Exili ‘09: Viatge als llocs de la memòria de l’exili republicà català. 5 i 6 de març ‘09

exili09agullana050309.jpg VEURE FOTOS >>>

PROGRAMA DEL VIATGE: EXILI ‘09

DIA 5 DE MARÇ DE 2009

08:15h- Sortida IES Viladecavalls
10:00h- Arribada i visita al Museu Memorial de l’Exili de La Jonquera el MUME (1 hora)
11:00h- Sortida cap a Argelers
12:00h- Arribada al cementiri dels espanyols
12:30h- Arribada a Argelers, visita a les platges que foren camps de refugiats.
13:00h- Dinar (pícnic)
13:30h- Sortida cap a Elna
14:00h- Visita a la Maternitat
15:30h- Sortida i visita al camp de concentració de Ribesaltes
17.00h- Sortida cap a la Jonquera
19:00h- Arribada a l’alberg de la Jonquera

 

DIA 6 DE MARÇ DE 2009

 

09:30h- Sortida de l’alberg de la Jonquera ver l’Agullana
10:00h- Agullana.
Trobada a Agullana (A l’entrada d’Agullana a la dreta hi ha una esplanada gran, allà és on es queda amb els educadors). Explicació de la sortida , introducció i  repartiment de textos i mapes que facin referència als llocs que es visitaran.
Mas Perxers. Lloc de trobada de Companys i els intel•lectuals catalans a punt d’exiliar-se. Recursos: textos i fotografies .
10:30h- La Vajol (amb autocar). A la plaça, monument a l’exili i en record dels exiliats.
11:00h- La Mina Canta (amb autocar): Lloc de refugi del tresor de la República.
12:00h- Coll de Lli.
Sortida a peu de la Vajol (Es deixa l’autocar a l’aparcament de  Can Camaulis ) cap al coll de Lli. És el camí per on van marxar els polítics.
12 :45h- Les Illes.
Un cop passada la frontera per la muntanya és el primer veïnat que es troba en territori francès. Cal veure els monuments dedicats als republicans i la placa que hi ha a l’Hostal dels Trabucaires, a la plaça, i que recorda el pas de les autoritats republicanes.
13:00h- Dinar a les Illes (pícnic).
14:00h- Tornada a peu a l’aparcament de Can Camaulis.
15:00h- Tornada a la Jonquera.
16:30h- Arribada a Colliure
18:30h- Sortida cap a l’ IES Viladecavalls

Informacions:

1. Cal porta el passaport i la mateixa documentació (autoritzacions) que per anar a París.

2. L’esmorzar i dinar del dia 5. El sopar i esmorzar del dia 5 i 6 es faran a l’alberg. El dinar del segon dia es farà a Elne.

3. Recordeu que al Pirineus en aquest dies d’hivern, segons els meteoròlegs, farà molt fred i sembla que plourà, per la qual cosa es necessari dur roba d’hivern i calçat adequat per caminar per muntanya i paraigües (petit) o millor un bon impermeable o anorac.

4. Cal portar sac de dormir.

Detall de les rutes de l’exili que farem

Farem dues rutes:
1. “Camins d’exili”: Agullana, La Vajol, Coll de Lli, les Illes,la Jonquera
2. “Records d’exili”: Jonquera, Argelers i la maternitat d’Elna

Objectius generals de les rutes:

– Identificar i localitzar en el temps i en l’espai els processos i esdeveniments rellevants de la història de Catalunya: La guerra civil i l’exili del 39.

– Situació geogràfica de l’àmbit espacial dels diversos fets històrics i les seves posibles interpretacions. Ús de l’empatia històrica.

– Assolir una perspectiva global que faciliti la comprensió de la pluralitat i de la diversitat social i cultural, i aplicar aquests coneixements a la interpretació del present, la comprensió del passat i la construcció del futur.

–  Valorar el patrimoni cultural com a herència i llegat dels grups humans i
manifestació de la seva riquesa i diversitat.

– Valorar  la funció de la memòria històrica en la construcció del futur.

1.    Camins d’exili: Agullana, La Vajol, Coll de Lli, les Illes i la Jonquera

Fitxa tècnica

Ruta d’un dia.
Adreçada a alumnes d’educació primària, secundària, batxillerat i a grups d’adults.
Material didàctic: dossier professorat que inclou mapes, textos i suggeriments de treball previ i posterior

1.1. Presentació

La Jonquera ha preservat de manera molt especial la memòria de l’exili republicà: fou testimoni  privilegiat de l’èxode republicà i l’escenari central de l’etapa central de la Generalitat Republicana i de la retirada de milers de persones, entre elles els principals dirigents de la Generalitat, la República Espanyola i el Govern autonòmic basc.

La ruta recorre un dels camins de l’exili, usat entre altres persones, pels principals dirigents de la Generalitat per passar la frontera cap a França.

