Procés per la tria del títol del curtmetratge.

Concebem el títol del curt com la nostra carta de presentació de la pel.lícula al “món”.
Aspectes que hem tingut en compte:
– El títol ha d’explicar el curt i ha de ser entès per tothom no només pels que han fet la pel.lícula
– Ha de ser curt i entenedor
– Ha de ser atractiu (en llegir-lo ens ha de venir ganes de veure la peli)
– Ha de ser de traducció fàcil (anglès i francés)
– No volem un títol “empalagós”

Sessió 1: Comencem per escriure individualment un resum del guió del curt amb una extensió màxima de 4 línies. Proposem que d’aquest escrit es subratllin les paraules clau.
La Patricia surt a la pissarra i anem dient individualment quines paraules hem subratllat com a paraules clau.

Surten:
– Tornar, retorn, canvis, barri, Noa, Montbau, familia, amics, records, recordar, diari, passejar, enyorança, malenconia, Guillem, passeig, passejar, començar de nou, inici….

Entre tots descartem paraules.
Detectem que hi han verbs, adjectius, substantius.
Fem tres columnes: agrupem les paraules per verbs, emocions de la Noa, noms…

retorn enyorança canvis
tornar nostàlgia barri
passejar passeig
iniciar records

Cerquem paraules al diccionari de significats i al diccionari de sinònims:

– Malenconia: melangia, trist, plàcid, nostàlgia
– Passeig: caminada, riatge, tomb, volt

Sessió 2. Per grups reduits (4 a 6 alumnes) Intentem casar les paraules, possibilitats d’ajuntar paraules de les diferents columnes, que tinguin un significat.
Mirem els títols dels dvd’s de fragments a veure que ens semblen. Quin títol ens fa ganes de veure el film?

Afegim alguna paraula a la llista.

Cada grup fa una proposta de títols (d’un a tres), els escrivim a la pissarra.
– Retorn al barri
– Camí de records
Tornar a començar
– Podré tornar enrera
– Tornar a casa des de….. (nom del poble d’on ve la Noa)
– Noa
– Tornar
Escena d’un retorn
– i si pogués….
– Cercant records

Sessió 3. Repartim unes paperetes amb la intenció d’escriure individualment quin ens agrada més i quin creiem defineix millor la història de la Noa (un o dos màxim). Els títols més consensuats són els assenyalats en negreta.

Pensem que la frase que millor explica el retorn de la Noa al seu barri, i per tant l’inici d’una nova etapa de descoberta és

TORNAR A COMENÇAR !

One thought on “Procés per la tria del títol del curtmetratge.

1. I.E.S CASTELLET

Hola, després de la trobada ahir a la Filmoteca us volem fer arribar els comentaris i preguntes que vam preparar després de veure el film. Primer de tot felicitar-vos pel vostre film, ja que ens ha interessat molt.
    Creiem que heu aconseguit mostrar molt bé el retorn a l’espai, les sensacions i com el personatge va reconstruint la seva relació amb aquest espai. Cal dir que les localitzacions són molt expressives i que el so es molt precís. Alguns plans ens han agradat i interessat molt, com ara el del gat a l’inici, el de l’escola amb els nens petits, o bé, el del túnel.
    Un pla que ens ha interessat molt i que de fet ahir ho vam comentar amb tots vosaltres, és el pla del túnel, i ens sembla molt sorprenent que aquest no fos l’últim pla, sinó que n’hagueu incorporat un altre. Té una llum molt especial i expressa molt bé que la Noa ”Torna a Començar”. També ens ha impactat el fet que enquadréssiu dos plans des de molt a baix i a més sense trípode, centrant així l’atenció en els peus i el terra. El pla de quan la Noa agafa la branca de la caixa vermella, ens ha semblat un pla realment bonic i ens ha agradat molt per diverses raons, el so és molt potent i crea un efecte sonor molt emocional. Respecte els moviments de càmera, podem comentar que estan fets amb molta fluïdesa i precisió, i ens ha cridat l’atenció el fet que a la seqüència de la casa hi hagi dos moviments molts semblants, un en què comenceu amb un pla picat i l’altra amb el moviment del personatge fent una panoràmica que descobreix l’espai. En el vostre film heu tingut molt treball amb el nítid i flou, tant com en els canvis d’enfocament, un d’aquest és el pla del vidre del bar, on es reflecteix el personatge, i ens recorda un pla de la nostra pel·lícula. Ens hem adonat que les músiques són molt importants en el film, però veu explicar ahir perfectament el procés de tria de les músiques i també com vau decidir en quin moment del film situar-les. Només cal dir-vos que ens va agradar molt conèixer-vos, intercanviar opinions i dialogar amb vosaltres.

Lorena Martos, Alba Monereo i Miriam Gaspar.