ESTIU 2011

Aquest any el Departament d’Ensenyament de la Generalitat ha elaborat una proposta d’activitats, com a reforç a l’estiu, de tot el que hem estat treballant al llarg del curs.

Per aquells i aquelles de vosaltres que no heu assolit alguna competència o heu suspés alguna àrea, és imprescindible seguir aquestes recomanacions per arribar ben preparats a l’ESO. Podeu portar el que heu anat fent al llarg de l’estiu als vostres tutors i tutores de l’institut perquè revissin la vostra feina.

Per la resta de vosaltres, tot i que potser heu tret bons resultats tant en competències com en les diferents àrees, us animem a repassar el curs a partir d’aquesta proposta del Departament.

Aquí teniu el link de la web on podreu trobar les recomanacions, les activitats i les propostes sobre com fer cadascuna de les activitats:

http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/index.php?module=Pages&func=display&pageid=180

 

Pels que vulgueu repassar, aquí us pengem el més rellevant de la proposta del Departament:

 

LLENGÜES

Proposta d’activitats

 

Àrea de llengües (catalana, castellana i anglesa)

 

Aquestes activitats es poden fer en la llengua que es consideri més adient, pensant que se n’haurien de fer de totes les que has estat estudiant a l’escola.

 

Textos per escoltar

  • Entrevistes (DVD, TV, cinema, ràdio, Internet…)
  • Cançons
  • Contes/relats
  • Poemes
  • Teatre, titelles…
  • Pel·lícules
  • Notícies

 

 

Textos per llegir (en format paper o digital)

  • Contes
  • Històries
  • Còmics
  • Revistes
  • Notícies/diaris
  • Poemes
  • Correus electrònics, postals

 

 

Expressió oral

  • Explicar a un amic o amiga alguna anècdota que t’hagi passat fa poc, durant  les vacances.
  • Paraules per aprendre de memòria, frases o petits textos per recitar.
  • Preparar un conte per poder-lo explicar.
  • Preparar la conversa per anar a comprar a una botiga i després fer-ho.
  • Explicar a un amic o un familiar una pel·lícula que hagis vist o un llibre que hagis llegit.
  • Gravar algunes de les anècdotes, contes, explicacions que facis i escoltar-te després per saber com ho has fet.

 

 

Expressió escrita

  • Diari de vacances
  • Guies de viatge (poble, barri, rutes turístiques…)
  • Reportatge (temes diversos)
  • Entrevista
  • Conte
  • Postals, correus electrònics…
  • Cançons
  • Notícies personals i emocionals (l’amic que he fet, esports que practico, jocs que m’interessen… )
  • Receptes de cuina que puc posar en pràctica
  • Menús de la setmana
  • Llistes: de la compra, del que posaré a la maleta…
  • Climogrames d’on visc i d’on vaig de vacances, amb comentaris i comparacions.

 

Per tenir en compte:

  • Les imatges, els dibuixos, els gràfics… poden acompanyar els teus textos.
  • Una bona presentació: la lletra que s’entengui, els marges…, si ho fas en paper,  i el format i el disseny adequat, si ho fas amb l’ordinador.

 

Qüestionari d’autoavaluació per a l’alumne/a:

 

Aquest és un model de qüestionari d’autoavaluació pensat per a algunes de les activitats fetes per l’alumnat. La seva realització li permet reflexionar sobre el que ha fet i el que ha après, quines dificultats ha tingut i com podria millorar els seus aprenentatges. A la vegada, és un instrument que facilita al professorat recollir evidències sobre el treball personal de l’alumne/a i sobre el grau de regulació i consciència del seu procés d’aprenentatge.

 

 

– Descriu l’activitat que has fet.

 

 

 

– Explica el que  t’ha agradat més de l’activitat.

 

 

 

– Què és el que t’ha costat més de fer?

 

 

 

– Què creus que has après fent aquesta activitat?

 

 

 

– Explica què canviaries si la tornessis a fer.

 

 

 

 

 

 

 

MATEMÀTIQUES

 

 

Proposta d’activitats

 

Àrea de matemàtiques

 

Gràfica de temperatures

Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.

 

Despesa d’una setmana d’estiu

Recull de la despesa familiar d’una setmana de vacances per saber quants diners es gasten. En acabar es pot fer un balanç indicant les diferents despeses agrupades per categories.

 

Recull fotogràfic de formes geomètriques

Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements i paisatges que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.

 

Recollida de dades horàries

Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.

 

Realització de mapes amb itineraris

Recollida de dades dels itineraris realitzats durant les vacances (excursions, viatges, desplaçaments pel barri o pel poble…). Es pot confeccionar una taula on consti el punt de partida, el punt d’arribada, la distància recorreguda, el temps emprat, etc. També es poden fer servir mapes digitals (google maps).

 

Fotografiem els números

Recull fotogràfic de la presència dels números a la vida quotidiana: botigues, porteries, marcadors, descomptes, anuncis, etc. Després es pot comentar, explicar, preparar endevinalles per veure si s’endevina on són, etc.

 

On és més barat?

Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.

 

Problemes matemàtics a la vida quotidiana

Escriure l’enunciat de problemes matemàtics reals que puguem solucionar durant les vacances. Exemples: amb quines monedes o bitllets paguem les compres, les quantitats de plats, gots i coberts que necessitem per parar taula, les quantitats de menjar que necessitem per a un dinar per a tantes persones, repassar els comptes, el canvi d’anar a comprar, etc.

 

Quina oferta m’interessa?

Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.

 

Circulació viària

Dibuixar els diferents senyals de trànsit que es troben durant una sortida al carrer o a la carretera. Esbrinar què ens indica cada senyal, observar la forma i el color. Identificar cadascun dels senyals amb una figura geomètrica plana.

 

 

Qüestionari d’autoavaluació per a l’alumne/a:

 

Aquest és un model de qüestionari d’autoavaluació pensat per a algunes de les activitats fetes per l’alumnat. La seva realització li permet reflexionar sobre el que ha fet i el que ha après, quines dificultats ha tingut i com podria millorar els seus aprenentatges. A la vegada, és un instrument que facilita al professorat recollir evidències sobre el treball personal de l’alumne/a i sobre el grau de regulació i consciència del seu procés d’aprenentatge.

 

 

– Descriu l’activitat que has fet.

 

 

 

– Explica el que  t’ha agradat més de l’activitat.

 

 

 

– Què és el que t’ha costat més de fer?

 

 

 

– Què creus que has après fent aquesta activitat?

 

 

 

– Explica què canviaries si la tornessis a fer.

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *