TOT EL CICLE MITJÀ D’EXCURSIÓ!

El dia 31 de maig vam fer la darrera sortida d’aquest curs, que va ser força especial perquè hi anàvem tot l’alumnat del Cicle Mitjà. A l’escola ens hem anat relacionant a l’hora del pati i a les sessions dels Tallers Artístics però ha estat molt bé poder compartir bons moments fora del nostre espai habitual. Jugant a la platja ens hem divertit molt però sobretot ha sigut fantàstic viure l’experiència inoblidable de navegar en un veler guiats per persones especialitzades en el tema. Alguns i algunes era el primer cop que ho féiem!

4t CURS. QUANTES ACTIVITATS!

Aquest tercer trimestre és curt però força intens. Les clases de quart hem fet un munt d’activitats molt interessants i us en deixem unes imatges perquè pogueu veure que bé que ens ho hem passat experimentant, escoltant històries, fent d’arquitectes, anant al Planetari Municipal, preparant-nos per la festa del monogràfic…

No ens imaginàvem que ens agradaria tant experimentar amb uns pulmons de xai. Voleu saber què va passar quan vam bufar amb una canyeta per l’orifici dels bronquis? Doncs… Els pulmons es van inflar tant, que ens semblava increïble! I van canviar de color! Al principi no gosàvem gaire a diseccionar-los per veure’n les seves parts però de seguida ens vam engrescar i estàvem molt encuriosits per observar al natural els bronquíols, la tràquea.I el teixit esponjós dels pulmons ja no ens feia angúnia. No podíem parar de tocar! Aquest experiment, jutament amb el lapbook que vam muntar va servir-nos per a aprendre moltes coses sobre l’aparell respitatori.

A Casa Anita, a l’activitat de “Contacontes” vam escoltar unes històries magnífiques i alguna una mica terrorífica! També vam poder participar explicant alguna experiència personal de por que, de la mà de la narradora, es va anar transformant en còmica. Finalment, amb l’ajut d’unes cartes on hi havia diferents imatges, vam poder crear unes històries ben fantàstiques.

En el marc de la Setmana d’Arquitectura, el Col·legi d’Arquitectes organitza l’activitat “Arquitectes a les aules”, vam fer un taller on, amb la dinamització de dues joves arquitectes, vam dissenyar i crear maquetes de diferents espais que poden formar part d’una ciutat: biblioteca, parc, hospital, centre esportiu… fins i tot aeroport!
Tot això ho vam fer treballant en grup i amb materials reciclats. Finalment vam ajuntar els diferents treballs per a dibuixar els carrers a sobre de dues taules grans i formar la gran maqueta de la ciutat que tenim exposada al passadís.

Vam visitar el Planetari Municipal on, mitjantçant una maqueta van explicar-nos de manera molt entenedora els moviments de rotació i translació de la Terra, el dia i la nit i les estacions. Gràcies a la cúpula vam descobrir agunes constel·lacions i a partir d’unes projeccions vam poder veure diferents tipus de cossos celestes, alguns del nostre Sistema Solar i d’altres de molt més enllà. És un tema que ens fascina! Un bon començament pel nostre darrer projecte d’aquest curs: L’Univers.

Durant tot el curs hem fet moltes activitats enfocades al Monogràfic sobre Josep Maria Jujol: Sortida a Sant Joan Despí, concreció del tema per al nostre projecte, investigació, preparació de la presentació al drive, Sortida al Park Güell, treballs plàstics, assaig de la dansa… però a mesura que s’anava acostant el dia de la cloenda, el 24 de maig, l’activitat era cada cop més intensa. L’alumnat i les mestres estàvem molt engrescats i il·lusionats per a muntar la festa, l’exposició i mostrar a les famílies un tast de tot allò que hem anat preparant, sobretot aquest darrer trimestre.

En el proper article us explicarem com vam gaudir d’un bon dia de jocs a la platja i d’un “Bateig de vela” d’allò més emocionant conjuntament amb els companys i companyes de tercer.
Fins aviat!

