Desenvolupar competències multiculturals: cooperació, comunicació, empatia…

A U L A

  • Els alumnes autòctons i nouvinguts aprenen com comunicar-se a través de la mímica, coneixen vocabulari de llengües diferents que els ajudarà en el primer temps per relacionar-se…
  • Treball en grups cooperatius.
  • Treballar el calendari dels diferents països.
  • Potenciar els companys guia.
  • Fer un llistat de vocabulari de les diferents llengües.
  • Activitats extraescolars : festes multiculturals.
  • Tutoria: Què podem fer per ajudar a un company nouvingut?
  • Fer treball per parelles de diferent nacionalitat.
  • Preparar conferències amb equips de diferents nacionalitats sobre temes multiculturals.
  • Tallers de cuina, danses, pentinats, pintura, poesia, música… d’arreu del món.
  • Tecnologia: fer una anàlisi del material utilitzar per fer diversos objectes d’ altres països.

C E N T R E

  • El centre ha dissenyat i fa efectiu el pla d’acollida hi ha previst els mecanismes adequats per a facilitar l’acompanyament i l’ajut específic al nouvingut.
  • A les tutories es treballa el procés de construcció identitària dels alumnes de manera crítica, flexible i responsable.
  • Donar a conèixer diferents aspectes interculturals mitjançant exposicions, festes, setmanes culturals…
  • Garantir la presència del traductor o mediador quan la família desconeix la llengua i anar incorporant l’ús del català. http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_com_traduccio2.htm#gir
  • Potenciar que els alumnes nouvinguts fora d’ horari escolar tinguin un company-guia.
  • Fer un recital de cançons i danses de diferents països.
  • Fer trobades culturals obertes on hi hagi la presència de diferents cultures.
  • Potenciar que a les parets hi hagin murals on es faci evidents totes les cultures del centre.
  • Potenciar marcs de relació on es faciliti la convivència i interacció cultural.
  • Oferir en totes les activitats de centre un model cultural divers.
  • Tenir una flexibilitat organitzativa per a respondre a situacions socioculturals diverses.

E N T O R N

  • Dins del Pla d’acollida del municipi o del centre s’estableix una xarxa coordinada entre diferents persones o professionals relacionats amb la comunitat educativa: traductors, pares, docents, mediadors culturals, etc.. Aquests s’especialitzen en les necessitats que poden anar sorgint a les famílies nouvingudes i possibilitats per solucionar-les.
  • Oficina d’informació al ciutadà.
  • Tallers de pares: Hi participen els pares autòctons i els estrangers conjuntament en diferents tipus de tallers: cuina, fotografia o altres amb l’objectiu de relacionar-se i compartir experiències http://blocs.xtec.cat/formaciofrancesc/files/2008/01/apropemlesfamiliesalcentre.pdf
  • Parelles lingüístiques.
  • Portar un menjar tradicional i tastar-lo aprofitant una reunió de famílies-classe.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *