Una Planta

goretti1

He escollit aquest objecte perquè crec que estic en una etapa d’interpretació de diferents tipus de coneixements. Igual que la meva planta, que actualment encara li estan sortint les fulles.

Havia pensat també en una cartera i un arxivador, però a nivell personal considero la meva planta com el millor objecte que representa la meva etapa estudiantil amb un raonament propi.

A continuació redactaré les interpretacions que tinc de cada element que composa aquesta planta:

Planta o arbre: Evidència del coneixement d’una persona.

Llavor: L’embrió que donarà lloc al sorgiment del coneixement.

Arrels: Primers brots de les ganes de saber d’una persona, a partir de l’observació de la gent més propera.

Tronc o tija: És la base dels principals coneixements, que creix a mesura que la curiositat pel saber es va expandint. Igual que el tronc (o tija) creix a mesura que les arrels s’expandeixen per la terra.

Branques: Ramificacions del coneixement base, que són els diferents aprenentatges. Així com les branques són la ramificació del tronc.

Fulles: Idees pròpies dels diferents aprenentatges.  Com les fulles que surten de les branques.

Fruit o flor: Substracció  de tots els coneixements que hem anat recullint. Com els fruits dels arbres o plantes.

Llum del sol: Estimulant de les ganes d’aprendre de la persona. Així com el sol  estimula el creixement del tronc.

Pluja: Element que connecta totes les parts de la planta des de les arrels fins a les fulles i fa possible el procès de la planta.

Terra: Conjunt de gent més propera o més llunyana a la persona que li otorga coneixement (ambient social). La família representa la terra més propera a les arrels ,que roman fixa a les arrels,  i els amics i coneguts represemten la terra més superficial que es pot renovar i ampliar.

20/11/09 

Maria Goretti Aparicio Oller

Comentari de Salvador Juanpere a “Candau (unes coses tancades també es poden obrir)”: 19 novembre 2009

Beatriz: És maco de veure com els objectes que triem ens poden trair! (Triar-trair) Tu has triat un candau que és un objecte que fem servir per a tancar, per a lligar, per ocultar, per a immobilitzar…Però tu, en canvi, a través d’ell obres el teu comentari cap a nosaltres i ens comuniques un aspecte molt íntim de la teva personalitat (crec). Dius que et consideres (o consideraves) una persona tancada, retreta i ens dius com l’Escola t’ha ajudat a obrir-te, a trobar camins. Fixa’t quina paradoxa! En aquest cas el candau fa de petit objecte, de petit instrument per obrir el teu mon. I en ell es troben el teu mon de dins i el de fora. L’objecte-candau es converteix en un objecte que allibera, que obre. Podries haver dibuixar també el candau obert, al costat.

També parles de la llibreta, que és un objecte que altres han citat i a mi m’agrada pel que té de fulls en blanc, per escriure, per omplir…. És com si estès esperant tot allò que s’expressarà quan el candau s’obri i que potser escriuràs amb la (teva) ploma. Un objecte, també molt íntim (que no prestes..)

Aquest objecte mecànic, (o objectes) vist per la teva sensibilitat, ha pres vida, ha deixat de ser un simple candau, (o una simple ploma). Aquí hi ha la màgia de l’art, o de la poesia…

SALVADOR

Comentari del Salvador Juanpere a “El podi”: 19 novembre 2009

Luís: El podi.. Em sembla que has dibuixat un objecte carregat de significats. És el lloc de reconeixement del triomf. És un objecte molt lligat a l’esport i la competició i on només pugen aquells pocs que han anat per davant de tots els altres. Aquí dalt hi acostumem a veure el reconeixement de l’esforç, segurament de molts anys d’entrenaments, d’esforç i sacrificis. És un instant de glòria, el públic els aplaudirà…Està ben escollit en els termes d’ascensió cap al número 1. Però fixa’t, tal com el veiem, sense ningú a dalt, buit, pot tenir també un sentit i un simbolisme molt diferent. Ens sembla abandonat. Pot semblar que està a punt de ser ocupat o que ja els guanyadors han marxat. No ho sabem. Sense res més, sense el seu context (fora de context) és una simple idea. Sembla que ens convidi a reflexionar sobre el valor del triomf, o sobre la fugacitat de l’èxit, o sobre el sentit de la competència. Uns conceptes que son molt presents al nostre mon. El podi que dibuixes és una simple idea, i com que no sabem de quin material és (o seria), cas de que en féssim una obra d’art, ens deixa una mica inquiets. Imagina’t que aquest pòdium el construïm amb un material tant fràgil com paper, o de goma-espuma, o només és un dibuix en una paret, de manera que o no hi podem pujar o si hi pugem no servirà, o el trencarem…

M’agrada perquè te moltes possibilitats artístiques. És un objecte que podria metaforitzar l’objectiu del triomf, de la superació, però a l’hora, podria ser critica d’un sistema de vida que basa la felicitat, o l’èxit en la competència ferotge, en arribar primer, abans que arribar bé, tranquil i amb saviesa…(O arribar acompanyat d’altres..com diu algun poeta)

S’acosta bastant (per diverses raons) a l’objecte que jo havia pensat treballar amb vosaltres…

Molt bé.