A QUART COMENCEM EL NOSTRE PROJECTE SOBRE JUJOL: VISITA A SANT JOAN DESPÍ

Els nens i nenes de 4t el dia 12 de febrer vam anar a Sant Joan Despí per conèixer les obres que Josep Maria Jujol va fer en aquesta població.
La primera construcció que va fer en aquesta ciutat va ser per encàrrec de la seva tia, atorgant-li plena llibertat per a decidir al seu gust, només amb la condició de ser dues cases parelles. És la Torre de la Creu, també anomenada Casa dels ous per les formes arrodonides de les seves cúpules. La casa està formada per cinc cilindres de diferents mides i alçades amb una paret al mig que la divideix en dues cases simètriques. Més endavant s’hi han fet reformes i algunes parets han canviat. Actualment és l’Escola Oficial d’Idiomes.

A la Torre de la Creu ( 1913-1917 ), s’hi entra per un portal de ferro forjat que té unes formes inspirades en la natura. Al voltant hi ha un jardí, més gran per la part de darrera, que abans era més extens.
La façana és de color blanc, amb algunes sanefes blaves.
Destaquen a la part superior les cúpules, que en un principi estaven recobertes amb trencadís de vidre que brillava molt amb el sol però es desprenia amb facilitat. La filla de Josep Maria Jujol, també arquitecta, el va canviar per trencadís de ceràmica de color groc, verd, marró i blau. Així mateix són molt curioses les formes del ferro forjat dels balcons, el parallamps en forma de creu… Des de dalt es pot veure tota la plana del Llobregat.
La part interior actualment es comunica en diferents espais, però destaquen les dues escales de cargol, amb baranes de ferro i fusta. A la part inferior hi ha una mena d’agafador de ferro per no caure.
És una casa molt lluminosa, amb gran finestrals. Les parets són blanques amb relleus, alguns d’ells amb paraules.
Una part del terra és original, de ceràmica hidràulica.
La part subterrània era la carbonera, amb rajoles de vidre per tal de tenir llum natural.

Una altra casa que vam visitar va ser Can Negre. Era una masia antiga que en Josep Maria Jujol va reformar per encàrrec del Sr. Pere Negre.
La seva família era molt religiosa i tenien conreus de vinya. La reforma va trigar quinze anys, perquè feien les obres després de la verema, quan ja havien collit el raïm i l’havien venut. Tot i que les obres van durar tan de temps finalment les reformes van quedar inacabades. A dalt de tot s’hi havia de construir un mirador perquè el Sr. Pere Negre pogués veure els camps de conreu i també les estrelles, ja que era molt aficionat a l’astronomia. Aquest projecte es va quedar amb la instal·lació d’una cadira coberta, feta d’obra, dalt de la teulada.
A l’exterior, la part superior de la casa té un acabat de formes ondulades que ens fa pensar en el mantell de la Verge Maria. El que crida més l’atenció és una balconada coberta, una tribuna, que sembla una carrossa. La façana està decorada amb relleus i esgrafiats de colors ocres sobre blanc, amb motius vegetals, d’aus i missatges dedicats a la Verge Maria. A la part central de la façana hi ha formes corbes ataronjades decorades amb gotims de raïm. Els finestrals i les portes són les mateixes que les de la masia original.
Un cop acabada la casa i el jardí de Can Negre, van quedar envoltats per una reixa de ferro forjat. Jujol va empedrar el terra i hi va construir uns bancs recoberts amb la tècnica del trencadís. Al costat també hi ha un pou amb una font. Actualment, després de la reixa hi ha una plaça.
A la part interior de la casa, a la planta baixa hi ha unes sales que antigament eren l’entrada principal, amb el celler, el menjador, la cuina i una sala més petita on el Sr. Negre hi tenia el seu despatx. Aquí vam poder veure un racó molt especial on hi ha unes portes de fusta pirogravades i acabades en punxa que tenen un mecanisme d’obertura especial que permet que es pleguin sobre elles mateixes per la part superior, per tal de no xocar amb les parets. A dins hi ha un retaule del s. XVI dedicat a Santa Tecla, on Jujol en va repassar els daurats.
Per pujar al pis de dalt hi ha una escala molt especial. Jujol volia simbolitzar la pujada al cel. Està pintada de blau jujolià amb detalls de color blanc de formes ondulades com si fossin núvols, que a la part més alta acaben en una espècie de remolí on hi ha un àngel suspès amb les ales obertes. D’aquesta figura i formant un octàgon, hi surten unes línies blanques en relleu que arriben fins a unes caixes de sabates reciclades de color vermell i amb inscripcions daurades. Penjat a la paret de l’escala també s’hi pot veure un plafó daurat de fusta, de forma arrodonida, amb el nom dels propietaris.
En arribar al primer pis, enmig de l’escala, per aprofitar l’espai, hi ha una calaixera amb un mecanisme especial que permet arribar bé al fons dels calaixos.
En aquest primer pis és on hi ha la sala principal i al final la tribuna que dona a la plaça. Hi vam poder entrar en petits grups i vam observar que el terra era de fusta i que les finestres tenien un mecanisme especial per poder-les obrir. Així mateix hi havia una petita obertura giratòria a la part inferior, que serveix de ventilació. Hi ha dos seients que tenien un petit esglaó que els senyors Negre, Pere i Engràcia, feien servir per a posar-hi els peus. En el vidre central, antigament hi havia una imatge de la Verge que s’ha despintat amb el sol.
Al costat hi ha l’habitació “dels ocells”, on dormien els senyors. Es deia així perquè les parets són plenes d’ocells pintats de tots colors.
A l’altra banda hi ha una altra sala.
Al mateix pis, al fons, hi ha una capella que té una porta de fusta molt majestuosa recoberta de vellut de color verd. La capella és petita i molt decorada. A l’altar, en colors daurats, hi ha escrits el nom de Josep M. Jujol i de la seva filla Teresa, però de manera dissimulada. Els racons tenen unes grans petxines posades a l’inrevés. A les parets hi ha pintures d’àngels en tons daurats i blau jujolià. Al mig hi penja una gran làmpada que pot pujar i baixar mitjançant un mecanisme que hi ha a les golfes. Així mateix des de les golfes es pot contemplar la cúpula de la capella. En aquestes golfes, abans hi guardaven el menjar: el gra, fruites… i altres coses. Des de les golfes, que tenen un sostre embigat de fusta, es podia accedir a una escaleta que anava fins a la cadira coberta que hi ha a la teulada.
L’edifici de Can Negre es va convertir en un dels símbols jujolians més importants. Després de la seva reforma, Jujol va exercir d’arquitecte municipal de la vila durant la seva darrera etapa professional.
Actualment el Centre Jujol_Can Negre és un espai cultural de la ciutat i també l’Escola Municipal d’art.

