CONARTE

logo conarte_orange

Conarte Internacional

Conarte Internacional és una associació fruit de l’aliança amb ConArte Mèxic que té l’objectiu d’afavorir el canvi social en favor del respecte, la igualtat i la solidaritat a través de la capacitat educativa de les arts.

La Càtedra UNESCO de Polítiques Culturals i Cooperació de la UdG i ConArte Mèxic van signar en 2004 un acord de col·laboració que ha permès treballar conjuntament en diferents projectes d’educació i formació de joves i nens a través de les arts a tot el món.

A Mèxic, ConArte ha aconseguit incorporar les arts com a eix per a una educació per a la pau i el desenvolupament social a l’escola pública i en comunitats d’alta marginalitat. Ha creat metodologies que possibiliten un treball d’alta qualitat i pertinença. Aquesta organització no lucrativa a Mèxic compta amb reconeixement internacional d’UNICEF, OEA i OEI, entre d’altres.

L’experiència de Mèxic i els resultats obtinguts per diferents projectes de cooperació ens demostren que la capacitat educativa de les arts i el patrimoni cultural avui és més necessària que mai. Les arts i el patrimoni aïllats de l’educació i del desenvolupament han provocat serioses conseqüències: limitacions d’aprenentatge, exclusions socials i estètiques, marginació, falta de públics en moltes disciplines i infraestructures.

A Espanya, Catalunya i a Girona, són ja molts els artistes, els creadors, els mestres i els gestors culturals que estan impulsant iniciatives innovadores i que volen avançar en aquest camí. Aquestes experiències han demostrat amb escreix la necessitat de considerar seriosament l’educació artística i l’educació en patrimoni cultural, com un ingredient fonamental de la formació de nens i nenes, dels joves i de la ciutadania del segle XXI.

Des de Mèxic i en aliança amb la Càtedra UNESCO de Polítiques Culturals i Cooperació de la Universitat de Girona, el Festival de Música i l’Escola Municipal de Música de Torroella de Montgrí i el Festival Temporada Alta, s’avança en la creació de ConArte Internacional, com una associació autònoma d’interès general, per sumar energies i avançar des de les experiències locals en projectes internacionals:

• Posar en diàleg el món educatiu amb el de la creació artística i l’oferta cultural.

• Educar amb i a través de les arts i la cultura.

• Formar públics i ciutadans, creadors i consumidors crítics de les arts i la cultura.

• Impulsar la participació del món artístic i cultural en projectes solidaris, de cohesió social i de cooperació al desenvolupament que considerin l’educació, les arts i la cultura.

• Formar a formadors en les metodologies creades per ConArte Mèxic i unes altres que s’han desenvolupat en altres països.

• Impulsar la formació del sector artístic en temes d’emprenedoria i desenvolupament sustentable.

A Girona ciutat, en municipis veïns com Salt, Torroella-L’Estartit  i comarques, les possibilitats de treballar amb les arts i els artistes són moltes i de gran qualitat, per la gran quantitat de projectes culturals que ja estan en marxa i per les necessitats i canvis socials que s’estan produint davant la creixent migració i les necessitats educatives i d’integració social.

Festivals de música, arts escèniques, cinema, etc., suposen la presència constant de creadors i espectacles nacionals i internacionals. L’efervescència d’escoles de música i dansa, de centres de creació, de companyies, de projectes culturals i educatius converteix les comarques de Girona en un laboratori de creativitat i el marc propici per a aquest tipus de projectes.

ConArte Internacional treballa per aprendre d’aquestes experiències i potenciar la capacitat educativa i de cohesió social d’aquesta creativitat:

1 . Apropant les arts i els artistes al món educatiu i als projectes que ja funcionen

2 . Impulsant el potencial de desenvolupament i inclusió social de les arts i la cultura

3 . Promovent un laboratori o espai de reflexió i formació conjunta permanent.

Una resposta a CONARTE

1. ezequielcortes diu: