Aquest curs volem apostar fort per les matemàtiques manipulatives. Ja fa uns mesos que hi ha un grup de mestres preparant materials i buscant altres maneres de fer les mates. Des de fa unes setmanes, a 3r hem començat a fer aquestes mates alternatives. Rodes de multiplicacions, dòminos d’operacions, curses de cotxes amb càlcul mental, bingos de taules, Geomag, Trídio, Riddle Cube… són només alguns dels materials que utilitzem. Les mates són un joc!
Keith Haring i Picasso
El 16 de febrer quedarà gravat a les ments de l’alumnat de tercer. Plens d’emoció vam sortir de l’escola cap a la Plaça dels Àngels. Allà ens esperava l’imponent grafit que l’any 1989 va realitzar l’artista nord-americà Keith Haring. Sabíem que era una reproducció, l’autèntic va desaparèixer el 1992, però l’efecte va ser el mateix. Figures simples, traç segur i missatge clar! Després d’observar l’obra durant uns minuts, va arribar el nostre torn: ara nosaltres seríem els artistes. Vam agafar un munt de guixos de colors llampants i vam crear el nostre grafit, homenatge a Haring. Fins hi tot vam tenir temps de fer un mannequin challenge!
I de Haring i el seu art urbà, cap al museu Picasso. Cada classe va fer un petit recorregut, acompanyats de les monitores del museu. Vam veure obres del Picasso més realista (primers anys de joventut), del Picasso més trist (època blava) i del més cubista. I si al matí ens vam convertir en aprenents de Haring, a la tarda ho vam ser de Picasso. Tots vam fer una obra de natura morta, però utilitzant tècniques diferents: grisos i ombres, blaus, pinzellades de colors i collage.
Cansats, però encara emocionats, vam tancar el nostre dia d’art. Ara ja sabem una mica més, sobre els artistes que donen nom a les nostres classes: HARING I PICASSO.
4t hem visitat el Museu d’Història de Catalunya
Els passats dies 17 de gener i 9 de febrer, les classes de 4t vam anar al Museu d’Història de Catalunya.
Vam poder fer un recorregut guiat per les sales del museu per introduir-nos en el passat veient l’evolució de les formes de vida des de la prehistòria fins al segle XX: com es vivia, què es menjava, com es vestia, quins estris es feien servir…
Vam poder veure com era una cabana de l’edat del bronze, una domus romana, la casa modesta del pagès, el castell i la casa de l’artesà de l’època medieval, una masia de l’edat moderna i la modernització de les llars al segle XX de l’edat contemporània.
A partir de les escenografies dedicades als habitatges de les diferents èpoques, vam poder treure conclusions i entendre la forma de vida de cada moment, així com els diferents contextos històrics.
Gràcies a la nostra participació vam aprendre a analitzar els diferents habitatges i a observar els canvis i les continuïtats en el temps.
Amb aquest primer contacte amb la història, tindrem referents quotidians per identificar les diferents etapes de la línea del temps que estem treballant a l’aula.
3r i El Gran Llibre Secret de les Adreces
Fa un parell de setmanes vam rebre una visita molt especial a l’escola. La Marga, també coneguda com la Georgina Llapis, la cartera de l’Oficina del Gat Daurat, ens va parlar de la seva feina secreta i de la increïble aventura que va viure al kazakhstan.
Sabíeu que existeix un llibre secret on hi ha totes les adreces dels personatges dels contes? Nosaltres el vam poder veure, tocar i fins i tot olorar. Cada classe va triar un personatge per enviar-li una carta i aquests dies ens hi hem posat…
A 3r A ja tenim la nostra carta per la Iaia dels Contes i a 3r B esperem notícies del famós Llop Ferotge!
3r visita la biblioteca Vila de Gràcia
A tercer continuem coneixent el nostre barri. Aquests dies ha estat el torn de la biblioteca.
De la mà de la Pilar i de l’Oriol, bibliotecaris, hem après com s’organitza una biblioteca i quins codis porten els llibres. Hem parlat de totes les activitats que podem fer a una biblioteca i de la importància de respectar el treball de tothom.
Després de la petita explicació hem tafanejat per les prestatgeries i hem descobert un munt de llibres interessants. A més a més, abans de marxar hem pogut visitar les plantes on els adults llegeixen, estudien o treballen.