Tot seguit vam anar passejant a veure altres cases que va projectar Josep Maria Jujol però que estan habitades, per la qual cosa no es poden visitar per dins, només les vam poder veure per fora.

Aquestes cases son:
La casa del constructor del poble, el Sr. Serra Xaus, que està en una cantonada i té forma de “L” però a la part central hi ha una espècie de gran cub i a la part superior una mena de superposició de cubs.
La part exterior està pintada de blanc, però a sobre de totes les finestres hi ha esgrafiats amb les figures de dos ànecs iguals encarats simètricament. Per a Jujol no era cap dificultat fer aquests dibuixos perquè era ambidextre. El motiu pel qual va pintar dos ànecs era que quan estava construint-se la casa, va veure passar una noia que perseguia dos ànecs i va voler deixar-ne constància d’aquesta manera.

A la cantonada de davant hi ha la vivenda que Jujol es va construir per a ell mateix, “Casa Jujol”. Són dues cases simètriques, una la va fer per la família i l’altra era per llogar. Actualment hi viuen descendents de Jujol i sembla ser que la tenen molt ben decorada. Un cop a l’any es pot visitar, durant l’Open House (festival 48h).
Aquestes vivendes tenen la forma de dues L unides per la part més curta. Cadascuna té un petit pati davant. Totes les obertures de la casa estan decorades amb esgrafiats de color blau jujolià que contrasta amb el color blanc de la façana. En una part hi diu “Déu hi sia” i també altres motius florals.

