“La ola”: més que una pel·li !! – No la mireu, jeje…

ola-2Som menys lliures del que ens pensem? La democràcia funciona? Sabem prou filosofia política…?

Dennis Gansel ja havia demostrat a Napola (una pel·li molt forta, també) que li interessen els joves i l’atracció que poden exercir en ells les ideologies totalitàries. Aquest és justament el tema de “L’onada”, encara que situat en un context contemporani en comptes de nazi.

La trama gira al voltant de Rainer Wenger, un carismàtic professor d’Institut que anhelava dirigir un projecte educatiu al voltant de l’anarquia; un professor se li ha avançat, i s’ha de conformar amb abordar en la seva classe l’autarquia. Relacionant-lo amb el sorgiment de dictadures, el feixisme i el nazisme, Wenger articula unes sessions molt pràctiques, que presenta els elements que expliquen el seu atractiu: esperit de grup, ideals comuns, ajuda mútua, uniformes i parafernàlia exterior … Un dia els demana que vinguin tots amb texans i camisa blanca, o que dissenyin un logo, o que … Els nois comencen a entusiasmar amb aquest moviment que denominen “L’onada”. Sembla que guanyen en autoestima i esperit d’iniciativa. Però pot ser que aquesta “onada” es transformi en “tsunami”, un brou de cultiu d’actituds violentes, abús de poder i menyspreu de les minories.

ola-1Es pot dir que la trama d’aquest film està més ben plantejada que resolta.  La idea té enganxada i es presta al debat, i adverteix no només dels perills de determinades ideologies, sinó també de la fluixera del nostres adolescents (no pas tots!!, certament) que s’avorreixen sobiranament amb la seva droga, el seva alcohol, el seu sexe i les seves festes, i que necessiten una mica més. És suggerent com el professor protagonista perd el control de l’experiment i oblida les mesures necessàries de prudència que tot docent ha de tenir.

Gansel, el director de la pel·lícula,  imprimeix a la narració un ritme dinàmic, molt “heavy”, tant en les activitats clandestines dels nois, com en aquestes classes que galvanitzar l’alumnat i en els partits de waterpolo.

L’heu vist? Aprofito per recomanar que recolzeu la presència de la Filosofia a l’ensenyament secundari català, anant al bloc aquest (i adherint-vos-hi): el contrari de “la ola”.  Teniu una fitxa de treball aquí s’hi pot accedir com a convidat: és lliure).

El “Dia d’Europa”, al nostre Institut, a Roses, i al món: anem-hi?

15 maigJa ho hem celebrat: extraordinari, molt bé.
Sobretot vull deixar constància aquí d’una cosa: tenim uns alumnes formidables al nostre Institut: així sí que dóna gust ser “profe”.

Podeu veure més informacions a la web de l’IES o a http://xserra.net/eu. I també vídeos i altres informacions. I si voleu saber d’Europa, ja sabeu: pregunteu-los a ells.

Infomació prèvia

El 9 de maig de cada any se celebra el “Dia d’Europa”. És un dels pocs símbols de la Unió europea. Justament, quan escric això, el 9 de maig de 2009 a la tarda, veig que m’han publicat avui mateix un article a El Punt, que us recomano: crec que us agradarà… o que us animarà a opinar.

D’altra banda, uns quants alumnes del meu IES, des de fa dies, s’estan preparant per a celebrar la Jornada d’Europa que tindrem a Roses el proper dia 15 de maig. Podeu veure les informacions “de treball” a la pàgina web específica o bé des del , al qual m’agradaria que us associéssiu.

El dijous vindrà el director de la representació de la Unió europea a Barcelona, ens rebra l’alcaldessa, tindrem un parell de sessions de treball. En fi… un dia ben europeu.

europa-6Aviat hi ha eleccions al Parlament de la UE: cal preparar-s’hi. A més, a l’assignatura d’Educació eticocívica i a la de Socials de 4t d’ESO s’hi treballa. I, com potser heu llegit als articles, enguanys, un grupet d’alumnes han ja xatejat en anglès – amb gent d’altres dotze països – amb dos alts càrrecs de la UE, els Srs. Jan Figel, comissari d’Educació, i fins i tot amb Hans-Gert Pöttering, l’actual President del Parlament euroepu.

Ja veurem com acaba: de moment, ha sortit a diferents mitjans l’anunci, dilluns anem a una directa a TV Girona, dimarts enregistrem un servei informatiu per Tv Empordà, i hi haurà moltes més coses…

Cal un esforç per salvar la Filosofia, i cal ara!

filo-6Saps què passarà el 25 d’abril? Mira-ho!

Cada cop hi ha més persones que volen que la Filosofia sigui un coneixement que vertebri bé els altres coneixments. A més, hem de ser crítics, autònoms…

Tothom ho diu – des de la UNESCO als “opinion makers”. Però, malauradament, de fet, s’estan reduint les hores lectives, la rellevància en els estudis de Secundària, el seu caràcter alhora propedèutic i terminal…

Per això val la pena donar suport – i presència física si cal – a iniciatives com la de la concentració del 25 de març a Girona. Des del Grup de Facebook “Salvem la Filosofia, ara!“, que té més de 800 adherits, pot ser que arribi a molta gent, als mitjans de comunicació i a les autoritats que decidieixen en educació. En una paraula, als qui decideixen.

Adhesions al Manifest des d’aquí.

Nota: la concentració es va fer el 25 sense incidents. Ha estat un èxit: ens consta!!! Segueix les Novetats, si vols.