SALVADOR

CANDAU (les coses tancades també es poden obrir)

beatriz-nieto2

Jo he escollit el candau. Perqué ho he escollit?, perque crec que jo sóc com ell, una persona tancada, que poc a poc i gràcies a l’escola, els estudis i els aprenentatges del dia a dia, que són com una clau per mí, em van obrin camins per ser una persona formada de cap a peus.

Altres idees que vaig tenir van ser una llibreta i una ploma estilográfica. Vaig pensar  en aquests objectes  perqué la llibreta s’utilitza a l’escola i amb el pas del temps es va omplin, i en una ploma estilográfica perque sempre la portes per escriure, i no es com un boligraf ni un retolador ja que és un objecte molt més personal i no el prestes a ningú.

El podi

He escollit aquesta imatge perquè el podi es relaciona amb l’ensenyament. Aquí anem ascendint pel que fa a la  intel·ligència i com a persones; cada curs ascendim fin arribar al número 1, que es quan ja hem acabat la carrera i comencem a treballar. Allà començarà un nou podi que s’iniciarà  per baix fins arribar a més adalt com puguem.

luis-morote

Comentari del Salvador Juanpere a “L’escala de l’Institut”: 14 novembre 2009

Isabel: Els tres objectes que esculls em semblen molt rics i m’interessen molt. El de l’examen, me’l puc imaginar però com un full en blanc. És a dir, la blancor del paper de l’examen abans d’escriure-hi. És el moment en que un fa l’esforç realment d’examinar-se, és a dir, de mirar-se cap endins… El quadre sense pintar, és a dir, també en blanc (la tela), seria la mateixa idea: evoca totes les possibilitats d’una obra abans de fer-se i pot metaforitzar aquella lluita per trobar la idea, per a lluitar i rebuscar dins d’un mateix… La idea mateixa de la por al blanc del paper de què parlen els escriptors. D’aquests dos objectes o elements me’n quedaria la seva blancor, és a dir, l’absència de color, el blanc com a símbol de superfícies i formes per a fer, en procés de fer-se o per definir, i la recerca també de les infinites idees o formes.
Ara, el que més m’ha sorprès i entusiasmat és l’elecció de l’escala. L’escala de l’Institut, en aquest cas. D’una banda veig que és un element molt característic del vostre IES, una part de l’arquitectura de l’edifici pel que tots cada dia passeu i sense adonar-vos-en quasi feu aquest trajecte al matí de pujar a la recerca del “coneixement i la formació”, i després tornar a baixar al nivell del carrer per tornar a pujar demà o a l’assignatura següent… He anat pensant i m’agrada molt l’escala com a metàfora. I ja he començat a recordar textos que parlen d’escales i dibuixos i obres d’art on n’hi surten… Un d’ells es diu A Bao A Qu i crec que seria fantàstic que el llegíssiu. Us el faré arribar. Enhorabona!

SALVADOR

L’escala, el gran coneixement

L'ESCALA DE L'INSTITUTL’ESCALA DE L’INSTITUT

He pensat en tres objectes que m’identifiquin amb aquesta etapa: un examen, l’escala de l’institut i un quadre sense pintar.

D’aquets tres objectes he escollit l’escala de l’institut.

Aquest objecte és el que més ens identifica amb aquesta etapa, ja que cada vegada que pugem un esglaó ampliem el nostre coneixement. Aquests “esglaons” són els que ens fan arribar a la intel·ligència, l’ educació etc.. I com més coneixements tinguis més gran seran les possibilitats d’aconseguir el teu projecte de futur.

És el que fem quan pugem una escala: pugem i pugem, fins arribar al lloc on volem anar.

Isabel Montoya Roca.

