Comencem el 3r i darrer trimestre del curs amb l’estudi de la Renaixença, un moviment cabdal per a la literatura catalana ja que va representar, si no el ressorgiment de les nostres lletres, sí l’inici d’aquesta recuperació. Com que no podem dedicar gaire temps a la teoria si volem avançar en comprensió i anàlisi dels seus textos, ara més que abans la deixaré en les vostres mans; sí, ja sabeu: els famosos i temibles esquemes.
Com vam comentar a classe, ara fareu un únic esquema per cada moviment a estudiar, sintetitzant i reunint la informació que es troba dispersa al vostre llibre (ja que proposa una aproximació per gèneres, una absurda teoria pedagògica que pretén que la poesia, la narrativa i el teatre d’un mateix corrent literari s’han d’estudiar per separat com si no tinguessin res a veure les unes amb l’altre, com si no fossin, sovint, obra d’un mateix autor). Recordeu que l’esquema bàsic a seguir hauria de mostrar els següents punts (que es trobarien dins de la clau principal):
- Context històric
- Característiques generals del moviment
- Poesia
- Narrativa
- Teatre
En algun cas (Noucentisme), només n’estudiarem la poesia. En d’altres (literatura contemporània), hi afegirem l’assaig.
Ara, però, per a l’estudi de la Renaixença, les pàgines que heu de treballar són les següents:
- 68 a 74 (Renaixença: context, característiques, poesia).
Per divendres, 30, si us plau. A més a més, hauríeu de llegir (per dilluns, 26), de l’antologia poètica, els poemes següents:
- «La pàtria», de Carles Aribau (p. 163);
- «Vora el barranc dels Algadins», de Teodoro Llorente (p. 167);
- «Vora la mar», de Jacint Verdaguer (p. 170);
- «Los dos campanars», de Jacint Verdaguer (p. 174);
- «El pi de Formentor», de Miquel Costa i Llobera (p. 174).
La setmana vinent (del 26 al 30), el programa de treball és el següent, per al primer i per al segon dia de classe:
- treballareu per grups i fareu cada grup el comentari d’un dels poemes anteriors (els sortejarem);
- cada grup llegirà el seu comentari a classe.
I aviat us posaré feina per a les vacances (sí: sóc molt dolent i us posaré feina).