d’arreu del món.
- Tecnologia: fer una anàlisi del material utilitzar per fer diversos objectes d’ altres països.
C E N T R E
- El centre ha dissenyat i fa efectiu el pla d’acollida hi ha previst els mecanismes adequats per a facilitar l’acompanyament i l’ajut específic al nouvingut.
- A les tutories es treballa el procés de construcció identitària dels alumnes de manera crítica, flexible i responsable.
- Donar a conèixer diferents aspectes interculturals mitjançant exposicions, festes, setmanes culturals…
- Garantir la presència del traductor o mediador quan la família desconeix la llengua i anar incorporant l’ús del català. http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_com_traduccio2.htm#gir
- Potenciar que els alumnes nouvinguts fora d’ horari escolar tinguin un company-guia.
- Fer un recital de cançons i danses de diferents països.
- Fer trobades culturals obertes on hi hagi la presència de diferents cultures.
- Potenciar que a les parets hi hagin murals on es faci evidents totes les cultures del centre.
- Potenciar marcs de relació on es faciliti la convivència i interacció cultural.
- Oferir en totes les activitats de centre un model cultural divers.
- Tenir una flexibilitat organitzativa per a respondre a situacions socioculturals diverses.
E N T O R N
- Dins del Pla d’acollida del municipi o del centre s’estableix una xarxa coordinada entre diferents persones o professionals relacionats amb la comunitat educativa: traductors, pares, docents, mediadors culturals, etc.. Aquests s’especialitzen en les necessitats que poden anar sorgint a les famílies nouvingudes i possibilitats per solucionar-les.
- Oficina d’informació al ciutadà.
- Tallers de pares: Hi participen els pares autòctons i els estrangers conjuntament en diferents tipus de tallers: cuina, fotografia o altres amb l’objectiu de relacionar-se i compartir experiències http://blocs.xtec.cat/formaciofrancesc/files/2008/01/apropemlesfamiliesalcentre.pdf
- Parelles lingüístiques.
- Portar un menjar tradicional i tastar-lo aprofitant una reunió de famílies-classe.