Comentari del Salvador Juanpere a “L’augment dels coneixements”: 14 novembre 2009

Elena: Tant un objecte com l’altre poden ser unes bones metàfores dels coneixements de l’educació. La prestatgeria ens evoca l’acumulació del saber, també hi podem sentir el pes dels llibres, la seva densitat… La llibreria o la prestatgeria també te una categoria de classificador, els llibres normalment hi són per temàtiques, o per mides, o posem a l’abast aquells que més utilitzem, de forma que es crea una mena de jerarquia. Està be.
I pel que fa al micròfon (al contrari del que dius) em sembla més una eina d’enregistrament que no pas d’ampliació. És aquell estri, objecte, que ens escolta, que escolta allò que queda escampat per l’aire… sempre sabem que al final d’un micròfon hi pot haver un amplificador, o un aparell que registra, que documenta. Sempre que tenim un micròfon a prop (igual que una càmera) tenim consciència de que aquell moment serà enregistrat, arxivat, duplicat… En aquest cas el micròfon invita a “donar veu” al teu procés d’aprenentatge… però ens preguntem què hi ha al final d’aquest cable que no es veu?
SALVADOR

L’augment dels coneixements

elena-sanchez

MICRÒFON

Els dos objectes amb els que he pensat són una prestatgeria plena de CDs, que representen l’acumulació de coneixements al llarg de la nostra vida escolar, són els coneixements que van creixent i agumenten.

L’altre objecte és un micròfon, perqué representa l’amplificació del coneixements.

Així doncs, la prestatgeria que representa l’acumulació de coneixements, i el mocròfon que representa la seva acumulació i l’amplificació dels coneixements i l’educació.

Elena Sànchez Gutierrez.

Comentari del Salvador Juanpere a la Jemma: 14 novembre 2009

Jemma: Entenc aquesta idea del “cassete”. Ara ja podem veure aquest objecte des d’una certa nostàlgia, o una poètica, és un objecte en certa forma obsolet (o no?). És a dir que la idea de guardar-hi els coneixements adquirits pot ser vista també com una imatge del temps que passa, de com les coses i els objectes són substituïts i s’acaben identificant amb un temps molt concret de la nostra vida o de la història. La meva idea per aquesta obra encara és molt difosa i l’estic madurant a mesura que veig les vostres coses, els dibuixos, els comentaris, però en principi jo volia partir de la “teoria de les 10.000 hores”, que és el temps que es considera necessari per aprendre qualsevol ofici o domini tècnic o intel•lectual, segons ha estudiat el neuròleg Daniel Levitin. Una pregunta se m’acut: quantes cassettes d’aquestes es necessitarien per guardar deu mil hores de gravació?
També, com al teu company Fernando, et diria: intenta dibuixar-la molt millor, vol dir fixant-hi bé, repetint-la vàries vegades. També estaria bé que hi gravessis el so ambient, de casa, de la classe… mentre la dibuixes…Això ja seria una obra… (un treball molt poètic i conceptual).
Fins aviat

SALVADOR

Dietari de veu

He escollit com a objecte, una cinta de casette, sense gravar. Sobre aquesta cinta anem gravant tots els coneixements que anem adquirint, tant intel·lectuals, com experiències que ens fan ser millor persona. Tots el bons moments, i també els dolents. Tots el mèrits, com totes les errades que hem fet, de les quals, aprendrem.

Jemma K.

jemma-khach

Comentari del Salvador Juanpere a “El ritme de l’aprenentatge”: 14 novembre 2009

Fernando: primer felicitar-te per ser el primer noi a enviar-me “els deures”, el més treballador… M’ha semblat interessant el teu metrònom, a mi, com a artista em porta records d’una galeria molt important que hi va haver a Barcelona que es deia METRÒNOM i que durant molts anys va ser una de les millors de la ciutat en art contemporani. Era darrera mateix de l’antic mercat del Born… i es deia així perquè volia ser qui marqués el “compàs” de l’art contemporani. M’agrada que hagis triat aquest objecte que està relacionat amb la música, amb el so i especialment amb el ritme. La reflexió que fas de per què l’has escollit em sembla molt encertada… portar un ritme lent et permet pensar, meditar, no precipitar-te i fer les coses amb més “nivell”, dius tu. Un “nivell” també seria un bon objecte per a metaforitzar això del que parles… El metrònom pot ser metàfora del propi cor, també, i el ritme de l’aprenentatge és primordial, és com aconseguir un rigor, una disciplina… De més lent, es pot anar accelerant a mesura que un guanya confiança i seguretat. Tampoc estaria malament que intentessis tornar a dibuixar-lo, insistint, i fer-ho des de diferents punts de vista. El metrònom marca el ritme d’un temps, un temps que pot semblar el d’una composició musical, però també el d’una vida, o d’un període de la vida, el període de l’aprenentatge, sí, i ens dóna consciència també d’una quantitat de temps, d’una densitat…
Molt bé.
SALVADOR

El ritme de l’aprenentatge.

fernando1

METRÒNOM

En el món de la música portar el ritme és una cosa bàsica . L’eina per saber portar el ritme és el metrònom. Un cop saps portar un ritme lent es configura el metrònom perquè vagi més ràpid.

En l’aprenentatge és igual, s’han de dominar les coses bàsiques per després fer coses més complexes i amb més nivell.

També havia pensat en un afinador.

