Per treballar les emocions amb els nens/es de la classe de P3, elaborem el “Racó de les emocions”. Escollim 4 emocions bàsiques: l’alegria, la tristesa, l’enuig i la por.
En el racó hi posem una imatge de cada emoció, i al costat espai per poder-hi enganxar la fotografia de cada nen/a de la classe.
L’objectiu és aconseguir que els nens/es siguin conscients de les seves pròpies emocions.
Per a facilitar-ho, associem cada emoció a un color: el verd per l’alegria, el blau per la tristesa, el vermell per l’enuig i el groc per la por.
De forma rutinària, un dia a la setmana tots els nens/es i fins i tot la mestra, es pregunten com es senten en aquell moment i pengen la seva fotografia al costat de la imatge corresponent.
A més a més, aprofitem algun moment puntual que s’escaigui per treballar les emocions i pensar amb quina imatge ens identifiquem, com ara un conflicte després del pati, la celebració d’un aniversari, etc.
Després de realitzar aquesta pràctica diverses vegades, he vist que quan els infants diuen que tenen por moltes vegades es refereixen a la foscor; quan parlen de l’enuig en diverses ocasions és perquè algú els hi ha pres una joguina; de l’alegria quan han assistit a algun espectacle o han vist una pel·lícula que els hi ha agradat molt; i per últim la tristesa quan algú els hi ha fet mal.
En relació a la tristesa, parlem de quan plorem i d’aquí en surt una reflexió: només ploren els nens/es petits? La resposta és que no. Aleshores em pregunto, com és que moltes vegades, amb bones intencions, els diem sobretot als infants de P3 que “no plorin perquè això ho fan els nens petits de la llar d’infants”? Les nostres paraules tenen molta influència amb els nens/es petits, i cal anar en compte amb frases com aquestes perquè llavors no són coherents amb la realitat que els envolta.
Hola!. M’encanta, m’encanta, m’encanta la idea. Amb el teu permís, aprofitaré que estic a P3 per fer-ho i el proper cicle ho comentaré, ja que quan al setembre donàvem les idees generals del curs, al cicle vam proposar les emocions i aquest format foto/color em sembla molt visual i pràctic pels nens.
Enhorabona.
Silvia J.
Hola Sílvia,
I tant que tens el “meu permís”, que bé! T’agraïré molt si em poguéssis fer 5 cèntims de com us va, així podem fer intercanvis d’opinions de com funciona i de si es poden fer canvis, etc.
De fet la idea no és nova, hi ha un bloc d’emocionsde la M.Teresa Abellan que està molt bé on hi ha diferents propostes per treballar-les a infantil. Te l’adjunto:http://blocs.xtec.cat/emocionat/
Sort!
Carina
Hola Carina,
Un magnific bloc, nosaltres treballem les emocions a la classe, i cada curs també fem un taller internivells, per on passen tots els nens i nenes d’educació infantil, els comencem al novembre i fins a finals de curs. En quan estiguin iniciats i amb el permís de les companyes compartirem.
Andavant!
Marga
Hola Sílvia aquesta experiència de les emocions és molt interessant m’agradarà molt que ens vagis explicant com evoluciona, m’ha agradat molt!!!
Hola Sílvia!!
jo també estic a P3, nosaltres treballem amb l’editorial Teide i el primer trimestre es divideix en dos bloc: primer “Ens fem grans” i “Com em sento”… aprofitaré la teva proposta i ho comentaré a veure si ho puc duu a terme! m’encanta la idea! 🙂
salutacions
Moltes gràcies pels vostres comentaris. Segur que m’anirà molt bé conèixer el que feu, i que en poden sortir idees molt enriquidores!
M’encantaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa… Ho penso treballar a l’escola. De fet estic a P3 i aquest curs volem engegar alguna cosa referent a les emocions. Sempre es treballa, però crec que cal instaurar-ho. Per tant, amb el teu permís agafaré la teva idea.
Molts petonets.
Yolanda 8sóc una compi del curs)
Gràcies. I tant, ja m’explicaràs com va!!
Una abraçada
Carina