Seguint pel mateix carrer, anat cap a la plaça, trobem “Casa Rovira”, on Jujol va intervenir en la decoració de la façana. Com que els propietaris eren agricultors, tenien fruiters i vinyes, hi ha aquests motius esgrafiats de color terrós per tota la façana. Enmig hi ha la imatge de Sant Antoni de Pàdua, i també la paraula “Arboricultor”

A la plaça del poble hi ha una església, dedicada a Sant Joan Baptista.
Durant la guerra civil va quedar molt malmesa i després es va reformar.
La primera tasca que hi va fer Jujol va ser la capella dedicada a la Mare de Déu de Montserrat. També va projectar alguns vitralls molt acolorits que alhora serveixen d’obertura de ventilació. Una cosa que va sorprendre molt als habitants de Sant Joan despí, va ser el Sagrari (lloc on es guarden les hòsties consagrades), ja que el va fer de manera molt original, reciclant una màquina que s’utilitza per a ensulfatar les vinyes, aprofitant-la i adaptant-la.
Finalment, també és obra de Jujol la decoració en guix del púlpit (plataforma elevada que feia servir el sacerdot per a parlar als que assistien a la missa). En aquest va guarnir el púlpit amb una frase en llatí construïda a partir de lletres molt ondulades i amb gran volum, ja que la cal·ligrafia era una de les seves passions.

SORTIDA AL MUSEU D’ARQUEOLOGIA

El dia 17 de gener de 2019 les classes de 4t hem visitat el Museu d’Arqueologia de Barcelona.
Quan hem arribat al Museu ens han rebut les especialistes en arqueologia i hem fet unes activitats molt interessants:

LA VISITA AL MUSEU: en una sala ens ha ensenyat diferents tipus de cranis per explicar-nos l’evolució de l’home. Hem pogut veure minerals com el sílex, que feien servir per a fabricar puntes de llança, de fletxa o de ganivet, enganxant-les amb tiges i arrels de plantes, resina, greix i tendons dels animals. També la pirita, que és la pedra foguera; ens han explicat les diferents maneres que tenien de fer foc: fregant les pedres, amb una fusta i un pal… Hem vist i tocat pell de conill que els homes prehistòrics feien servir per abrigar-se del fred. Hem après que feien servir diferents tipus i formes de pedres amb funcions diferents: aixafar, tallar i punxar o clavar.
Ens han fet explicacions i preguntes sobre els períodes de la Prehistòria: Paleolític, Neolític i Edat del Metall.
També hem pogut veure una maqueta on es representava una cova on l’ Homo Sapiens feia pintures rupestres gratant amb pedres i aplicant-hi aigua barrejada amb pols de minerals (pigments naturals). Ens ha explicat que les coves eren a prop dels rius per poder tenir aigua i caçar els animals que hi anaven a beure per alimentar-se i també que anaven canviant de coves depenent de la cacera i del clima.

EL TALLER: hem pintat amb tres dits. A cada dit teníem un color diferent de pintura: marró, ocre i negre per a fer formes que feien els homes de la Prehistòria: estratègies de caça, animals, homes, eines…
Hem gaudit de valent fent unes creacions artístiques semblants a les que feien els nostres avantpassats.
Hem tornat a l’escola satisfets del matí tan agradable que hem passat, divertint-nos i aprenent moltes coses interessants.

El MEU PRIMER FESTIVAL

Les clases de Cicle Mitjà, novament hem participat en “El Meu Primer Festival de Cinema”. El dia 14 de novembre, al Cinema Verdi Park vam poder veure els curtmetratges i vam posar en pràctica les nostres habilitats com a crítics de cinema.
Ens hem divertit molt i hem après moltes coses sobre el cinema: elements bàsics del llenguatge cinematogràfic, els seus orígens, diferents gèneres cinematogràfics…
A les sessions de valors, seguirem treballant al voltant dels curts, reflexionant i aprenent moltes coses relacionades amb els valors que tracten els films: compasió, afectivitat, empatia, transmissió de coneixement i experiències, treball comunitari, amistat…

PADRINS I FILLOLS

Ja som de quart i aquest curs ens estrenem com a padrins de P3. Des de principi de curs que estàvem delerosos de conèixer els nostres fillols i filloles, però també enteníem que ens havíem d’esperar que estiguessin preparats per a rebre la nostra visita a les seves classes.
El primer contacte ha estat molt gratificant per a tots. Hem pogut abraçar-nos i gaudir del bon ambient que s’ha creat mentre jugàvem plegats.
Després de la primera trobada hem pogut celebrar junts la Festa de la Castanyada.
Quina bona experiència això de ser padrins!

