Drets d’autor contra dret a l’educació, a la cultura, a la informació

El Departament d’Ensenyament ha preparat un dossier  titulat Propietat intel·lectual i drets d’autoria perquè serveixi de guia i d’orientació tant a docents com a alumnes i estudiants: els drets d’autoria (drets d’autor, drets d’explotació, patents, «propietat intel·lectual») estan sotmesos a una legislació força complexa (i força severa) que, a més a més, pot xocar frontalment amb certes pràctiques, habituals en la nostra societat.
Us invito a informar-vos sobre aquest tema llegint el dossier i, si us ve de gust, podeu ampliar els vostres coneixements a través dels següents enllaços:
Si el tema us resulta engrescador, podeu preparar-ne un article d’opinió. Si, després d’haver llegit com a mínim el dossier del Departament, no teniu clar com enfocar-lo, consulteu-m’ho i en parlarem.
En aquest cas, no hi ha data límit de lliurament: el tema és extens i, com he dit al principi, complex.

(Potser aniré afegint alguns enllaços, aquí, més a poc a poc…)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7gU4qGSW9_E[/youtube]

Repassant el feudalisme i els trobadors

Per repassar bona part del que hem vist sobre feudalisme i sobre poesia trobadoresca, podeu emprar aquestes diapositives:

http://www.slideshare.net/pilargobierno/el-feudalisme-i-la-poesia-trobadoresca

Això sí, quan arribeu a la que parla sobre Ausiàs March, us podeu aturar; de moment.

Aquesta altra sèrie també està molt bé:

http://www.slideshare.net/SlviaMontals/poesia-dels-trobadors

 

Fixeu-vos que podeu visualitzar-les a pantalla completa…

Poesia trobadoresca

Els de 1r de BAT teniu tres documents més sobre poesia trobadoresca al Moodle (Unitat 2: Guillem de Berguedà, Els trobadors, Les trobairitz). Cada text va acompanyat d’instruccions (que heu de llegir al Moodle, no es descarreguen amb els documents).

A que us agrada que us doni feina per Internet? ;-)

Estàndards de documents a emprar a classe

En un document ja antic, però encara vigent, el Departament d’Ensenyament explica quines són les seves polítiques en matèria d’estàndards de documents (s’entén, en format electrònic), i quines en són les motivacions.

En resum, rebutja expressament els formats privats, tancats, propietat d’empreses que els controlen en exclusiva (com els formats de Microsoft: doc, docx, xls, xlsx, etc.) i adopta els formats estàndards oberts.

Els motius són senzills: emprar formats que són propietat d’empreses privades implica córrer el risc que aquestes empreses deixen de produir els programes que els manipulen, o canvien els formats fent que les versions antigues dels programes no puguin emprar els nous formats (aquesta estratègia obliga els usuaris a pagar llicències de les noves versions; és el que va fer Microsoft quan va canviar el format doc pel docx), o que hi introdueixin propietats desconegudes per a l’usuari i lesives per als seus interessos.

L’administració pública no pot deixar en mans d’una multinacional la seva política de documents; a més a més, tampoc no és ètic obligar els usuaris a emprar programes d’una determinada marca (que és el mateix que obligar-los a pagar-ne les llicències, o que induir-los a emprar els programes de forma irregular).

Per aquest motiu, el Departament d’Ensenyament adopta els següents formats de documents:

  • per a l’intercanvi de documents (que no han de ser modificats per l’usuari): PDF (Portable Document Format);
  • per als documents ofimàtics que puguin ser modificats per l’usuari: Open Document Format (ODF), en les variants de:
    • ODT: OpenDocument Text per a documents de text.
    • ODP: OpenDocument Presentation per a presentacions/diapositives.
    • ODS: OpenDocument Spreadsheet per als fulls de càlcul.
    • ODG: OpenDocument Graphics per als gràfics.
  • per als formats gràfics:
    • Portable Network Graphics (PNG), del tipus mapa de bits (bitmap) amb compressió sense pèrdua d’informació;
    • JPEG/JPG, del tipus mapa de bits amb pèrdua d’informació;
    • SVG, de tipus vectorial;
  • per als formats audiovisuals:
    • OGG és el format adreçat a l’edició, la creació i la manipulació d’arxius multimèdia (àudio, vídeo, subtítols i metadades);
  • per a la creació i a la publicació de pàgines web:
    • Hypertext Markup Language (HTML) i Extensible HTML (XHTML) per als documents;
    • fulls d’estil (CSS). per a la capa de disseny del document.

En les matèries de Llengua catalana i literatura i Literatura universal, seguirem aquestes recomanacions. Així, els documents que els alumnes lliurin al professor hauran d’estar, segons el cas, en format ODT (si no es tracta d’un treball definitiu, acabat) o PDF (si es tracta de la versió definitiva d’un treball).

El alumnes poden descarregar i emprar el següent programari lliure (gratuït i de llicència oberta, amb la qual cosa no incorreran en cap ús il·legítim) per produir documents en aquests formats:

  • LibreOffice, suite ofimàtica que inclou processador de textos, full de càlcul, editor de presentacions, gestor de base de dades, editor de gràfics;
  • OpenOffice.org, versió antiga de l’anterior (menys actualitzada, menys recomanable);
  • Abiword, processador de textos lleuger (per a màquines antigues o amb pocs recursos); disposa de l’opció «Collaborative», per a l’edició col·laborativa de textos;
  • Gnumeric, editor de fulls de càlcul lleuger (per a màquines antigues o amb pocs recursos); la seva col·lecció de funcions matemàtiques és una de les més extenses en aquest tipus de programa.

Tots aquests programes poden exportar directament a format PDF; a més a més, tenen una bona compatibilitat amb els formats privatius i tancats d’altres productes (doc, docx, xls, xlsx). Existeixen versions d’aquests programes (en català, i amb correctors ortogràfics per a català i per a desenes d’idiomes més) per a les plataformes més populars (GNU/Linux, MacOSX, Windows).

D’altra banda, tots aquests programes tenen versions per a les PortableApps: us els podeu instal·lar a la unitat USB i emprar-los sobre qualsevol màquina.

 

 

 

Proposta d’article d’opinió per al 24 d’octubre: per a què serveix estudiar

Nova proposta d’article d’opinió per als alumnes de 1r de BAT: «Per a què serveix estudiar», un tema sobre el que haureu meditat bastant, sobretot des que va començar el curs, i encara més si no hi esteu gaire convençuts.

Qualsevol variació sobre el tema («per a què serveix estudiar tal matèria», «per a què serveix estudiar batxillerat», etc.) seria, en principi, acceptable.

Recordeu que, en aquesta fase, el més important és:

  1. aplicar l’estructura clàssica de l’article d’opinió (introducció, argumentació, conclusions);
  2. fer una argumentació mitjanament digna (arguments, contraarguments; exemples, contraexemples);
  3. no incórrer en incorreccions lingüístiques;
  4. emprar el registre formal del llenguatge.

Si, a més a més, podeu ser una mica originals en el plantejament, millor encara. Però no us molesteu en tractar d’enganyar-me (sobre l’argument d’avui), que ja ens coneixem.

Recordeu: per al 24 d’octubre, a mà, entre 20 i 30 línies.