Fernando Miranda Bardales

Comentari del Salvador Juanpere a “El llum i la llum”: 12 novembre 2009

Miriam, m’ha agradat molt que et fixessis en aquest objecte; potser et diré més endavant el perquè, quan el treball estigui una mica més avançat i hagi vist altres propostes d’altres alumnes. És cert que escultòricament és força interessant però el que m’agrada molt és la reflexió que hi fas de la necessitat de la llum per a “veure-hi” i també com a metàfora del coneixement i la raó. I del creixement. És cert que la Il·lustració va ser coneguda com el segle de les llums. Veig que l’has dibuixat molt bé i que el text que hi incorpores és la reflexió precisa del que pensaves… Els altres com la motxilla i la tauleta gràfica també poden tenir conseqüències expressives però crec que has fet una bona elecció amb aquest. Per això va tan bé no quedar-se amb la primera idea i seguir, seguir. Insistir.  Fins aviat ,

SALVADOR

Comentari del Salvador Juanpere a “L’emmagatzematge de les nostres dades, a l’interior d’una càmera”: 12 novembre 2009

Montserrat, és interessant el projecte de què parles. La captació d’imatges del cada dia i com aquestes augmenten el vostre aprenentatge. És cert. I veig que parles d’una sola composició amb diversos objectes. Només et diria que jo pensava més en un únic objecte perquè la idea és fer-ho més clar… Però no abandonis la idea…

M’agradaria veure un segon dibuix d’aquesta càmera de fotos, insistir en el dibuix, ens ajuda a veure com són els objectes en realitat. La meva idea és de fer un treball que parli de la insistència, bàsicament, de com en tot aprenentatge hi calen moltes hores, molta dedicació, molt d’esforç. Molt bé.

SALVADOR

El llum i la llum

miriam-rivera-3

Els tres objectes en què jo havia pensat són la meva motxilla, la meva tauleta gràfica i el llum del meu escritori.
D’entre aquests tres, he escollit el llum, entre d’altres coses, perquè em semblava, escultòricament, el més interessant.
Vaig pensar en aquest objecte perquè sempre que he d’estudiar l’he d’encendre per veure-hi. Per adquirir coneixements, necessito llum.
El segle XVIII, amb l’aparició dels il·lustradors i els seus ideals d’enteniment, raó i coneixement, van deixar enrere les supersticions; així, aquest segle va passar a ser conegut com “el segle de les llums”.

Miriam Rivera

L’enmagatzematge de les nostres dades, a l’interior d’una càmera.

L’enmagatzematge de les nostres dades, a l’interior d’una càmera.

montse-garcia

El meu projecte tractarà sobre les captacions de les imatges que cada dia ens formen i augmenten el nostre aprenentatge dintre de l’escola. També havia pensat en organitzar un conjunt format per una càmera enganxada a sobre una paleta i en digonal pasar un pinzell, i tota aquesta estructura dels tres objectes interpretats com a un de sol.

En relació a la càmera, aquests pensaments, idees i dades acadèmiques que tenim arxivades al nostre interior, les guardem en la memòria de la nostra càmera fotogràfica, com un objecte més del nostre cos, senzillament un òrgan imprescindible.

Montserrat Garcia

Reflexions sobre l’aprenentatge

Avui dia 3 de novembre, hem estat discutint idees sobre el creixement intel·lectual de tots nosaltres a l’escola i tot allò que ens aporta la societat en el dia a dia i què ens representa.

Els alumnes hem posat com exemples una finestra, una motxilla, una clau, un pot, un pòdium, un examen, una bicicleta, un candau, una llibreta, una tauleta gràfica, les escales de l’institut, una prestatgeria per a cd’s, una piràmide a l’invers i una ploma.

Aquests objectes representen creixement en tots nosaltres i per això, a poc a poc, anem discutint quins ho fan millor.

Beatriz Nieto

Conèixer un artista

Primera sessió a l'IES Infanta Isabel d'Aragó Primera sessió Infanta Isabel 2 Primera sessió IES Infanta Isabel d'Aragó 3

El dia 21 va venir a l’IES Infanta Isabel d’Aragó l’artista reusenc Salvador Juanpere. Va dedicar dues hores a explicar-nos el seu treball com a escultor des dels seu inici fins a l’actualitat. En la seva explicació, ens va cridar l’atenció uns dietaris que escrivia des de jove. Gràcies a aquest esforç i d’altres ha aconseguit donar-se a conèixer com artista. Ens va ensenyar algunes de les seves obres que ens van semblar molt interessants. Una de les obres que ens va semblar més original, va ser una reproducció de les seves eines del taller fetes amb fusta.

Salvador Juanpere va encarregar-nos als alumnes de l’optativa de Visual i plàstica comprar una llibreta per apuntar tota mena d’idees, opinions i sentiments del nostre dia a dia per tal d’ajudar-nos a realitzar una escultura.

Montserrat García i Beatriz Nieto