A quart curs investiguem sobre els invertebrats al Zoo de Barcelona

Les classes de 4t fem el projecte sobre els invertebrats i per a completar la feina que estem fent a l’escola, hem anat al Zoo de Barcelona a fer un taller. Gràcies a l’observació del natural i al microscopi, a la manipulació, a les explicacions de persones expertes i a un vídeo sobre la vida de la papallona Graèllsia, hem pogut aprendre moltes més coses sobre els nombrosos grups d’invertebrats que existeixen.
A part de les activitats del taller, hem pogut veure alguns dels animals que hi ha al zoo i també jugar a un parc amb molts jocs per divertir-nos de valent.

Les classes de 4t hem anat al Museu de les Matemàtiques

Els alumnes de 4t hem fet aquesta redacció conjunta per explicar la sortida:
El dimarts 16 d’octubre de 2018 vam anar al Museu de les Matemàtiques.
Per arribar-hi vam agafar el metro de la línia 5 a la parada de Diagonal i vam baixar a la parada de Gavarra de Cornellà de Llobregat.
En arribar, vam caminar una estona fins al Parc de Can Mercader, on hi ha el Museu de les Matemàtiques, en unes sales del Palau Mercader.
Els monitors ens van donar la benvinguda i vam fer dos grups. Mentre un grup feia un taller a l’aire lliure, l’altre grup visitava el Museu per a conèixer i provar els jocs matemàtics. Entre una activitat i l’altra vam esmorzar tots junts en un espai gran al costat d’un estany on hi havien ànecs, peixos…
La visita al Museu consistia en fer jocs matemàtics que prèviament ens havia explicat una monitora que es deia Marta. Eren els següents:
– Construccions: amb peces geomètriques encaixables podíem construir formes en volum.
– Circuits: amb peces negres i línies pintades de diferents colors havíem de tancar circuits, seguint unes normes.
– Tangram: amb peces de diferents formes geomètriques, podíem crear figures inventades o copiades.
– Simetries: calia formar imatges simètriques, amb lletres i dibuixos amb lletres i dibuixos.
– Cub Soma: amb peces petites de colors en forma de cub, havíem de construir un cub gran.
– Laberint: a sobre d’una catifa amb quadrats de quatre colors i punts representant els números 1, 2 i 3, seguint les indicacions segons aquests números i segons els 4 colors de les línies situades al voltant, ens havíem de desplaçar per la catifa fins arribar al lloc d’inici.
– Gratacels: amb prismes representant gratacels de diferents mides i colors, seguint les instruccions, havíem de col•locar els gratacels sobre una taula de números.
– Joc de càlcul mental de 4 a 12: per parelles, llençàvem el dau i el número que sortia s’havia de representar amb 4 pilotes, posant-les en diferents compartiments i fent diferents operacions.
– Joc dels cubs: alternant els colors dels cubs, s’havien de col•locar de manera que quedin classificats amb les cares del mateix color.
– Joc de patrons: eren dos jocs de fusta on s’havien de col•locar peces seguint un patró.
– Peixos de colors: en una pissarra magnètica, havíem de tapar el dibuix gran d’un tauró amb petits peixos imantats, de diferents colors, seguint unes normes.
Ens va donar temps de fer totes les activitats i en acabar-les, vam tornar a fer una rotllana per explicar quins jocs ens havien agradat més i fer-ne una valoració amb símbols en una pissarra.
El taller consistia en fer la cúpula de Leonardo Da Vinci .
Vam construir diferents models de cúpules utilitzant peces iguals que encaixaven entre sí. Per poder-ho fer bé, el monitor ens va donar unes instruccions que havíem de seguir i també ens ajudava a revisar que ho féssim correctament. En vam poder una de tan gran que fins i tot ens vam posar a dintre
Un cop acabades les activitats, vam dinar al costat d’un parc infantil. Després vam poder jugar una bona estona i ens vam divertir molt fins a l’hora de tornar a l’escola.

Hola a tots i totes!

