MÀRIUS TORRES: EL PODER DE LA PARAULA POÈTICA

Una manera d’abastar realitats desconegudes és a través del significat que les paraules tenen més enllà del diccionari, del valor simbòlic que tenen: doncs bé, al corrent literari que va ser hegemònic a la poesia catalana de la primera meitat del segle XX li escau perfectament el nom amb què és conegut: simbolisme (i postsimbolisme). Aquest corrent explorarà els significats no evidents de les paraules, creurà fermament en el poder de la paraula com a transmissora de realitats que no podríem conèixer de cap més manera. Dins d’aquesta línia poètica, cal destacar el nom del lleidatà Màrius Torres (enguany se celebra el centenari del seu naixement). Un dels poemes on la metàfora continuada esdevé símbol és el seu conegudíssim Canço a Mahalta.
Lluís Llach ha estat un dels autors que ha posat música a aquest poema i la veritat és que val la pena d’escoltar-lo. Aquí us deixo el poema i la cançó de Llach.

CANÇÓ A MAHALTA

 Corren les nostres ànimes com dos rius paral.lels.
Fem el mateix camí sota els mateixos cels.

No podem acostar les nostres vides calmes:
entre els dos hi ha una terra de xiprers i de palmes.

En els meandres grocs de lliris, verds de pau,
sento, com si em seguís, el teu batec suau

i escolto la teva aigua, tremolosa i amiga,
de la font a la mar -la nostra pàtria antiga-.

Publicat dins de POESIA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

JOSEP LLIMONA: L’ESCULTURA MODERNISTA

Josep Llimona (1864-1934) està considerat com un dels escultors més destacats del modernisme català. En les seves primeres obres, encara molt acadèmiques, recull una sèrie de personatges típics i històrics del país. Ara bé, a partir de la seva estada a París el seu estil derivarà cap al modernisme, amb influències de Rodin i Meunier. D’aquesta època són La primera comunió i el famós Desconsol. Cultivà, a més, altres camps, com l’escultura funerària, fent algunes obres en els cementiris de Sitges i Arenys de Mar. Aquí tenim la seva obra ja esmentada, Desconsol.

desconsol

Publicat dins de IMATGES III | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LED ZEPPELIN: EL CLÀSSIC “STAIRWAY TO HEAVEN”

El grup Led Zeppelin forma part destacada de la història del rock. Aquí podem veure un dels seus clàssics, “Stairway to heaven” tocat en directe.

Publicat dins de MÚSICA CONTEMPORÀNIA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

SERRAT CANTA CARNER (CANTICEL)

Canticel
Per una vela en el mar blau
daria un ceptre;
Per una vela en el mar blau
ceptre i palau.

Per l’ala lleu d’una virtut
mon goig daria,
I el tros que resta, mig romput,
de joventut.

Per una flor de romaní
l’amor daria;
Per una flor de romaní
l’amor doní.

Publicat dins de MUSICA III | Etiquetat com a | Deixa un comentari

EL NOUCENTISME

Aquest vídeo de l’Edu3.cat repassa els esdeveniments del primer quart del segle XX, amb l’aparició en l’àmbit cultural del Noucentisme i la creació de la Mancomunitat de Catalunya, en el polític.

Edu3.cat

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

JOAQUIM SUNYER: LA SENSIBILITAT MEDITERRANISTA

PAISATGE MEDITERRANIJoaquim Sunyer està considerat com una de les figures més destacades de l’estètica noucentista. Escriptors com Joan Maragall, Eugeni d’Ors i Joan Salvat-Papasseit van establir amistat amb el pintor, i en van valorar el fet que fos capaç de captar fidelment l’essència catalana en els seus retrats i paisatges mediterranis.

Publicat dins de IMATGES IV | Etiquetat com a | Deixa un comentari

ENRIC MORERA I LA SEVA RELACIÓ AMB EL MODERNISME

Enric Morera (1865-1942) fou un compositor català que va escriure òperes, música escènica, obres simfòniques, corals i concerts, però sobretot és reconegut per les seves sardanes corals amb títols tan populars com La santa espina i L’Empordà. Es relacionà amb el grup del Modernisme català i freqüentà Sitges, on establí amistat amb el capdavanter del moviment Santiago Rusiñol.
Aquí us deixo amb la famosíssima Santa espina.

Publicat dins de MUSICA II | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LA NOVEL.LA DE PRINCIPIS SEGLE XX: L’EXPERIMENTACIÓ

proust11Superats el realisme i el naturalisme, el fet de novel.lar s’intel.lectualitza i la novel.la s’allunya del gran públic. Es desenvolupen noves tècniques formals i lingüístiques, s’experimenta en el camp del punt de vista narratiu i es dóna més importància a l’aspecte psicològic, al món interior, i, per tant, es tendeix a abandonar els conflictes externs. Aquests nous camins es concreten en l’obra d’autors com Marcel Proust, James Joyce i Franz Kafka, entre altres. Proust, per exemple, en l’obra A la recerca del temps perdut (publicada entre 1913 i 1927), utilitza la tècnica del record, que es converteix en la perspectiva bàsica de coneixement. Fa una anàlisi psicològica profunda i en primera persona de tota una època, el passat que vol recuperar a través d’associacions de la memòria.

Publicat dins de NARRATIVA | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

EL PAISATGE MODERNISTA: UN ENTORN OPRESSIU

Si els romàntics havien idealitzat el camp, oferint-ne una visió pintoresca i folklòrica, els modernistes el relacionaran amb les forces contràries al progrés i a la realització de l’ésser humà. El paisatge modernista esdevindrà inhòspit i feréstec, i l’artista hi entrarà en conflicte. Serà l’entorn opressiu que expressarà la lluita del modernisme contra la tradició i les convencions que ofeguen l’individu. Un bon exemple el tenim en el quadre L’Abim, de Joaquim Mir.

l_abimjoaquim_mir1

Publicat dins de IMATGES III | Etiquetat com a | Deixa un comentari

RAMON CASAS: IMPULSOR DEL MODERNISME

ramon-casas1Ramon Casas i Carbó va ser un pintor, dibuixant i cartellista vinculat a l’impressionisme i un dels impulsors del modernisme català. Es va convertir amb el temps en un dels pintors més cobdiciats per la societat burgesa barcelonina de l’època, que es disputava els seus retrats. És especialment destacable la seva col.lecció de retrats al carbó d’intel.lectuals i personatges de finals segle XIX i començaments del XX, com ara Unamuno, Albéniz, Granados, etc. Aquí tenim el seu autoretrat.

Publicat dins de IMATGES III | Etiquetat com a | Deixa un comentari