La majoria ens hem quedat amb ganes de més… esperem tornar-hi aviat, ara amb la família!
3r visita el MUHBA
A tercer estem fent un projecte sobre la nostra ciutat. Ja hem investigat sobre el nostre carrer i el nostre barri. Ara és el torn de Barcelona. Però com podem parlar de Barcelona sense fer-ho de Barcino?
El 9 de desembre vam agafar el metro ben puntuals per arribar al centre de la ciutat abans de les 10. Després d’esmorzar al fantàstic escenari de la plaça del Rei, els monitors del MUHBA ja ens esperaven. Ens vam dividir en dos grups i mentre uns baixaven sota terra per descobrir la colònia romana, els altres ho feien des de la superfície. Sabeu què era el Decumanus Maximus i el Cardo Maximus? Com arribava l’aigua a la ciutat? Heu vist les columnes del Temple d’August? Com eren les bugaderies fa dos mil anys? Quina era la salsa preferida dels romans?
Vam descansar una estona a la plaça de Ramon Berenguer el Gran. I després de dinar i jugar una estoneta: tornem-hi. Érem pels volts de Nadal, així que vam aprofitar per fer una petita visita a la fira de Santa Llúcia, mentre anàvem cap a la plaça del 8 de Març. Allà vam poder observar l’autèntic aqüeducte de Barcino. I de l’aqüeducte, a la Via Sepulcral de la plaça Vila de Madrid.
Cansats, però satisfets, vam dirigir-nos cap al metro i cap a l’escola. Ara ja sabem una mica més de la història de la nostra ciutat.
Let’s have fun in English!!
Hello everybody! This year the flu is visiting the 4th year classes and we are adapting the lessons depending on the number of students. This is good, in a way, because we manage to do activities we usually don’t do in class. Although we are missing all the ones who are ill, we keep having fun at school!
Yesterday we were all supposed to go to the Museu d’Història de Catalunya, but teachers decided to split us in two groups so people missing could go another day. Then the ones who stayed at school decided to have fun as well. After having done some Maths, we played board games in English and in the last minutes of the class we did a Mannequin challenge!! It was great fun! We hope you like it!!
A 4t hem disseccionat uns pulmons de xai
A les classes de quart, per veure i entendre com funciona l’aparell respiratori, hem disseccionat uns pulmons de xai.
Primerament els hem observat per fora per veure com són, quina forma, textura i color tenen.
Hem pogut reconèixer les parts, ja que es dintingeixen molt bé.
Hem tallat la tràquea per observar com és: flexible i formada per anelles de cartílag.
Després hem posat una canyeta en un dels bronquis per bufar ben fort. I… Què ha passat?
Els pulmons s’han inflat i han canviat de color i de tamany!
Finalment hem pogut obrir els bronquis i fer talls al teixit dels pulmons per observar els petits tubs i ramificacions anomenats bronquíols.
Ha estat una experiencia molt engrescadora. Al començament ens feia una mica d’angúnia i pensàvem que potser no ens atreviríem a investigar gaire però de seguida ens hem engrescat i gràcies a la nostra curiositat, hem pogut aprendre moltes coses.
3r visita la Vila de Gràcia
Sabeu on es va originar el nostre barri? Coneixeu l’origen del Mercat de la Llibertat? Qui era el Josep Vidal i per què el recordem cada 3 de març? Qui va ser el Joaquim Mir Trinxet? Heu vist mai alguna masia a Gràcia? Què amaga la plaça del Diamant? Qui era la Mercè Rodoreda? Per què la campana del rellotge de la plaça de la Vila no sona bé? Si voleu conèixer la història dels nostres carrers, pregunteu als nens i a les nenes de 3r.
Coneixem el metro
Aquest curs al Cicle Mitjà hem apostat pel transport públic. Gairebé totes les sortides del curs les farem amb metro. Per això i per fer-ho bé, fa unes setmanes tot l’alumnat del cicle va visitar les instal·lacions de l’estació de Diagonal. Vam aprendre com està organitzada una estació, les normes d’ús, la seguretat… Vam fer un petit trajecte d’anada i tornada fins a Lesseps i vam fer un simulacre de pèrdua al metro. Ara ja estem preparats per moure’ns per l’interior de la nostra ciutat.
