La causa Cooppel precisa el suport de la societat
3.1.- El Cooppel neix a partir del +3B (denominació anterior al Cooppel) que significa els valors: d’ensenyar i aprendre, ètics, estètics, econòmics i ecològics en un mateix artefacte:
- +3 Ser mestres uns dels altres, s’aprèn el doble
- 3B Bo, bonic i barato. Què més bo que la cooperació, la dinàmica de rols i el diàleg interactiu. Què més bonic que ho fabriqui els propis materials del Cooppel. Que més barato que reutilitzar els materials de jocs existents de taula i de tauler com reciclar materials com xapes, taps, botons, etc. Per a construir els nous jocs Cooppel de taula i de tauler.
- És més fàcil, dura més i més just, aprendre junts amb el Cooppel. Sempre amb el mateix esforç.
3.2.- El Cooppel es pot aplicar:
- En el voluntariat per la llengua. Els diàlegs i el suport visual faciliten molt més l’aprenentatge. L’inventor ho va aplicar en tres cursos escolars.
- En els centres educatius d’educació infantil, primària, ESO i postobligatòria.
- En els recursos culturals com museus, sales d’exposicions, espais naturals, etc.
- En els estudis universitaris. Hem tingut experiències a les aules de Lletres, Pedagogia i Màster de Formació del Professorat de la Universitat Rovira i Virgili. A més és un bon objecte de recerca i de pràcticum.
- En formació permanent del professorat. A més el Cooppel ha estat el projecte final del curs sobre aprenentatges basat en projectes, organitzat pel MEC (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte), dut a terme amb la cooperació de tres professionals de l’ensenyament: http://blocs.xtec.cat/abpc.
- En generar criteris d’experiències riques d’aprenentatge i en la selecció de continguts i activitats envers l’adquisició de competències bàsiques dins del Cooppel.
- Per exemple un/a alumne/a en les tasques dins del projecte Cooppel com visitar un museu o en les tasques escolars a casa no entén una tasca o té dificultats en entendre-la, si aquesta tasca, contingut no s’assoleix per mitjà del Cooppel cal eliminar-la del compendi de jocs ja que no està prou madur o és d’un nivell superior a la seva zona ZDP potencial d’aprenentatge. I no es pot demanar dins de l’equip
- Per exemple un/a alumne/a no entén una competència, una tasca o un contingut en l’aula, si després de fer les apostes d’ajuda als demés segueix amb les dificultats, aquest objecte d’aprenentatge no pot entrar dins del compendi ni es pot demanar en l’avaluació. Ja que tot alumne/a té dret a ser avaluat per allò que pot aprendre en la garantia que el seu esforç posat no se li exigeixi per sobre les seves possibilitats. Tot alumne/a a partir del seu esforç té que tenir garantitzat l’èxit i no pot ser avaluat per allò que no pot entendre, considerant-lo com una adapatació curricular.
- Amb el Cooppel es visiona el que l’alumnat és capaç d’aprendre sol/a, amb ajuda i/o en cooperació. Així davant de les dificultats de diverses matèries es poden elaborar materials de taula i taulers al voltant de fraccions, orientació en coordenades, identificació de la síl·laba tònica, etc. Tenim fulletons que expliquen situacions concretes i es poden demanar de forma gratuïta a: federacio@cooppel.org
7.- En les associacions i en especial en el context d’AMPA en el suport formatiu a les famílies, sobre tot en el repte de els tasques escolars per casa com a diversió cooperativa en família. En aquest sentit per exemple sols en aquest curs 2013-14 hem participat en els premis Ateneus 2013 i en els premis de Federico Mayor Zaragoza 2014, com podem veure a sota.
3.3.- L’inventor i el primer promotor ha estat víctima d’una malaltia i creiem que la candidatura és un símbol de reconeixement i un regal, a més així impulsem la Causa Cooppel, la seva consolidació i la seva expansió.