Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya
DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ
DECRET 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundaria obligatòria. (Pà g. 21870)
En relació a la matèria de Cultura Clà ssica se exposa:
CapÃtol 3
Organització dels ensenyaments
Article 8
Matèries
8.7 En el tercer curs la matèria de ciències de la naturalesa es podrà desdoblar en biologia i geologia, per un costat, i fÃsica i quÃmica, per l’altre. A l’avaluació final de curs i a efectes de promoció, la matèria mantindrà el seu carà cter unitari.
8.8 Cada centre podrà proposar i organitzar matèries optatives en els tres primers cursos dins del marge horari establert.
8.9 Dintre de l’oferta de matèries optatives els centres oferiran una segona llengua estrangera i la cultura clà ssica.
Annex 1
Competències bà siques
Per a l’educació obligatòria, s’identifiquen com a competències bà siques les vuit competències següents:
Competències transversals:
Les competències comunicatives:
1. Competència comunicativa lingüÃstica i audiovisual
2. Competències artÃstica i cultural
Les competències metodològiques:
3. Tractament de la informació i competència digital
4. Competència matemà tica
5. Competència d’aprendre a aprendre
Les competències personals:
6. Competència d’autonomia i iniciativa personal
Competències especÃfiques centrades en conviure i habitar el món:
7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món fÃsic
8. Competència social i ciudadana
Annex 2
Cultura clà ssica (optativa)
La matèria de Cultura clà ssica és una optativa que pretén aportar als alumnes coneixements sobre la contribució del món clà ssic a la civilització occidental en els à mbits literari, artÃstic, cultural i cientÃfic, entre d’altres, per tal que reconeguin i valorin crÃticament alguns elements comuns provinents del món clà ssic.
Les civilitzacions clà ssiques, Grècia i Roma, són certament singulars en relació amb altres cultures humanes: ni han desaparegut totalment, ni han estat totalment integrades pels seus descendents. Els homes i dones que han viscut en els seus territoris després d’elles hi han retornat de forma continuada per tal d’enriquir, en qualsevol à mbit, les pròpies cultures. D’altra banda, la civilització occidental no es pot entendre sense la presència de la tradició cultural grecoromana que, tant o més que d’altres, li confereix elements unitaris caracterÃstics.
A partir de la comparació constant entre el nostre món i els diferents aspectes dels clà ssics grecoromans, l’alumnat ha de copsar aquells à mbits en què en som hereus directes, aquells en què ho som de forma indirecta perquè han estat reinterpretats pels homes i les dones d’altres èpoques, i aquells altres en què hi ha clares divergències, fruit de l’assimilació d’altres tradicions i de la pròpia evolució històrica.
Aquesta matèria optativa vol contribuir a la millora de la formació humanÃstica de l’alumnat, proporcionant una base sòlida per assentar coneixements no únicament de les ciències humanes i socials, sinó també de disciplines cientÃfiques i tècniques.
Els continguts de Cultura clà ssica s’organitzen en tres blocs: Grècia i Roma com a civilitzacions històriques; L’herència de la cultura clà ssica i Iniciació als elements bà sics de les llengües i literatures grega i llatina. En el primer bloc es pretén que l’alumnat comprengui la dimensió temporal i espacial dels fenòmens lligats a la civilització clà ssica, i que sigui capaç de reconèixer aspectes diversos de la cultura grecollatina pel que fa a la llengua, la literatura, la filosofia, la ciència, la tècnica, l’urbanisme, l’arquitectura i les arts plà stiques, entre d’altres, identificant elements unitaris i plurals. En aquest sentit, l’alumnat haurà de transferir competències adquirides en el marc d’altres matèries i, especialment, de les Ciències socials.
El segon bloc vol donar eines a l’alumnat perquè reconegui i valori crÃticament les aportacions de la civilització clà ssica en la conformació de la cultura que li és pròpia, tot respectant la diversitat d’identitats culturals. Implica el desenvolupament per part dels alumnes de la sensibilitat estètica i la capacitat de reflexió crÃtica en valorar la pervivència de la cultura clà ssica en contextos diversos, adquirint la consciència de pertinença a una cultura que comparteix arrels comunes amb d’altres. Certs elements de la cultura clà ssica estan a la base d’algunes de les formes vigents de pensament i organització polÃtica i aquest fet permet establir un lligam entre els continguts de la matèria i els d’Educació per la ciutadania.