Ja hem celebrat la Castanyada i el curs 18-19 ja està en plena marxa. Us volem compartir algunes de les activitats que hem fet al nostre cicle:
Hem escollit els noms de les clases. Prèviament hem fet una pluja d’idees i aportacions, per part dels alumnes, d’imatges i materials sobre diferents pintors i pintores. A poc a poc s’han anat acotant les preferències i finalment la tria ha estat aquesta:
– 3r A: Remedios Varo.
– 3r B: Banksy
– 3r C: Victor Vasarely
– 4t A: Joan Miró
– 4t B: Edward Hopper

El pintor/a triat per a cada classe serà un Projecte de treball que es desenvoluparà al llarg de tot el curs. Intentarem endinsar-nos en el món de la seva pintura mitjançant treballs plàstics adequats, que anirem intercalant amb els Tallers d’expressió artística que hem organitzat per a fer les tardes dels dilluns. Disposem de sis professors, les tutores de 3r, de 4t i l’Anna de l’aula d’acollida, per la qual cosa podem fer sis tallers d’uns 20 alumnes cadascun. Les tres sessions de cada taller les farem en diferents franges distribuïdes al llarg del curs.
Els tallers són: Pintura, Expressió corporal, Volum, Escrapbooking, Dibuix i Escultura.
Les primeres sessions que hem fet han estat gratificants, tant a nivell d’aprenentatges com a nivell de relacions que s’estableixen entre els alumnes i mestres de tot el cicle.

SORTIDA A COLLSEROLA

Els nens i nenes de CICLE MITJÀ hem fet la darrera sortida d’aquest curs 18-19 i hem anat al Parc natural de Collserola.
El dia 29 de maig, després de trobar-nos a l’escola, vam anar en autocar fins al Baixador de Vallvidrera. Vam passar per una carretera amb molts revolts i en arribar vam continuar a peu fins al Centre d’informació del Parc.
Vam esmorzar i mentrestant ja vam poder veure un porc senglar. Tot seguit es van presentar els monitors. Ens van acompanyar a veure un audiovisual, per explicar-nos on està situada la Serra de Collserola. Uns nou municipis en formen part, entre els quals hi ha el nostre, Barcelona.
És molt gran, tant com 8.200 camps de futbol, o sigui uns 80 Km. quadrats. També vam aprendre com es va formar i l’origen.
Tot seguit, per classes, vam fer diferents recorreguts a peu. Quan vam arribar a una clariana del bosc vam aturar-nos i ens van explicar que allà hi podríem observar diferents tipus de vegetació: arbres, arbustos i lianes. Per a descobrir-los vam començar una activitat. Primerament vam fer grups i ens van repartir una guia per a conèixer les plantes i també un full i un llapis per a fer-hi anotacions.
Ens van posar nombres (del 1 al 5) penjats a diferents plantes i nosaltres havíem de descobrir: què era (arbre, arbust o liana), la forma de les fulles (d’agulla, de cor, de ploma, d’ou o de núvol), que tenien en aquesta època de l’any (flors, fruits, punxes o pèls) i com es deien.
Vam conèixer l’alzina, la rogeta, el bruc, l’arboç i l’arítjol.
Anàvem passant pels diferents llocs i quan ho vam tenir tot a punt ho vam posar en comú i corregir.
També ens van donar quatre fulles: d’alzina, de pi, d’arboç i de roure per a clacar-les al full, passant-hi colors per sobre.
Per parlar-nos dels animals i saber com es defensen i poden sobreviure al bosc, vam fer un joc: el joc dels bons observadors.
Consistia en fer una fila ben feta, en silenci i sense assenyalar res, caminar i observar què vèiem, doncs ja ens havien col·locat una sèrie d’objectes que nosaltres havíem de trobar. Vam caminar un tros i després vam dir què havíem vist.
El primer que vam veure va ser un pot d’escuma d’afaitar de color taronja i negre, com la salamandra, que indica perill per als altres animals.
El segon va ser un retolador vermell i negre, com l’escarabat de la màscara del dimoni, que també indica perill, perquè solen ser verinosos.
El tercer era una piloteta de color taronja, com el pit-roig, que li serveix per trobar parella. Indica festeig.
El quart va ser un raspall, que s’assemblava a un eriçó i li serveix per defensar-se dels depredadors.
El cinquè era una cullera de fusta, que s’assembla a una serp, i indica camuflatge.
El sisè no el vam saber trobar, ens el va ensenyar la monitora, era un penjador de roba, que semblava una branca, i també un insecte pal, d’això se’n diu mimetisme.
Després de tot això vam veure una bassa on hi van els porcs senglars a enfangar-se. S’hi podien veure rastres seus.
Vam tornar al centre d’informació i allà ens van indicar un lloc per anar a dinar i després a JUGAR!!!!
Ens ho vam passar molt bé descobrint moltes coses al bosc i compartint jocs amb els nostres companys de nivell i de cicle.