1.2. Objectius generals:

– Conèixer un dels camins de l’exili, utilitzat  pels principals dirigents de la Generalitat per passar la frontera cap a França i el camí del tresor de la República.
– Situar i contextualitzar l’exili del 39 viscut per moltes persones anònimes.
– Valorar  la funció de la memòria històrica en la construcció del futur.
– Respectar el patrimoni cultural i natural .

1.3.Metodologia

1.3.1. Treball a l’IES: introducció històrica de l’exili del 39.
1.3.2. Ruta .
1.3.2.1. Presentació i contextualització a Agullana: introducció de la ruta, i  repartiment de textos i mapes que facin referència als llocs que es visitaran.
1.3.2.2. La Vajol, Coll de Lli, Les Illes:
Consulta de panells i informació sobre el terreny
Lectura de textos literaris
Lectura de testimonis del seu pas per camins d’exili
Lectura de mapes per contextualitzar la ruta i altres llocs d’interès propers
Observació de fotografies
1.3.3. Visita al Museu Memorial de l’Exili

1.4.Proposta organitzativa

1.4.1. Punts d’interès bàsics:

Agullana, la Vajol, Mina Canta,  Coll de Lli (pas polític fronterer), Les Illes (punt francès d’abastiment d’aliments i de concentració), Placa commemorativa del pas de Companys i Aguirre a la façana de l’Hostal dels Trabucayres i homenatge als republicans, vora el camí de la Manrella, a l’entrada nord del poble.

1.4.2. Punts d’interès indirectes:
Coll de la Manrella, Can Barris, Castell de Cabrera, Santuari de les Salines, Massís de les Salines (EIN), Font del cucut, Font de les Salines, Roc de Frausa…

1.4.3. Itinerari:

Una part de l’itinerari es fa amb autocar, i des de la Vajol a les Illes l’itinerari és a peu.
10:00 h – Agullana.
Trobada a Agullana (A l’entrada d’Agullana a la dreta hi ha una esplanada gran, allà és on es queda amb els educadors). Explicació de la sortida , introducció i  repartiment de textos i mapes que facin referència als llocs que es visitaran.
Mas Perxers. Lloc de trobada de Companys i els intel•lectuals catalans a punt d’exiliar-se. Recursos: textos i fotografies .
10:30h – La Vajol (amb autocar). A la plaça, monument a l’exili i en record dels exiliats.
11h –     La Mina Canta (amb autocar) : Lloc de refugi del tresor de la República.
12h –     Coll de Lli.
Sortida a peu de la Vajol ( Es deixa l’autocar a l’aparcament de  Can Camaulis ) cap al coll de Lli. És el camí per on van marxar els polítics.
12 :45h-  Les Illes.
Un cop passada la frontera per la muntanya és el primer veïnat que es troba en territori francès. Cal veure els monuments dedicats als republicans i la placa que hi ha a l’Hostal dels Trabucaires, a la plaça, i que recorda el pas de les autoritats republicanes.
13h –  Dinar a les Illes (picnic).
14:00h- Tornada a peu a l’aparcament de Can Camaulis.
15:00 – Tornada a la Jonquera.
16:00- Visita (1h) al Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera
17:00- Fi de la jornada

1.5. Recursos didàctics

– Cartes, testimonis (recull de Salomò Marquès)
– Documents de la Generalitat
– Fotografies d’època  ( fons Chauvin )
– Imatges d’altres punts d’interès ( Coll de la Manrella, la Mina Canta, diferents camps de refugiats francesos, la maternitat d’Elna)
– Mapes de l’Alt Empordà i Catalunya Nord.
– Textos literaris  ( recull de Salomó Marquès)
–  El setè camió , d’Assumpta Montellà

2.    Records d’exili: Argelers i la maternitat d’Elna

Fitxa tècnica

Ruta d’un dia o integrada en una proposta de dos dies
Adreçada a alumnes d’educació secundària i batxillerat i a grups d’adults
Material didàctic: dossier professorat que inclou mapes, textos i suggeriments de treball previ i posterior

2.1. Presentació

La Jonquera fou el punt per on creuaren els exiliats però, com assenyalen els testimonis, a l’altra banda l’epopeia continua als camps de refugiats d’Argelers, Sant Cebrià o Ribesaltes entre altres.

2.2. Objectius generals

– Situar en el territori el recorregut i el destí de molts dels exiliats espanyols
– Conèixer els monuments, edificis i espais dedicats a la memòria de l’exili
– Valorar  la funció de la memòria històrica en la construcció del futur.
– Respectar el patrimoni cultural i natural .

2.3. Metodologia

2.3.1. Presentació i contextualització al MUME i a l’autocar de la Jonquera a Argelers.
2.3.2. Argelers i  la maternitat d’Elna
Lectura de textos literaris
Consulta de panells i informació sobre el terreny
Lectura de testimonis
Lectura de mapes
Observació de fotografies
Conversa amb fills d’exiliats