Finalment, el tercer bloc pretén iniciar l’alumnat en la dimensió lingüÃstica de la civilització greco-romana, basada sobretot en elements de l’alfabet i del lèxic, i incorporant també alguns continguts de literatura. Per aquells alumnes que optin pel Llatà a quart d’ESO pot representar una introducció excel·lent, però el carà cter inicial d’aquesta formació lingüÃstica fa aconsellable la matèria per a tots aquells alumnes que vulguin usar amb rigor i precisió la seva pròpia llengua. Les relacions d’aquest à mbit amb la Llengua i Literatura catalana i castellana, aixà com amb la primera o segona Llengua estrangera, són molt estretes, possibilitant que l’alumnat transfereixi coneixements d’una matèria a una altra.
Catalunya conserva importants restes patrimonials del seu passat grec i llatÃ, la qual cosa possibilita en molts casos l’anà lisi directa dels elements materials del passat. Ara bé, el contingut de la matèria no es circumscriu únicament al conjunt de creacions culturals perdurables -incloent els textos escrits-, sinó que contempla valors intangibles que han inspirat o inspiren diversos à mbits i manifestacions de les societats.
En tots els casos convé, però, plantejar la didà ctica d’aquesta matèria de manera que els alumnes que s’apropen a la cultura clà ssica la percebin no com una qüestió desconnectada del seu món, sinó com a un component més, per molt que quedi aparentment desdibuixat dins l’ampli marc de la cultura contemporà nia. És per això que convé no cenyir-se únicament en un passat llunyà i distant, per bé que pugui suscitar interès per sà mateix, sinó partir també de referents actuals per copsar l’influx de la cultura greco-llatina. És aleshores quan caldrà aprofundir en el coneixement de la cultura clà ssica pròpiament dita, modificada, adaptada i reinterpretada per les societats al llarg dels segles i fins a l’actualitat.
Objectius
La matèria de Cultura clà ssica a l’Educació secundà ria obligatòria té com a objectiu el desenvolupament de les capacitats següents:
Localitzar en el temps i en l’espai els processos i esdeveniments històrics més rellevants de les cultures grega i llatina.
Reconèixer i identificar aspectes diversos de la cultura grecollatina pel que fa a la llengua, la literatura, la filosofia, la ciència i la tècnica, l’urbanisme, l’arquitectura i les arts plà stiques, valorant-los en la seva unitat i diversitat.
Valorar la mitologia clà ssica, especialment la grega, com a font d’inspiració artÃstica al llarg de la història. Identificar altres formes de religiositat, sobretot de l’època romana, establint paral·lelismes amb religions de l’actualitat.
Valorar la consciència de pertinença a un entorn social i cultural, identificant elements de pervivència de la cultura clà ssica en la pròpia, tot respectant la diversitat d’identitats culturals.
Localitzar elements rellevants del patrimoni arqueològic d’època clà ssica, tot analitzant-ne els trets definidors i valorant-los com a herència cultural dels grups humans i manifestació de la seva riquesa i diversitat.
Identificar les arrels clà ssiques de valors actuals dins els à mbits de l’educació, el pensament, el dret o la polÃtica, valorant els elements a preservar i els elements a revisar.
Reconèixer i valorar les pervivències de la cultura clà ssica en contextos artÃstics, lingüÃstics i cientificotècnics, entre d’altres, tant a la cultura occidental com a d’altres cultures passades i presents.
Continguts
Grècia i Roma com a civilitzacions històriques
Localització en el temps i en l’espai de Grècia i Roma antigues, analitzant alguns elements rellevants de l’organització social, polÃtica i econòmica per mitjà de diverses fonts històriques. Identificació dels elements de canvi i continuïtat entre ambdues civilitzacions.
Identificació de les primeres formes de pensament racional sorgides en la Grècia antiga.
Valoració de la importà ncia de les primeres aportacions cientÃfiques dels grecs i la seva continuïtat i desenvolupament en el món cientÃfic i tècnic d’època romana.
Caracterització de l’origen mÃtic del món segons els grecs i els romans. Identificació de les divinitats gregues i romanes, aixà com dels principals relats mÃtics. Identificació d’altres formes de religiositat popular, especialment al món romà , establint paral·lelismes amb el present.
Reconeixement dels principis de l’urbanisme grec i, sobretot, romà i valoració de la importà ncia del món urbà en la civilització clà ssica, tot localitzant les ciutats principals, els edificis urbans representatius i algunes de les grans obres públiques, per observació directa o indirecta.
Identificació dels elements que configuren l’art clà ssic i dels canvis i continuïtats entre Grècia i Roma, localitzant, analitzant i valorant els elements patrimonials d’època clà ssica a Catalunya.
Anà lisi d’aspectes de la vida quotidiana (lleure, costums, relacions familiars i socials) entre els grecs i els romans, a partir de reconstruccions històriques en suports diversos, inclosos els mitjans audiovisuals i les TIC.
L’herència de la cultura clà ssica
Reconeixement de la pertinença a una cultura, configurada amb diversos elements culturals, valorant crÃticament la incidència de les aportacions de la cultura clà ssica.
Identificació de les relacions d’intercanvi cultural entre grecs i romans i altres cultures coetà nies.
Identificació de les diferents visions de la cultura clà ssica al llarg de la història de la cultura occidental, reconeixent els perÃodes de reivindicació del passat clà ssic i interpretant l’ús que s’ha fet del llegat clà ssic.
Anà lisi i valoració de les aportacions artÃstiques de l’antiguitat clà ssica a partir d’exemples passats i presents.
Reconeixement d’elements de la mitologia clà ssica en manifestacions artÃstiques i culturals del món actual (arts plà stiques, arts escèniques, música, dansa, cinema).
Caracterització dels valors, disposicions i costums fruit de l’herència clà ssica en diversos camps (educació, pensament, dret, polÃtica).
Iniciació als elements bà sics de les llengües i literatures grega i llatina
Localització en el temps i en l’espai de les llengües grega i llatina. Identificació de les seves arrels comunes i de les relacions amb altres famÃlies lingüÃstiques.
Identificació dels trets bà sics dels alfabets grec i llatà i comparació amb alfabets d’altres llengües. Comparació d’alguns elements estructurals de la llengua pròpia amb les llengües grega i llatina per tal d’iniciar-se en el concepte de llengua flexiva.
Reconeixement de diversos tipus de fonts històriques escrites, identificant els sistemes d’escriptura, els diferents suports materials i les informacions que aporten al coneixement del passat.
Reconeixement de la diversitat lingüÃstica de les llengües romà niques, valorant el seu origen comú. Identificació de llatinismes en la llengua pròpia, aixà com d’elements del vocabulari culte i terminologia cientificotècnica.
Caracterització dels principals gèneres literaris d’època clà ssica i valoració de la literatura clà ssica com a expressió de la dimensió cultural i estètica de la llengua. Identificació de la pervivència posterior d’aquests gèneres literaris per mitjà de fonts i suports diversos.
Criteris d’avaluació
Localitzar en el temps les etapes bà siques de les cultures grega i romana i els seus fets més rellevants. Reconèixer els elements de canvi i continuïtat entre ambdues cultures, aixà com valorar la seva relació amb altres cultures coetà nies.
Identificar les formes bà siques de l’organització social i polÃtica de Grècia i Roma, reconeixent els elements de pervivència en les institucions polÃtiques i socials del món actual.
Localitzar l’espai geogrà fic de les civilitzacions grega i romana, aixà com elements rellevants del patrimoni cultural i artÃstic de l’època clà ssica a Espanya i Catalunya, valorant la necessitat de la seva preservació.
Valorar la mitologia clà ssica com a font d’inspiració al llarg de la història, identificant la seva herència en algunes manifestacions artÃstiques i culturals del món actual.
Reconèixer elements del llegat lingüÃstic comú de les llengües romà niques actuals, distingint alguns gèneres literaris aportats per grecs i romans.
Identificar aspectes significatius de l’aportació de la cultura clà ssica a la civilització occidental en els camps del pensament, la ciència i la tècnica.
Utilitzar fonts diverses per obtenir, organitzar i processar informació sobre elements de la vida quotidiana i el lleure de les societats grega i romana, establint relacions entre el passat i el present.
Valorar crÃticament l’herència dels clà ssics i les seves possibilitats d’influir en el món actual, establint relacions entre alguns dels seus valors, disposicions i costums i els actuals.